ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

جنگ رژیم صهیونیستی با خبرنگاران

1 دقیقه خوانده شده
رژیم صهیونیستی در طول چندین دهه اشغالگری خود در سرزمین‌های فلسطینی، جنگ خود را با خبرنگاران دنبال کرده و خبرنگاران را به‌طور عمدی هدف قرار داده است.
جنگ رژیم صهیونیستی با خبرنگاران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری میزان؛ رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات طوفان الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تجاوزهای بی‌سابقه خود را علیه نوار غزه آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر را به شهادت رسانده است.

در این بین خبرنگارانی که این تجاوزها را پوشش رسانه‌ای می‌دهند همچون گذشته، اما با شدتی بیشتر هدف قرار می‌گیرند؛ بر‌اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده تاکنون بیش از ۶۰ روزنامه‌نگار فلسطینی در طول چند هفته گذشته از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند.

جنگ رژیم صهیونیستی با روزنامه‌نگاران در فلسطین

جدیدترین اقدام رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها، هدف قرار دادن تیم رسانه‌ای شبکه المیادین در جنوب لبنان بود که در پی این جنایت، «فرح عمر»، خبرنگار و «ربیع المعماری»، تصویربردار این شبکه به شهادت رسیدند.

جنگ رژیم صهیونیستی با روزنامه‌نگاران

این حمله بی‌سابقه به روزنامه‌نگاران توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده و هزار و ۳۰۰ نفر شامل روزنامه‌نگاران و نویسندگان با امضای نامه‌ای سرگشاده، قتل روزنامه‌نگاران از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند؛ گزارشگران بدون مرز (RSF) رژیم صهیونیستی را در دادخواستی به دادگاه کیفری بین‌المللی به ارتکاب جنیت جنگی متهم کرده است.

روال معمول رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران

رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون ده‌ها روزنامه‌نگار را به شهادت رسانده، بسیاری را مجروح و بازداشت کرده است و با این وجود هیچ‌گونه پاسخگویی در این زمینه تاکنون وجود نداشته است.

مقام‌های صهیونیست بار‌ها مدعی شده‌اند که نظامیان این رژیم خبرنگاران را هدف قرار نمی‌دهند، اما بی‌میلی خود را به حفاظت از آن‌ها نیز پنهان نکرده‌اند.

بیش از ۵۰ ساختمان رسانه‌ای به طور کامل یا جزئی در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه تخریب شده است؛ آخرین مورد، دفتر خبرگزاری فرانسه در ۳ نوامبر بود؛ نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری رویترز اطلاع دادند که نمی‌تواند «امنیت خبرنگاران را در غزه تضمین کنند».

نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) نیز هدف قرار دادن خبرنگاران و غیرنظامیان در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را محکوم کرد.

«آندریا تننتی»، سخنگوی یونیفل در بیانیه‌ای گفت از اینکه گروهی از خبرنگاران در جنوب لبنان هدف قرار گرفته‌اند، شوکه و متأسف شده است.

خبرنگاری در حال نابودی در غزه

گزارشگران بدون مرز (RSF) می‌گوید روزنامه‌نگاری در نوار غزه در نتیجه امتناع رژیم صهیونیستی از توجه به درخواست‌ها برای محافظت از پرسنل رسانه‌ها در حال نابودی است.

وضعیت برای روزنامه‌نگاران فلسطینی که در این منطقه محصور شده‌اند، وخیم است.

جنگ رژیم صهیونیستی با روزنامه‌نگاران

نظامیان رژیم صهیونیستی در چند هفته اخیر ده‌ها خبرنگار را در نوار به شهادت رسانده‌اند؛ این یکی از مرگبارترین تلفات در یک قرن برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود، ورود خبرنگاران بین‌المللی به غزه ممنوع است، خبرنگاران آنجا نه پناهگاه امنی دارند و نه راهی برای خروج، آن‌ها یکی پس از دیگری کشته می‌شوند، از ۷ اکتبر، سرزمین فلسطین در معرض نابودی واقعی روزنامه‌نگاری قرار گرفته است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود می‌گوید: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که برای محافظت از خبرنگاران در آنجا مداخله کند، گذرگاه مرزی رفح را باز کند و خبرنگاران بین‎المللی را قادر به ورود به داخل غزه کند.

جنگ رژیم صهیونیستی با روزنامه‌نگاران

از شمال تا جنوب غزه، گورستانی برای خبرنگاران

براساس گزارش گزارشگران بدون مرز، فاجعه چند روز گذشته، تعداد خبرنگارانی را که از ۷ اکتبر در غزه کشته شده‌اند، به بیش از ۶۰ نفر رسانده است، از جمله ۱۱ نفر که در زمان ماموریت به شهادت رسیده‌اند.

در حالی که بیشتر این جنایت‌های در شمال غزه، انجام شده است، دست‌کم ۵ خبرنگار در جنوب غزه، بالاتر از همه در شهر‌های رفح و خان یونس، جایی که بسیاری از جمعیت منطقه به دنبال ورود به آن هستند، کشته شدند.

 

جنگ رژیم صهیونیستی با روزنامه‌نگاران

هدف قرار دادن روزنامه‌‎نگاران؛ مصداق بارز جنایت جنگی

هدف قرار دادن عمدی روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان، طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه جنایت جنگی تلقی می‌شود؛ قرار بر این است به خبرنگاران اجازه داده شود از آزادی و حمایت برای انجام کار خود بدون دخالت ناروا برخوردار باشند.

اما در هفته‌های اول جنگ اخیر، ارتش رژیم صهیونیسیت بیانیه‌ای به خبرگزاری‌های بین‌المللی ارسال و اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران آن‌ها را که در نوار غزه فعالیت می‌کنند، تضمین کند.

«جاناتان داگر»، رئیس میز خاورمیانه گزارشگران بدون مرز، گفت: نیرو‌های مسلح اسرائیل با حملات هوایی خودسرانه خود روزنامه‌نگاران را یکی پس از دیگری بدون هیچ محدودیتی از بین می‌برند، در حالی که اظهارات غیرقابل قبول آن‌ها نشان دهنده تحقیر آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

این میزان فرسایش در میان کارکنان رسانه، خبرنگاران سراسر جهان را به شدت شوکه کرده است؛ آنتونی بلنجر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در بیانیه‌ای در تاریخ ۲ نوامبر، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند آمار رو به رشد همکاران کشته شده را بدون وحشت فزاینده تماشا کند.

آنچه اتفاق افتاده واضح است؛ اینها مجموعه‌ای از حملات هدفمند به کودکان، زنان و غیرنظامیان است.

ارگان‌های خبرنگاری چه می‌گویند؟

دوره‌های خاموشی ارتباطات، مستندسازی و گزارش وضعیت غزه را برای خبرنگاران دشوارتر کرده است؛ گزارشگران بدون مرز خواستار اجازه ورود خبرنگاران خارجی به این قلمرو شده تا بتوانند آزادانه کار کنند.

رژیم صهیونیستی خبرنگاران را تهدید کرده و اغلب خبرنگاران محلی را حامی حماس می‌نامد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فراخوانی را با امضای ۸۰ گروه صادر کرده تا مقام‌های صهیونیست مسئولیت کامل حفاظت از خبرنگارانی که درگیری را پوشش خبری می‌دهند، بر عهده بگیرد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14708

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *