ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تورِ انتخاباتی خبرنگاران در جام جم!

1 دقیقه خوانده شده
اواخر آبان ماه سال جاری و در فاصله کمتر از سه ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس شواری اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما از راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه خبر داد؛ موضوعی که به گفته جبلی سبب می‌شود تا نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم فرصت تبلیغات از رسانه ملی را داشته باشند.
تورِ انتخاباتی خبرنگاران در جام جم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ بر همین اساس پنجم اسفندماه و کمتر از یک هفته مانده به روزِ انتخابات، رسانه ملی از خبرنگاران برخی رسانه‌ها دعوت کرد تا با بازدید از روند ضبط و پخش برنامه‌های انتخاباتی، در جریان جزئیات این تصمیم و نحوه اجرای آن قرار گیرند.

جزئیات فعالیت شبکه‌های انتخاباتی استان تهران

پیش از آغاز بازدید، محمدباقر اعلمی _ مدیر شبکه تهران به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداخت و گفت: در سال جاری سازمان صداوسیما تصمیم گرفت ۲۰۰ کانال تبلیغاتی برای حوزه‌های مختلف کشور ایجاد کند و کار رسمی این شبکه‌ها از نخستین روز تبلیغات کاندیدها آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه دو مطلب اساسی برای این کانال‌ها پیش‌بینی شده است، توضیح داد: موضوع اول، معرفی نامزدها در یک بسته ۲۰ دقیقه‌ای است؛ در واقع بر اساس یک الگوی از پیش طراحی شده، کاندیدهایی که برای استفاده از این بستر ثبت نام کرده بودند، فیلم‌های تبلیغاتی خود را آماده کرده‌اند. همه تقریبا سقف ۲۰ دقیقه فیلم را رعایت کردند.

اعلمی ادامه داد: فیلم‌ها شامل معرفی نامزدها، ارائه رزومه، پاسخ به سوالات حوزه‌های انتخابیه و… است.

او تاکید کرد: بخش دوم کار هم ضبط مناظره‌ها بود که در تهران از هفته گذشته درحال انجام است. ۹ کانال انتخاباتی برای استان تهران طراحی شده است که ۴ کانال در تهران و ۵ کانال هم در حوزه‌ شهرستان‌ها فعال است. برای هر کانال ۷ مناظره پیش‌بینی شده است که یک سوال محوری با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، مبارزه با فساد و… با تاکید بر موضوعات مهم حوزه انتخابیه از کاندیدها پرسیده می‌شود.

پخش ۶۳ مناظره انتخاباتی از کانال‌های استان تهران

مدیر شبکه تهران بیان کرد: از روز پنجشنبه، سوم اسفندماه در همه ۹ کانال استان تهران، مناظره‌ها در حال پخش است. در واقع به طور کلی ۶۳ مناظره انتخاباتیِ حوزه استان تهران از این کانال‌ها پخش خواهد شد. این مناظرات همگی ضبطی و تولیدی هستند.

وی افزود: تمام کاندیدهایی که برای ضبط مناظره ثبت‌نام کردند، با یکدیگر در یک سالن می‌نشینند، تعداد از ۱۸ نفر تا ۲۶ نفر متغیر است و همین موضوع هم سبب شده زمان‌بندیِ نوبت‌ها متفاوت باشد. از این افراد یک پرسش مطرح می‌شود و به این سوال پاسخ می‌دهند. بخش اول پاسخ به سوال،‌ بخش دوم نقد و بخش سوم جمع‌بندی موضوع است.

از تبلیغات انتخابات خبرگان چه خبر؟

اعلمی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: تبلیغات این بخش هم تکلیف قانونی سازمان صدا و سیما بود و ضبط برنامه تلوزیونی ۲۶ نامزد استان تهران انجام شد و پخش اصلی آنها از رادیو و تلوزیون تهران در حال انجام است‌.

او به امکان فنی که برای این ۲۰۰ کانال طراحی شده‌ است اشاره کرد و گفت: ما تجربه سیگنال رسانی عمومی از یک فرستنده را داشتیم، اما در این ۲۰۰ کانال به نوعی حوزه انتخابیه را پوشش می‌دهیم که کار سخت و پیچیده است؛ در واقع به عنوان مثال دو کانال حوزه دماوند، فیروزکوه و حوزه ورامین و پیشوا یکدیگر را دریافت نمی‌کنند و تنها افراد حوزه انتخابیه می‌توانند کانال مربوط به خود را مشاهده کنند.

مدیر شبکه تهران تاکید کرد: با طراحی این شبکه‌ها، هزینه‌های جاری کاندیدها در زمینه چاپ پوستر، تراکت و … کم شده و افراد از بستر کانال‌های انتخاباتی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: حتما به عنوان تجربه اولِ ما در این زمینه، نقدها و اشکالاتی هم وجود داشته باشد اما در مجموع شرایط رضایت‌بخش است.

استودیو ۱۱؛ نقطه شروع ماجرا

با اتمام صحبت‌های مقدماتی بازدید آغاز می‌شود. بعد از گذر از راهروهای تنگ و باریک ساختمانِ ضبط؛ در میان خیلِ آجرهای سه‌سانتی، به یک در با تابلوی «استودیو ۱۱» می‌رسید؛ جایی که محل ضبط برنامه‌های مهمی از جمله «نود»، «ماه عسل» و … بوده است؛ یکی از استودیوهای بزرگ سازمان صداوسیما که این بار به ضبط برنامه‌های نامزدهای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اختصاص یافته است.

وارد اتاق فرمانِ استودیو می‌شویم، جایی که تصویربرداری ممنوع است و ضبط برنامه جریان دارد؛ البته به خاطر حضور خبرنگاران ضبط متوقف می‌شود تا ما هم بتوانیم وارد استودیو شویم، جایی که سه دوربین و یک کِرین آماده ضبط وعده‌ها، انتقادات و پاسخ‌های نمایندگانِ آینده مجلس شورای اسلامی است.

هزینه ۱۰ میلیون تومانی نامزدهای تهرانی برای دیده شدن

در جریان بازدید، فرصت گفت‌وگو با یکی از نامزدهای انتخاباتی حوزه ملارد، شهریار و شهر قدس فراهم می‌شود. او که ۱۰ میلیون تومان برای این فرصتِ دیده شدن از رسانه ملی هزینه کرده است، می‌گوید: « ضبط این برنامه فرصت عادلانه تبلیغات را فراهم کرده است. انتقادی نسبت به ضبط ندارم اما طبیعتا به عنوان تجربه اول، نواقصی هم وجود دارد؛ مثلا برخی نامزدها از رد صلاحیت خود مطلع نیستند و برای ضبط می‌آیند و گاهی حتی پس از اینکه مدتی از ضبط برنامه می‌گذرد، عوامل فنی  متوجه موقعیت می‌شوند و ضبط را متوقف می‌کنند.»

در میانه بازدید از استودیو ۱۱ صدا و سیما، محمد جبارزاده_ تهیه کننده برنامه مناظره‌های انتخاباتی ۴ کانال شهر تهران، گفت: با توجه به اینکه تعداد کاندیدهای استان تهران زیاد است و حدودا ۱۰۰ نفر هستند، باید ۷ قسمت مناظره ضبط شود؛ بر همین اساس افراد به ترتیب حروف الفبا به ۴ گروه تقسیم‌بندی شدند و کار ضبط انجام می‌شود.

وی افزود: کار ضبط در تهران از سوم اسفندماه آغاز شده است و ۷ روز به طول می‌انجامد که فعلا ۴ روز از ضبط را پیش برده‌ایم.

کار ۲۴ ساعته برای رسیدن به پخش

جبارزاده با اشاره به اینکه کار ضبط، تدوین و پخش همزمان در حال انجام است،‌ اظهار کرد: به شرایط روزپخش رسیده‌ایم؛ دوستان تدوین‌گر شب تا صبح کار تدوین را انجام می‌دهند و برنامه را برای پخش می‌فرستند.

به گفته وی پخش برنامه‌های کانال‌های انتخاباتی شبانه‌روزی است و بازپخش برنامه‌ها نیز با رعایت عدالت، بسته به تعداد افراد حوزه انتخابیه در جریان است.

چه‌طور به اینجا آمدید؟!

بازدید از استودیو ۱۱ که تمام می‌شود به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان، یعنی «ساختمان پخش» می‌رویم، جایی که کارمندان صدا و سیما با خنده و شوخی می‌گویند: «این قسمت، خودِ ما رو هم به سختی راه می‌دن، ولی شما خوب اومدین داخل!»

مهم بودن جایی که به آن قدم گذاشتیم از آنجایی مشخص می‌شود که درِ ورودی تنها با حسگر انگشت مسئولین همان بخش باز می‌شود و شما بعد از یک سلام و احوال پرسیِ گرم، وارد اتاقی می‌شوید که یکی از دیوارهای آن را مانیتورهای بزرگی پوشانده است و هر مانیتور دارد به شکل چرخشی، تصویر یکی از شبکه‌های تلوزیونی را نشان می‌دهد و افرادی هم از پشت سیستم‌ شرایط را کنترل می‌کنند.

اهمیت بخش نودالِ مرکز صدا و سیما به این علت است که مرکز کنترل و سوییچینگ است که اقدامات فنی در آنجا انجام می‌شود؛ در واقع هر سیگنالی که برای فرستنده‌ها می‌رود باید مولفه‌های خاص خود را داشته باشد چراکه هر سیگنالی قابلیت پخش ندارد و باید کیفیت و نوع تصویربرداری آن بررسی شود تا برای ارسال روی فرستنده‌ها آماده شود.

هنگام بازدید از این بخش محمد عربلو _ مدیرکل فنی پخش رسانه ملی، توضیح می‌دهد: از ابتدا قرار نبود تهران جزو کانال‌های انتخاباتی باشد،‌ اما بر اساس دستور رئیس سازمان، با یک کار جهادی و ظرف ۳ روز، این آمادگی از شروعِ تولید تا پخش، سیگنال‌رسانی بر فرستنده‌ها، کسب شد. در نودالِ مرکزی سازمان، پخش و توزیع سیگنال‌های شبکه‌های رادیویی و تلوزیونی انجام می‌شود و کنترلِ کیفی و کمی همه شبکه‌ها از این مجموعه صورت می‌گیرد.

ایستگاه پایانی بازدید، اتاق فرمان کانال‌های انتخاباتی استان تهران است؛ اتاقی که وقتی درِ آن به رویمان باز می‌شود ، واضح است که کارکنان  آن ، کار سختی را در پیش دارند. این نقطه با سایر نقاطی که تاکنون دیده‌ایم، حتی از نظر وسعت و تجهیزات هم متفاوت است. چندین مانیتور کوچک در اتاق قرار دارد که بالای هر کدام اسم یک حوزه انتخابیه نوشته شده و یک نفر، مسئول کنترل برنامه‌هایی است که از این بخش روی آنتن می‌رود.

محسن سال‌افزون _ مدیر پخش شبکه تهران درباره اتاق فرمان کانال‌های انتخاباتی استان تهران به خبرنگاران، توضیح داد: ۹ خروجی یا شبکه تلویزیونی از این اتاق به صورت ۲۴ ساعته هدایت می‌شوند و برنامه‌ها تا ۸ صبح ۱۰ اسفندماه روی آنتن خواهد بود. با توجه به تعداد نامزدها، دو استودیوی ۱۱ و ۱۳ را درگیر ضبط کرده‌ایم.

وی اقدامی که در زمینه هدایت کانال‌های انتخاباتی استان تهران درجریان است را کاری جهادی خواند و بیان کرد: یکی از سختی‌های کار این است که فیلم‌های انتخاباتی برخی کاندیدهای انتخاباتی کیفیت کافی را ندارد و بعضا دیر به دست ما می‌رسانند و این درشرایطی است که فیلم‌ها نیاز به یکسری اصلاحات دارند.

به گفته وی نه تنها عوامل پخش، بلکه کل شبکه در قسمت‌های مختلف پای کار هستند تا این برنامه‌ها به آنتن برسد.

سال‌افزون گفت: کار این کانال‌های انتخاباتی برای ما تازگی داشت و تجربه جدیدی بود که باعث می‌شد حتی کُنداکتورهای تلویزیونی را هم گاهی تغییر دهد و این روالی نیست که معمولا در شبکه‌ها اتفاق بیفتد.

او درباره گلایه‌های برخی نامزدها نسبت به نبود اطلاعات در بارگذاری ویدئوی معرفی‌ها، بیان کرد: ستاد انتخابات، همه دستورالعمل‌های تدوین را به موقع اطلاع رسانی کرده است،‌ اما به دلیل آشنا نبودن به فضای رسانه و تولید محتوا و نبود دانش فنی برخی کاندیدها اذیت شدند.

مدیر پخش شبکه تهران، گفت: برای بخشِ پخش نیز افراد باید تنظیمات دستگاه‌های خود را درست کنند، کانال انتخاباتی هر حوزه، جزء آخرین کانال‌ها است و با کمی جست‌وجو در بین کانال‌ها می‌توانند آن را پیدا کنند. ما مشکلی در پخش نداریم و ناظر ۲۴ ساعته مستقر داریم تا به محض بروز هر مشکلی آن را برطرف کند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15560

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *