ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

به همت موسسه فرهنگی‌، هنری آذربایجان؛ شب شعر استقبال از شب یلدا برگزار شد

1 دقیقه خوانده شده
شب شعر استقبال از شب یلدا با اجرای موسیقی اصیل و سنتی آذربایجانی و قرائت شعر ترکی و فارسی برگزار شد.
به همت موسسه فرهنگی‌، هنری آذربایجان؛ شب شعر استقبال از شب یلدا برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ این مراسم به همت موسسه فرهنگی‌، هنری آذربایجان با مدیریت مهندس قربانعلی کریمخانی و مشارکت انجمن ادبی دلشدگان البرز و همچنین با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز روز سه شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن اجتماعات مرحوم سیروس صابر برگزار شد.

در این همایش تنی چند از شعرا و اساتید ادبیات از استان‌های البرز و تهران به شعر خوانی پرداختند و چندین گروه از هنرمندان آذربایجانی نیز با اجرای موسیقی اصیل و سنتی فضای شاد و مفرحی را برای حاضرین به ارمغان آوردند.

گفتنی است میهمان ویژه این مراسم آتش تقی پور هنرمند به نام کشور بوده و سخنرانان این نشست هم حجت الاسلام والمسلمین اکبر حمیدی و مهندس قربانعلی کریمخانی بوده اند.

لازم به توضیح است شب یلدا بلندترین شب سال که به زمان مابین غروب آفتاب از تاریخ ۳۰ آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب ۱ دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی می باشد به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه تر و طول روز بیشتر می شود. جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

خبرنگار: مسیح بایرامی

به همت موسسه فرهنگی‌، هنری آذربایجان؛ شب شعر استقبال از شب یلدا برگزار شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *