پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

جشنواره امام رضا(ع)فرصتی برای قدردانی از رسانه‌ها در دوران کروناست

1 دقیقه خوانده شده
جشنواره امام رضا(ع)فرصتی برای قدردانی از رسانه‌ها در دوران کروناست

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: این جشنواره فرصتی برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه رسانه‌ای با موضوعات مرتبط با معارف رضوی و شناخت و قدرشناسی خدمات ارزنده فعالان رسانه‌ای به خصوص در ایام کرونا و قرنطینه خانگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ اکبر نصراللهی با قدردانی از عملکرد اهالی رسانه در ایجاد تنوع محتوایی و بروز خلاقیت در تولیدات رسانه‌ای مرتبط با معارف رضوی در ایام کرونا افزود: این جشنواره که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی مهیا شده است بازشناسی تولیدات خلاق، هم اندیشی با خادمان رسانه‌ای و جهت گیری در مسیر تولیدات فاخر مربوط به فرهنگ رضوی را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: در همه ادوار تاریخ، جوامع، کشورها، ادیان و مذاهب برای انتقال پیام خود و انتشار عقاید و اخبار حوادث پیرامونی به خصوص در جنگها و رویدادهای مهم به ابزاری نیاز داشتند که این ابزار در طول زمان تکامل یافته است.

او ادامه داد: به اقتضای زمان و نیاز بشر در طول تاریخ ابزارهای انتقال پیام رشد یافته و از کبوترهای نامه رسان به شبکه‌های اجتماعی توسعه یافته است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در تهران گفت: از سال ۱۹۶۰ به بعد وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شده‌ایم، از این دوره به بعد به ویژه با پدید آمدن اینترنت و گسترش و استفاده همگانی از ظرفیتهای این شبکه جهانی، انسانها با پدیده ارتباط جمعی شخصی مواجه شدند.

نصراللهی افزود: از اواخر قرن بیستم، پیشرفت سریع‌تر فناوریهای ارتباطی موجب بهره گیری ساده و ارزان از ابزارهای انتقال پیام شد و انحصار رسانه‌ای از دست یک حکومت، یک تفکر، حزب و قدرت گرفته شد و امکان ارسال هر پیامی با هر ابزاری، در هر زمان و زبانی به هر کسی داده شد.

وی ادامه داد: دوره کنونی، زمانه مواجهه انسان با تعدد و تکثر رسانه‌هاست و در این دوره، هر فرد برای انتشار پیامش نیازی به دفتر، خبرگزاری و شمار زیادی از کارکنان ندارد و می‌تواند به سهولت با داشتن یک ابزار در دسترس، پیام خود را در جهان منتشر کند و هیچ خبری پنهان نمی‌ماند.

این استاد علوم ارتباطات گفت: رسانه‌ها قدرت انتشار هر نوع اقدامی اعم از خیر و شر، اصلاحی یا تخریبی را دارند و در این دوران است که میدان جنگ از حالت سخت به حوزه نرم تغییر جهت داده و جنگ اعتقادی و شناختی در گرفته است.

نصراللهی افزود: باید با درک شرایط موجود از این ابزارها بیشتر برای ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و انعکاس واقعیتهای مسلمانان کمک گرفت و کمترین غفلت در این حوزه‌ها خسارات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در خلا معنوی حاکم بر جامعه، فعالان عرصه‌های مختلف رسانه‌ای با انعکاس فضای معنوی، فراهم کردن امکانات زیارت مجازی و تغییر در شکل برگزاری مناسک مذهبی، بر محدودیتهای حاکم بر فضای معنوی پیشین فائق آمده و حتی مردم، خاصه آنها که دارای عذری برای استفاده از این مراسم مذهبی بودند، پرشورتر و معنوی تر از این فضا استفاده بردند.

او ادامه داد: شماری از نهادها و تشکلهای مذهبی متعهد مانند گروه رسانه‌ای آستان قدس رضوی، اهمیت قدرشناسی فعالان رسانه‌ای را درک کرده و به عرصه‌های مختلف رسانه‌ای وارد شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) زمینه شناخت اهالی رسانه با معارف اهل بیت(ع) را آسان می‌کند و بستر تبادل ایده‌ها و نظرات کارشناسان این حوزه و توسعه فعالیتهای همپوشان رسانه‌ای را فراهم می‌نماید.

نصراللهی افزود: اهالی رسانه، سفیران مردم ایران و فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آن‎ها به ویژه سفیران فرهنگ رضوی هستند، انتشار معارف قرآنی، دینی و مذهبی به خصوص در ایام محدودیتهای حضور فیزیکی مردم در اماکن مقدس از جمله وظایف فعالان این عرصه است.

مولف کتاب «اصول خبرنویسی» گفت: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانه‌ای، حمایت از آنان، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران کرونا به منظور برنامه ریزی دقیق‌تر در دوران پس از کرونا برای استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده فراهم می‌کند.

نصراللهی افزود: خوشبختانه امکان شرکت در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) برای همه افراد دغدغه مند صاحب ایده، فکر و اندیشه در حوزه ترویج فرهنگ رضوی فراهم شده است.

وی به تشریح محورهای نخستین دوره از جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) پرداخت و ادامه داد: رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های صوتی و تصویری و رسانه‌های مجازی سه محور اصلی این جشنواره هستند.

دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: رسانه‌های مجازی به دلیل اهمیت ویژه شان در دوران حاضر می‌توانند ابزار مفیدی در دست اقشار و تشکلهای مذهبی برای انتشار معارف معنوی باشند لذا همه کسانی که دغدغه مند این حوزه‌ها هستند می‌توانند به عنوان خادمان رسانه‌ای با فعالیتهایی مانند باز کردن یک صفحه در فضای مجازی به نیت خدمت رسانی به امام رضا(ع) در این جشنواره شرکت کنند.

نصراللهی افزود: قالبهای ارسال آثار باید در بخش‌های خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، گزارش خبری – تلویزیونی و اینفوگرافی ذیل محور رسانه‌های خبری و تحلیلی و بخش‎های موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرم‌افزار و وقف مجازی زیرمجموعه محور رسانه‌های مجازی تعریف شده باشد همچنین علاقه مندان در محور رسانه‌های صوتی و تصویری در بخش‌های برنامه‌‎های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی نیز می‌توانند شرکت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در گام نخست با کیفیت، گسترده و در شأن نام مبارک حضرت رضا(ع) برگزار شود و در ادوار آینده با مشارکت بیشتر اهالی رسانه، قدم های محکم تر و بلندتری بردارد.

علاقه مندان به شرکت در جشنواره رسانه ای امام رضا علیه السلام تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی  mediafest.razavi.ir  به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

جشنواره امام رضا(ع)فرصتی برای قدردانی از رسانه‌ها در دوران کروناست

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *