ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تربیت نیروی کارآفرین دانشکده رسانه فارس مثال‌زدنی است

1 دقیقه خوانده شده
تربیت نیروی کارآفرین دانشکده رسانه فارس مثال‌زدنی است

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص انقلابی در دانشکده رسانه فارس، نمونه بارز نسل سوم دانشگاه کارآفرینی است، گفت: مردم از دانشگاه جامع علمی-کاربردی توقع یادگیری مهارت دارند که این موضوع درست است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی، از بخش‌های مختلف دانشکده رسانه فارس، بازدید کرد که در این بازدید فعالیت این دانشکده را در راستای تربیت نیروهای متخصص انقلابی خوب ارزیابی کرده و آینده آن را رسیدن به یک مرکز کارآفرین و اشتغال‌افزا عنوان کرد.

وی افزود: دستاوردهایی که در فناوری‌های جدید مثل نانو، بایو و هوافضا وجود دارد از همین مراکز نوآوری دانشکده‌ها و واحدهای علمی-کاربردی نشأت گرفته است. در این رابطه دانشکده رسانه فارس با توجه به فعالیت‌های مهارتی که برای دانشجویان خود در نظر گرفته است مسیر خوبی را طی می‌کند که باید این روند حرکت در راستای مأموریت‌ها و چارچوب‌های قانون نظام آموزشی انجام شود.

امید ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهای دانشگاه جامع علمی-کاربردی، ارتقای کیفیت آموزشی در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن است، در واقع این موضوع که دانشگاه‌ها با یکدیگر در نوع فعالیت‌هایشان مقایسه شوند کار غلطی است به طوری که دانشگاه‌های مدنی مدعی این موضوع نیستند که همه فارغ‌التحصیل آنها صاحب شغل و یا کارآفرین یا آچار به دست می‌شوند بلکه آنها تنها مدرک تحصیلی آموزش نظری را ارائه می‌دهند البته مردم هم از آنها توقع دیگری ندارند اما ما در دانشگاه علمی-کاربردی ادعا داریم که دانشجویان را کارآفرین و مهارت‌افزا می‌کنیم که مردم هم از ما توقع شغل و یادگیری مهارت دارند.

* به تمام اهداف برنامه ۵ ساله دانشگاه جامع علمی-کاربردی رسیده‌ایم 

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور تصریح کرد: در حال حاضر نظام آموزشی دانشگاه علمی-کاربردی یک نظام مهارتی است به طوری که به همه دانشجویانش در تمام رشته‌های تحصیلی مهارت کافی را برای اشتغال و کارآفرینی یاد می‌دهد. در واقع مسیر حرکت این دانشگاه توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی است پس از اگر در حال حاضر در روند حرکت فعالیت دانشگاه جامع علمی-کاربردی سخت‌گیری می‌شود به واسطه افزایش کیفیت مهارت افزایی و اشتغال دانشجویان است.

وی افزود: اگر دانشکده رسانه فارس در رسیدن به مأموریت‌های ذاتی‌اش جدی و قوی عمل کند نه تنها نتیجه مطلوبی را شاهد خواهد بود بلکه دیگر نگران مقایسه‌ها نیست زیرا همانگونه که دانشگاه جامع علمی-کاربردی با سایر زیرنظام‌ها مقایسه می‌شود این دانشکده نیز با سایر مراکز علمی-کاربردی مقایسه خواهد شد پس تنها راه دوری از تأثیر مقایسه‌ها ادامه فعالیت‌ها با جدیت است. البته برای رسیدن به هدف مورد نظر در راستای ماهیت دانشگاه علمی-کاربردی مسیر دشواری وجود دارد اما می‌توان با پشتکار به نتیجه مطلوب رسید.

تربیت نیروی کارآفرین دانشکده رسانه فارس مثال‌زدنی است

* برخی از مراکز علمی-کاربردی با هدف بیزینس فعالیت می‌کنند

امید اضافه کرد: در حال حاضر تقریباً تمام اهدافی که دانشگاه جامع علمی-کاربردی در برنامه ۵ ساله خود هدف‌گذاری کرده بود به نتیجه رسیده است البته باید بگویم فشارهای مختلفی را تحمل کردیم. در این راستا برای دانشکده رسانه فارس نیز در رسیدن به اهداف حرکت در راستای کارآفرینی نیروهای متخصص انقلابی امیدوار هستم زیرا اگر چارچوب‌های آموزشی حفظ شود نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد چرا که برخی از مراکز علمی-کاربردی با هدف بیزینس فعالیت می‌کنند اما شما با یک نگاه تکلیفی و مسؤولیتی وارد حوزه آموزش شده‌اید که با همین نگاه باید ادامه دهید تا موفقیت حاصل شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور در خصوص مهارت آموزی دانشجویان دانشکده رسانه فارس ادامه داد: دانشجویان این دانشکده باید با توجه به ماهیت و نوع فعالیتی که دارند بین محل دانشکده و تحریریه خبرگزاری در رفت و آمد باشند که بتوانند همزمان یادگیری و کارآفرینی آنها محقق شود البته پیشنهاد می‌کنم بخشی از فعالیت خبرگزاری در دانشکده رسانه با استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان انجام شود که می‌تواند در تربیت و مهارت آنها مؤثر باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنم با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید دروس عمومی حوزه رسانه را تولید محتوا کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهید.

امید در ادامه گفت: در بحث تربیت دانشجو دو نکته باید در نظر گرفته شود اول اینکه همه دانشجویان باید اشتغال‌پذیری داشته باشند، اینکه گفته می‌شود همه دانشجویان کارآفرین شوند اشتباه است به طوری که دوره‌های آموزشی ما از شغل به رشته تحصیلی رسیده است. در واقع باید بگویم از افرادی که توانمندی بالایی دارند باید در مراکز نوآوری استفاده شود چراکه برخی از دانشجویان دارای ظرفیت و پتانسیل خوبی در ایده پردازی و خلق فرصت هستند.

وی گفت: تفاوت دوره‌های دانشگاه علمی-کاربردی با سایر دانشگاه‌ها این است که در دانشگاه جامع علمی-کاربردی اشتغال و خلق کار اتفاق می‌افتد و دوم اینکه مدرسان این دانشگاه دارای تجربه و تخصص در همان رشته تحصیلی هستند و همچنین سومین تفاوت مهم محیط کار دانشجویان است که همراه با فعالیت‌های عملی انجام می‌شود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم ما در راستای کیفی‌سازی مراکز آموزشی علمی-کاربردی از تعداد ۱۱۰۰ مرکزی که در کل کشور داشته‌ایم به ۶۰۰ مرکز کاهش داده‌ایم و در مهرماه سال جاری نیز این تعداد به ۵۵۰ مرکز کاهش دوباره خواهد داشت که برخی از این تغییر و تحولات به خاطر تصمیم دولت بوده و بخشی دیگر به واسطه تصمیمات دانشگاه انجام شده است.

* ۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی در کشور شاغل هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور اضافه کرد: در تولیدات محتوایی که از اهمیت بسیار زیادی در حوزه آموزش دارد گردش مالی خوبی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای برنامه توسعه دانشکده مورد استفاده قرار گیرد، این در حالی است که وقتی میزان تعداد دانشجو بالا است می‌توانید به صورت خودجوش دانشکده و فعالیت‌های مهارت افزایی را توسعه دهیم که این کار در برنامه‌های کوتاه مدت می‌تواند کمک کند. در واقع اگر باور داشته باشید که رفع مشکل اشتغال در کشور با آموزش مهارتی رفع می‌شود می‌توان با گفتمان‌سازی مهارت‌آموزی مردم را تشویق کرده تا به سمت آموزش مهارتی سوق پیدا کند. باید بگویم در حال حاضر ۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی در کشور شاغل هستند.

* فعالیت‌های دانشکده رسانه فارس همسو با مهارت آفرینی است

حسن‌پور رئیس دانشکده رسانه فارس  نیز در این بازدید گفت: دانشکده رسانه فارس تا حد زیادی در مسیر قابل قبولی در آموزش نیروهای انقلابی و دارای مهارت گام برداشته است، در واقع ریل‌گذاری این دانشکده در حوزه کارآفرینی است به طوریکه در فهم حوزه کارآفرینی هنوز دچار خلاء هستیم. چرا که بسیاری از دانشگاه‌های ما به شکلی فعالیت کردند که ذهن خانواده‌ها نسبت به این مقوله خوب نیست زیرا کار عملی یا همان کار فرهنگی نیاز به کار زیاد دارد که در این رابطه ما به عنوان دانشکده رسانه راهکارهایی را برای رسانه ترسیم کرده‌ایم.

وی افزود: فعالیت‌های دانشکده رسانه فارس همسو با مهارت آفرینی بوده که معطوف به بازار کار است، به طور مثال برای رشته‌ای مانند تدوین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند در خبرگزاری یا یک رسانه به راحتی پشت میز کار نشسته و فعالیت کند. البته با توجه به اینکه در آموزش مهارتی تجربه نقش مهمی دارد باید آموزش‌ها همراه با مهارت باشد تا حداقل‌های کار تخصصی انجام شود. از طرفی باید بگویم در رشته خبرنگاری عمده این حرفه کنترل هوش هیجانی و کنترل استرس است که این موضوعات را به طور تئوری نمی‌توان آموزش داد که در این رابطه برخی از کلاس‌های آموزشی خود را تبدیل به کارگاه کرده‌ایم و برای واقعی‌تر شدن فضای این کارگاه‌ها با سایر مراکز ارتباط خوبی داریم.

تربیت نیروی کارآفرین دانشکده رسانه فارس مثال‌زدنی است

*  یک برنامه ۵ ساله در قالب اکوسیستم آموزشی هدفمند تبیین کرده‌ایم

حسن‌پور تصریح کرد: تحریریه ۲ خبرگزاری فارس هفته گذشته در دانشکده رسانه افتتاح شد، یکسری از فعالیت‌های اصلی تحریریه اصلی خبرگزاری را انجام می‌دهد همچنین در سایر رشته‌ها مثل گویندگی، فضای مناسبی را در قالب استودیو راه‌اندازی کردیم تا دانشجویان مهارت لازم را در کنار اساتید یاد بگیرند. این در حالی است که یک برنامه ۵ ساله در قالب اکوسیستم آموزشی هدفمند تبیین کرده‌ایم که در آن تولید محتوای آموزشی به عنوان یک رشته محسوب شده و دانشجویان نحوه تولید را آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: در چشم‌اندازی که برای دانشکده رسانه‌ای فارس ترسیم کرده‌ایم دوره‌های کاردانی و کارشناسی کسب و کار رسانه را مدنظر قرار داده‌ایم به طوری که برای هر رشته تخصصی، کارگروه تخصصی در راستای تولید محتوا داریم همچنین تولید محتوای چند رسانه‌‌ای را برای همه رشته‌های تحصیلی در دستور کار داریم به طوری که هدف ما این است که آموزش‌های دانشی در کنار آموزش‌های بینشی در حوزه مهارتی قرار گیرد که دارای تخصص و شغل مرتبط باشد.

رئیس دانشکده فارس در پایان گفت: برنامه این دانشکده تا پایان سال ۱۴۰۴ این است که ۲۰۰۰ دانشجو و ۵ هزار دوره پودمانی و آزاد برگزار کند. این در حالی است که اکنون این دانشکده دارای ۱۰ مرکز در راستای مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان است.همچنین از دیگر برنامه‌های ما این است که دانشجویان این دانشکده با سایر مراکز علمی-کاربردی بتوانند یک پروژه مشترک تعریف کنند. در واقع میزان پروژه این دانشکده در چشم اندازی که تعریف کرده‌ایم باید به عدد ۱۲۲ برسد.

تربیت نیروی کارآفرین دانشکده رسانه فارس مثال‌زدنی است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *