د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تاکید فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به شورای امنیت برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران در غزه

1 دقیقه خوانده شده
فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقدامی فوری را در راستای متوقف کردن حملات علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در نوار غزه اتخاذ کند.
تاکید فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به شورای امنیت برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران در غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ همزمان با افزایش درگیری‌ها، ساختمان‌های زیادی در نوار غزه توسط حملات اسرائیل تخریب شدند که شامل ساختمان متعلق به خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله آسوشیتدپرس و الجزیره نیز می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران در بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار اقدام فوری از شورای امنیت سازمان ملل است که جلسه‌ای تشکیل داد تا به بررسی وضعیت اراضی اشغالی بپردازد.

این فدراسیون از شورای امنیت خواستار اقدام فوری در راستای توقف حملات هدفمند، سیستماتیک و عمدی علیه روزنامه‌نگاران در غزه ترتیب دهد: هدف حمله به خبرنگاران ساکت کردن انتشار گزارش مربوط به اتفاقات در نوار غزه است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل این فدراسیون، رژیم صهیونیستی را به نقض تعهدات بر اساس قطعنامه ۱۷۳۸ شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد که کشورها را ملزم می‌کند تا از خبرنگاران در شرایط درگیری و جنگ حفاظت کنند.

بیش از ۳۰ تن از اصحاب رسانه در نوار غزه هدف حمله یا بازداشتن قرار گرفتند و اینترنت مسدود شده است.

وی ادامه داد، این حملات وحشیانه علیه رسانه باید متوقف شود.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران همچنین اعلام کرد، بارها از مقام‌های اسرائیلی خواسته است تا تحقیقات متناسب و دقیقی را در باره این حملات و کشتارهای هدفمند خبرنگاران فلسطینی انجام دهد و تاکید کرده است که معافیت از مجازات و عدم تحقیق در این باره می‌تواند به حملات بیشتر از جانب نیروهای اسرائیلی علیه خبرنگاران منجر شود.

گزارشگران بدون مرز نیز که سازمانی غیر دولتی محسوب می‌شود، به مساله حمله علیه رسانه در جریان درگیری‌های اراضی اشغالی اشاره کرده است و روز یکشنبه از فاتو بنسودا، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌الملل خواست تا حملات اسرائیلی را علیه ۲۰ رسانه در نوار غزه مورد تحقیق قرار دهد.

دبیرکل خبرنگاران بدون مرز در بیانیه خود اضافه کرد: با عمدی از بین بردن رسانه‌ها، نیروهای اسرائیلی نه تنها آسیب غیر قابل قبولی را در عملیات خبری به وجود می‌آورند، بلکه رسانه‌ها دیگر نمی‌توانند به صورت مناسبی به پوشش رسانه‌ای درگیری‌هایی بپردازند که بر مردم غیرنظامی تاثیر می‌گذارد. ما از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهیم تا مشخص کند آیا این حملات هوایی از سوی نیروهای اسرائیلی به مثابه جرایم جنگی است یا خیر.

شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه جلسه اضطراری را برای بررسی رویدادهای اخیر برگزار کرد. بسیاری از کشورهای شرکت کننده به صورت مجازی در نشست به دو طرف تاکید کردند تا با آتش‌بس موافقت کنند.

تاکید فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به شورای امنیت برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران در غزه

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *