ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بهزادی: سانسور باعث روی گردانی مردم از رسانه ها شده است

1 دقیقه خوانده شده
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم، نهادها، فعالان سیاسی و بخش های مختلف حاکمیتی مطالبات زیادی از رییس جمهور منتخب و دولت او دارند. در این میان، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می توانند بازوی توانمند و تاثیر گذاری برای دولت هم باشند.
بهزادی: سانسور باعث روی گردانی مردم از رسانه ها شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ به همین خاطر توجه دولت به خواسته ها و مطالبات آنان، قطعا در پیشبرد اهداف سیاستمداران تاثیر گذار است. اما این روزها مهم ترین خواسته اهالی رسانه از دولت سیزدهم چیست؟

بهروز بهزادی مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» مهم ترین مطالبه اهالی رسانه ها را در وهله اول فراهم کردن امنیت جانی و حقوقی برای خبرنگاران می داند و در ادامه به مستقل شدن رسانه ها از بودجه دولتی اشاره می کند.او توضیح می دهد:بزرگترین مطالبه رسانه ها از دولت می تواند امنیت جانی و حقوقی باشد. اگر این مهم تامین شود، روزنامه نگار توسعه پیدا می کند و به دنبال آن مقدمات توسعه کشور هم فراهم می شود.با حفظ امنیت برای خبرنگاران، قطعا رسانه ها به یک مرکز قوی برای افشای فاسدین و  کشف انواع تخلفات می شوند.

بهزادی درباره مهم ترین مطالبه و خواسته اهالی رسانه از دولت منتخب به شفقنا رسانه می گوید: به نظرم در حال حاضر مهم ترین مطالبه اهالی رسانه ایجاد امنیت است‌. چرا که اگر خبرنگاری از امنیت جانی و حقوقی خود مطمئن باشد، قطعا مطالب خوبی برای افکار عمومی تهیه می کند. در جلسه ای که با آقای اژه ای داشتیم به این نکته اشاره کردم که در حال حاضر مدام به رسانه ها درباره انتشار مطالب هشدار داده می شود و همه این سانسورهای باعث روی گردانی مردم از رسانه ها می شود.

او ادامه می دهد: رسانه می تواند به عنوان یک موتور محرکه در هر جامعه ای توسعه بخش باشد. همچنین رسانه قابلیت جلوگیری از فساد را دارد، توانایی اداره کردن بخش های جامعه را برای پیشرفت دارد. در همان جلسه به آقای اژه ای گفتم که این رسانه ها هستند که باید به شما آمار فساد را در جامعه بدهند.

این روزنامه نگار پیشکسوت با انتقاد از سانسور شدن مطالب خبرنگاران  می گوید: طی این سال ها طوری با رسانه ها برخورد شده که خبرنگاران به طور اتوماتیک مشغول به سانسور شدند و نیازی به سانسور نهادها و بالا دستی ها ندارند. در حالیکه روزنامه نگار نباید به کسی و نهادی پاسخگو باشد. روزنامه نگار باید هرآنچه را می بیند، بنویسد و این مساله، اولین درس روزنامه نگاری برای هر رسانه است. حال آنچه می بیند ممکن است یک اتفاق بسیار خوب و عالی باشد یا یک بحران و فاجعه باشد.

بهزادی با اشاره به تبعات چنین سانسورهایی توضیح می دهد: امروزه روزنامه نگاران ما سعی می کنند بسیار دست به عصا حرکت کنند. بارها خود خبرنگاران به من می گویند مواظب نوشته هایشان باشید. به همین خاطر بزرگترین مطالبه رسانه ها از دولت می تواند امنیت جانی و حقوقی باشد. اگر این مهم تامین شود، روزنامه نگار توسعه پیدا می کند و به دنبال آن مقدمات توسعه کشور هم فراهم می شود.با حفظ امنیت برای خبرنگاران، قطعا رسانه ها به یک مرکز قوی برای افشای فاسدین و  کشف انواع تخلفات می شوند.

او با توضیح درباره خلأ گزارش های تحقیقی در رسانه های داخلی می گوید: ما از جامعه رسانه ای دنیا عقب مانده ایم. امروزه مطبوعات دنیا در حال نوشتن گزارش های تحقیقی هستند. به این معنا که آن خبرنگار مثل یک بازپرس و دادستان به دنبال بررسی مشکلات و ماجراها هستند و به دنبال کشف جزییات می روند. خب وقتی چنین مطالبی با این ساختار در مطبوعات چاپ شود، افکار عمومی به سمت چنین نشریاتی هجوم می برند و از آن رسانه استقبال می کنند.

او با اشاره به دیگر خواسته های اهالی رسانه تصریح می کند:از دیگر مطالباتی که می توان در اینجا مطرح کرد، مستقل شدن رسانه ها از بودجه های دولتی است. چرا که با این اتفاق، بین رسانه ها رقابت به وجود می آید. وقتی رقابت برقرار باشد همه به فکر ارایه بهترین گزارش ها،اخبار و گفتگو هستند. به نظرم رسانه های ما از دولتی بودن در حال زیان دیدن هستند.

بهزادی در پایان به تغییر تیم های رسانه ای با روی کار آمدن دولت جدید اشاره می کند و می گوید: در آینده بسیار نزدیک، افرادی از روزنامه های دولتی و رسانه وابسته به شهرداری بیرون می آیند و این تغییر تیم بسیار اشتباه است. باید اهالی رسانه بر اساس توانایی هایشان سنجیده شوند. اگر وظیفه حرفه ای یک رسانه ها در جامعه دیده و ارج گذاشته شود، قطعا تغییر تیم با روی کار آمدن دولت جدید رخ نمی دهد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *