چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

به همت موسسه فرهنگی و هنری آذربایجان در البرز برگزار می شود؛ جشن استقبال از شب یلدا

1 دقیقه خوانده شده
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آذربایجان در استان البرز از برگزاری آیین جشن استقبال از شب یلدا به همراه شب شعر و اجرای موسیقی سنتی آذربایجانی خبر داد.
به همت موسسه فرهنگی و هنری آذربایجان در البرز برگزار می شود؛ جشن استقبال از شب یلدا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ دکتر قربانعلی کریمخانی با اعلام این خبر گفت: مراسمی به مناسبت گرامیداشت فرارسیدن شب یلدا و همچنین دورهمی فرهیختگان و ادیبان به منظور بیان اشعار آذری و فارسی و همچنین بهره مندی از موسیقی اصیل آذربایجانی روز سه شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در سالن مرحوم سیروس صابر واقع در شهر کرج، میدان آزادگان، بلوار شهید مطهری، نبش شاهد ۲ ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار خواهد شد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت و همکاری انجمن ادبی دلشدگان البرز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: ورود برای عموم رایگان و آزاد است.

گفتنی است شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است. یلدا به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. «یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی ܝܠܕܐ به‌معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده‌اند.

خبرنگار: فرهاد قنبری

به همت موسسه فرهنگی و هنری آذربایجان در البرز برگزار می شود؛ جشن استقبال از شب یلدا

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *