ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بزرگداشت زنان عرصه رسانه ها در حوزه روزنامه نگاری،گرافیک مطبوعاتی و عکاسی خبری به مناسبت هفته مقام زن

1 دقیقه خوانده شده
بزرگداشت زنان عرصه رسانه ها در حوزه روزنامه نگاری،گرافیک مطبوعاتی و عکاسی خبری به مناسبت هفته مقام زن

امروزه نقش زنان در تحولات جوامع در زمینه های  مختلف، چه به لحاظ فردی و چه سازمانی و در مقیاس اجتماعی و ملی بسیار بنیادی و اساسی است. زنان نقش غیرقابل انکار و تعیین‌کننده‌ای در دستاوردهای علمی، پژوهشی و تعالی جوامع دارند،که بعد از نگرش قانون اساسی درعرصه های مختلف ، شاهد  حضور پررنگ آنان  در عرصه اجتماعی ، سیاسی و ورزشی و.. بوده ایم.  این حضور شایسته همواره و در طول این سالها چه در داخل و چه عرصه های بین المللی در حال گسترش و مورد توجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها؛ بدین خاطر، روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، به مناسبت روز زن و بزرگداشت این روزو تجلیل از زنان عرصه رسانه گزارشها و مصاحبه هایی در این خصوص و در ۳ بخش گرد آوری کرده است که در سایت این دفتر انتشار می یابد.

زنان در حوزه رسانه

” روزنامه نگاری “

بخش اول

تهیه ،تدوین و مصاحبه از :الهه اردلانی

روابط عمومی دفتر مطالعات وبرنامه ریزی رسانه ها

بهمن ماه ۱۳۹۹  

عزت ملک خانم اشرف‌السلطنه

عزت ملک خانم ۱۸۶۳ در کرمانشاه متولد شد . از او به عنوان یکی از نخستین زنان عکاس و روزنامه‌نگار آن دوره یاد می‌شود. او همچنین مسئولیت پاکنویس خاطرات همسرش اعتمادالسلطنه را به عهده داشت و پس از فوت اعتمادالسلطنه این کتابچه را که توقیف شده بود از مظفرالدین شاه پس گرفت و تا پایان عمر از آن نگهداری کرد. اشرف‌السلطنه در سال ۱۹۱۴ در مشهد درگذشت و در قبرستان دارالسیاده به خاک سپرده شد. او وصیت کرد خاطرات همسر اولش را به کتابخانۀ حرم امام رضا در مشهد سپرده‌شود. این کتاب تحت عنوان روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه در ۱۹۶۶ میلادی منتشر شد.

خانم مریم عمید (مزین‌السلطنه)

او دختر میر سیدرضی رئیس‌الاطباء پزشک قشون ناصرالدین شاه بود. وی تحصیلات خود را نزد پدرش انجام داد. به دلیل حضور در یک خانواده تحصیلکرده و آگاه و نیز داشتن ذهنی جستجوگر و علاقمند، به برخی از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه و جهان آن روزگار واقف شد. وی علائق دینی و تعصبات فرهنگی وی، محرکی شد برای حضور در یک نقش فعال فرهنگی و اجتماعی. در مدرسه‌ای مخصوص دختران و برای تعلیم و تربیت ایشان با نام ” دارالعلم و صناعیه مزینیه ” تأسیس نمود. او همچنین در سال ۱۳۳۱ق با تأسیس روزنامه شکوفه وارد عرصه مطبوعاتی ایران شد. خانم عمید در روزنامه خود که به مدت ۴ سال انتشار آن ادامه داشت، همواره مشوق زنان علاقمند برای تأسیس مدارس مخصوص خانمها و تأکید برای کمک به رشد فکری و فرهنگی زنان کشور بود.

وی در همان حال عضو انجمنی با عنوان ” انجمن همت خواتین ” بود که با انگیزه ترویج و تبلیغ استفاده از اشیاء و منسوجات وطنی و تشویق به فراگیری هنرهای دستی در نزد خانمها، تأسیس یافت. خانم عمید در سال ۱۳۳۷ق درگذشت.

خانم دکترکحال

وی همسر حسین خان و صبیه مرحوم میرزا محمد حکیم باشی جدیدالاسلام بود. نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایرانی که به دلیل انجام فعالیت‌های اجتماعی نزد میسیونرهای آمریکایی که در ایران به امور خیریه می‌پرداختند، پزشکی نیزآموخت و از سوی آنان اجازه یافت به مداوای بیماران بپردازد.او نشریه “دانش” را در سال ۱۲۸۹ ه- ش در تهران منتشر ‌کرد. دانش هفته‌ای یک بار و در هشت صفحه با قطع رحلی و چاپ سربی چاپ می‌شد و علاوه بر ایران در سایر کشورها هم منتشر می‌شد که بعد از یک سال متوقف شد. دکتر کحال از آنجا که تربیت نسوان و دوشیزگان و تصفیه اخلاق زنان هدف مستقیم دانش به شمارمی آمد، با چاپ مطالبی مانند: «خطاب به دوشیزگان» و «کلمات حکمت آمیز» به آموزش و پرورش آنان همت می‌گمارد و سوادآموزی و تحصیل علم را امری واجب برای زنان برمی‌شمرد.

مرضیه ضرابی

او روزنامه‌نگار ایرانی متولد ۱۲۸۲ (قمری) از اهالی بندر انزلی در استان گیلان ونخستین بانو فرهیختهٔ گیلانی بود که در زمینهٔ آموزش، آگاهی دادن به زنان، انتشار روزنامه قدم‌های اساسی برداشت. نخستین اقدامات وی در جهت تأسیس مدارس برای دختران بود.وی همچنین  صاحب امتیاز نشریه نسوان شرق، اولین نشریه مختص به زنان در گیلان و سومین در ایران بوده است. نشریهٔ «نسوان شرق» در راستای آگاهی دادن به زنان در سال۱۳۰۴هـ. ش/۱۹۲۵م. به صورت مجله در ۲۴ صفحه به ابعاد ۱۶*۱۲ سانتی‌متر هر ۱۵ روز یک‌بارو سپس هر ۱۰ روز در بندر انزلی منتشر گردید. وی همچنین صاحب مقالات متعدد در روزنامه ستارهٔ ایران و عضو هیئت تحریریه روزنامه زبان زنان در سال ۱۲۹۹ هـ. ش/۱۹۲۰ م بوده است.

بی‌بی‌خانم استرآبادی یا بی‌بی‌فاطمه استرآبادی

بی‌بی‌خانم استرآبادی متولد ۱۲۷۴ (قمری) درنوکنده از روستاهای بندرگز از توابع استرآبادبود. او از نویسندگان دوران مشروطه است و در روزنامه‌های حبل المتین، تمدن و نشریه مجلس مقاله می‌نوشت. بیشتر مقالات او در دفاع از آموزش دختران است. او اولین دبستان دخترانه را بنیان گذاشت. بیشتر شهرت بی‌بی‌خانم استرآبادی به خاطر کتاب معایب الرجال است که به طنز و در پاسخ به تادیب‌النسوان نوشته‌است. او را نخستین زن طنزنویس ایران می‌دانند.

خدیجه افضل وزیری

خدیجه افضل وزیری پنجمین فرزند بی بی خانم استرآبادی از فعالان حقوق زنان و موسی‌خان وزیری بود که در سال ۱۳۰۸ هجری قمری در تهران به دنیا آمد. مادر او برای اینکه دخترش خدیجه بتواند تحصیل کند او را با لباس پسرانه به مدرسه می‌فرستاد. به همین دلیل خدیجه  اهمیت تحصیل و دانش برای دختران را درک کرد و در۱۶ سالگی در کنار مادرش به دختران دبستان دوشیزگان که مادرش تاسیس کرده بود، درس داد و جزو اولین معلمان زن نخستین مدرسه دخترانه ایران لقب گرفت. او در کنار تدریس کار مطبوعات را هم شروع کرد و در نشریات شکوفه، عالم‌نسوان، شفق سرخ و ایران‌نو مقالات مختلفی در دفاع از حقوق زنان نوشته‌است . در شفق سرخ با نویسنده‌ای که با نام مستعار به زنان حمله میکرد وارد بحث و گفتگوی دنباله‌دار شده است. خدیجه افضل وزیری در ۱۳ دی ۱۳۵۹ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

نورالهدی منگنه

نورالهدی منگنه متولد ۱۲۸۱ ش روزنامه‌نگار، فعال حقوق زنان، نویسنده، آموزگار، شاعر، نویسنده و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او عضو جمعیت نسوان وطنخواه بود و کتاب‌هایی دربارهٔ زنان نوشت. منگنه مجله بی‌بی را از سال ۱۳۳۴ منتشر کردو در چند نشریه مقاله می‌نوشت. وی یکی از نویسندگان زبردست مجله «نسوان وطن‌خواه» بود. این مجله به صاحب امتیازی بانو شاهزاده ملوک اسکندری در سال ۱۳۰۲ شمسی منتشر شد.

فخر عادل خلعتبری

فخرعظمی ارغون (فخر عادل خلعتبری) متولد۱۲۷۷ روزنامه‌نگار و از شاعران صاحب‌نام ایران و مادر سیمین بهبهانی بود. فخرعظمی از زنان پیشرو جنبش زنان ایران و از شاعران موفق زمان خود بود و در انجمن نسوان وطن‌خواه عضویت داشت (۱۳۰۴–۱۳۰۸). از سال ۱۳۱۱ سردبیر روزنامه آینده ایران بود و در سال ۱۳۱۴ مجله بانوان را منتشر کرد. فخرعظمی ارغون نخستین زن شاغل بود که در سال ۱۳۱۶ شمسی با سمت معاونت تعلیمات نسوان در وزارت فرهنگ و معارف وقت استخدام شد. در آن زمان سه یا چهار مدرسه دخترانه در تهران بیشتر نبود و ارغون در دو مدرسه دخترانه «ناموس» و «دارالمعلمات» زبان فرانسوی درس می‌داد .او درسال ۱۳۴۵ در سن ۶۸ سالگی بدرود حیات گفت و مطابق وصیتش در گورستان ابن‌بابویه در جوار شیخ صدوق به خاک سپرده شد.

شهناز رشدیه (شهناز آزاد)

شهناز رشدیه متولد ۱۲۸۰ روزنامه‌نگار و یکی از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او سردبیری نامه بانوان را برعهده داشت .وی نیز در ۱۲۹۹ قبل از سن ۲۰ سالگی اقدام به انتشار نامه بانوان برای آگاهی زنان نمود. این نشریه مقالاتی درباره حقوق زنان، حجاب، اخبار ملی و بین‌المللی چاپ می‌کرد و همه مقاله‌هایش به قلم زنان بود.اودر سال ۱۳۴۰ درگذشت .

صدیقه دولت‌آبادی

صدیقه دولت‌آبادی متولد۱۲۶۱ روزنامه‌نگار ایرانی و از فعالان انقلاب مشروطه و جنبش زنان در ایران است. او از بنیان‌گذاران انجمن مشروطه‌خواهانه انجمن مخدرات وطن بود.همچنین، بعداً از نخستین فعالان حقوق زنان در ایران شد و نخستین نشریه زنان به زبان پارسی را به نام زبان زنان منتشر کرد. در سال ۱۳۰۱ به آلمان رفت و در کنگره بین‌المللی زنان در برلین شرکت کرد. او اولین زن ایرانی بود که در یک کنگره بین‌المللی به نمایندگی از زنان ایران حاضر شد و سخنرانی کرد. در سال ۱۳۲۱ش به انتشار مجدد «زبان زنان» اقدام نمود، و آن را به صورت مجله‌ای ۴۸ صفحه‌ای منتشر کرد. او۶ مرداد ۱۳۴۰ در۸۰ سالگی در تهران درگذشت

 روشنک نوع‌دوست

  روشنک نوع‌دوست متولد ۱۲۷۷ روزنامه‌نگار و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او از موسسان جمعیت پیک سعادت نسوان در رشت و صاحب امتیاز نشریه پیک سعادت نسوان بود. روشنک نوعدوست در ۱۲۹۷ مدرسه‌ای با ۳ کلاس برای زنان و دختران در رشت تأسیس کرد. مدرسه او تا زمان انقلاب اسلامی در رشت فعال بود. این مدرسه بعد از انقلاب نامش به «روشنک» تغییر کرد. او در بهار ۱۳۳۸درتهران درگذشت.

زندخت (زنددخت) شیرازی

او در سال ۱۲۸۸  در شیراز متولد شدروزنامه‌نگار، شاعر، نویسنده و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او «مجمع انقلابی نسوان» را در سال ۱۳۰۶ در سن ۱۸ سالگی تأسیس کرد و نشریه‌ای به نام «دختران ایران» را در ۱۳۱۰ با هدف آگاهی دادن به زنان در شیراز منتشر کرد. او علاوه بر نوشتن مقاله در دختران ایرانی، در روزنامه‌هایی همچون حبل‌المتین نیز می‌نوشت. زندخت شیرازی در سال ۱۳۳۱ در ۴۳ سالگی درگذشت.

عالیه ‌حجت‌زاده

عالیه ‌حجت‌زاده او متولد سال ۱۳۳۱ در زاهدان است.  در هشت‌سالگی به دلیل شغل پدر به تهران مهاجرت می‌کند.  عامل اصلی آشنایی‌ با روزنامه‌نگاری به کلاس دوازدهم و دبیراو برمی‌گردد. از او خواسته بود درباره جنگ ویتنام بنویسد، اینکه چه عواملی باعث شد آمریکایی‌ها به کشور دیگر حمله کنند. انشایش خوب از کار درآمد و همان جرقه‌ای برای دبیرش  شد که او را به رشته جدیدی راهنمایی کند:” دانشکده‌ای در تهران تأسیس شده است که رشته‌ای به نام روزنامه‌نگاری در آن تدریس می‌شود.” او سال ۱۳۵۰ با رتبه ۴۲ وارد این دانشکده می‌شود و بهره بسیاری از سطح علمی بالای این مجموعه و استادان آن می‌برد و هم‌کلاسان او، بزرگان روزنامه‌نگاری آینده ایران می‌شوند. جزو اولین تحصیل‌کرده‌های رشته روزنامه‌نگاری در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی در دهه ۵۰ است . ورود به یکی از ۲ روزنامه مهم تهران در پایان تحصیلاتش و در سال ۱۳۵۴ رقم می‌خورد، یک آگهی دعوت به همکاری از طرف روزنامه اطلاعات در دانشکده.او در سال ۱۳۶۷ به هلند می رود در سال ۱۳۶۹ به ایران بازگشته و در روزنامه قدس به عنوان اولین روزنامه‌نگار زن بکار مشغول میشود .پنجم تیر ۱۳۷۰ اولین صفحه ویژه بانوان روزنامه قدس به همت وی با عنوان «صفحه بانوان» منتشر می‌شودتا سال ۱۳۸۹ و زمان بازنشستگی خانم حجت‌زاده پابرجاست.

دکتر مهدخت بروجردی علوی

دکتر مهدخت بروجردی علوی، متولد۱۳۳۶ در شهر کاشان است. دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی خود را در دانشگاه تربیت معلم سپری کرد و سپس با تاسیس مجدد رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی به این دانشگاه رفت و به تحصیل در رشته ارتباطات پرداخت. دکتر بروجردی با پایان نامه‌ای تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران» موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه آزاد اسلامی شد. او از سال ۷۵ تدریس در رشته ارتباطات را در دانشگاه‌های تهران، صدا و سیما، علامه طباطبایی و آزاد، مرکز مطالعات رسانه‌ها و همچنین دانشکده خبر آغاز کرده و عضویت در هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی را در کارنامه خود دارد. وی مدیر کلی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شهریور ۸۱ تا شهریور ۸۶، مشاور رسانه‌یی وزیر علوم از شهریور ۸۶ تا شهریور ۸۸ را هم در سوابق کاری خود دارد. تألیف و ترجمه‌هایی از سوی بروجردی نیز در دسترس است، مانند ترجمه کتاب «ارتباطات رسانه‌یی در عمل» – دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (چاپ اول، شهریور ۹۰). وی  هم اکنون عضو هیات علمی دانشکده علامه طباطبایی است.

دکتر اعظم راودراد

دکتر اعظم راودراد راودراد، در سال ۱۳۴۰ و در شمیرانات متولد شد. وی مدرک کارشناسی را در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران (۱۳۶۵)، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تهران (۱۳۶۹) و مدرک دکترا را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا (۱۳۷۵) اخذ کرده است. خدمات علمی اجرایی راودراد شامل«سرپرستی بخش تحقیقات زنان موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی»،«سرپرستی تحصیلات تکمیلی دانشکده»، «سرپرستی تحصیلات تکمیلی»، «مدیریت گروه ارتباطات»، «نمایندگی تام الاختیار دانشگاه در کمیسیون بانوان استان تهران»، «عضویت هیات تحریریه فصلنامه پژوهش زنان»، «معاونت تحصیلات تکمیلی» و «سردبیری فصلنامه پژوهش زنان» می باشد. در حال حاضر ،استاد گروه علوم ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

عذرا فراهانی

عذرا فراهانی در اول تیر ۱۳۴۷ در شهر تهران بدنیا آمد. فراهانی، دکترای فرهنگ و ارتباطات، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و کارشناس حقوق و روان شناسی را در کارنامه علمی خود دارد. همچنین او چند دوره با رای جامعه مطبوعاتی به عنوان بازرس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران انتخاب شد. فراهانی دبیری سرویس حوادث روزنامه «آفتاب امروز» عضو شورای سردبیری روزنامه هایی چون «یاس نو»، «وقایع اتفاقیه» و «اقبال» و فعالیت خبری  در روزنامه «توسعه» را در کارنامه خود دارد. او از سال ۷۹ شروع به جمع آوری اسناد و پرونده های مطبوعاتی در دادگاه ها میکند. مجموعه پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه ۸۰ را  در سال ۹۶ منتشر می کند و در حال حاضر مشغول گردآوری اسناد پرونده های مطبوعاتی دهه ۹۰ و دهه ۶۰ است. فراهانی اکنون عضو هیات مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه و رئیس هیات مدیره انجمن راز (رسانه، اندیشه و زن) است.

سهیلا خلجی

سهیلا خلجی متولد  ۱۳۴۸ در شمیران تهران است. او تحصیلات کارشناسی خود را در ۱۳۶۶ در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۷۸ به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. و در سال ۱۳۸۶ با درجه دکترا از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ‌التحصیل شد. او سال‌ها مشغول فعالیت خبری در ایران و مدتی در وین اتریش بوده‌است. وی کارشناس رسانه و تحلیلگر مسایل بین‌المللی است.خلجی دارای ۲۱ سال سابقه کار خبری است و در زمینه خبرنگاری بین‌المللی در خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت داشته‌است و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به عنوان یکی از بانوان برگزیده مورد تقدیر مرکز امور زنان ریاست جمهوری قرار گرفت. او  از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ مدیر کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا بوده‌ و همچنین مدرس ارتباطات در دانشکده خبر است.دکتر خلجی در حال حاضر مشاور امور بانوان شهرداری تهران است. کتاب مدیران منزوی که به بررسی چگونگی حضور زنان در شورایاری‌های تهران می‌پردازد ماحصل مطالعات و تجربیات او در این سمت است.                             

پاک

سیما مجوزی

پاکسیما مجوزی متولد  ۲۳ دی ۱۳۵۶در تهران نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه است. او از سال ۱۳۷۴ در مطبوعات ایران گزارش‌های اجتماعی و فرهنگی می‌نوشته‌است. در حال حاضردر حوزه جامعه‌شناسی ادبیات نیز تحقیقات دانشگاهی انجام می‌دهد مجوزی دکترای جامعه‌شناسی ادبیات خود را از دانشگاه دهلی در همین رشته به اتمام رسانده‌است. مجموعه داستان‌های وی با نام‌های «طرح وهم» و «آسمان می‌شوم» که داستان «چهل و هشت پله» از این مجموعه جزو تک داستان‌های برگزیده بنیاد هوشنگ گلشیری شد و فیلم کوتاه «نهان»، که در پنجمین دوره فیلم کوتاه در جشنواره ادینبورگ راه یافت براساس داستانی به نام آینه از کتاب «طرح وهم» پاکسیما مجوزی ساخته شده‌است. کتاب «روی دیگر سکه هدایت» که به بررسی داستان‌های کوتاه صادق هدایت از منظر عشق می‌پردازد از دیگر  آثار منتشر شده اوست که تاکنون ۸ بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب «هفت سال در هند» نیز حاصل هفت سال زندگی در این کشور است که نویسنده در آن با کنجکاوی یک روزنامه نگار به لایه‌های مختلف جامعه و فرهنگ و تاریخ هند سرک می‌کشد و با نگاه یک جامعه‌شناس و همراه با نثری داستانی تصاویر متفاوتی از این کشور را نشان می‌دهد.

زینب شریفی

زینب شریفی متولد  ۱۳۵۷ در اهواز روزنامه‌نگار، پژوهشگر و استاد ارتباطات دانشکده خبر اهواز می‌باشد. وی فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد تهران و مقطع دکتری علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است . موضوع پایان‌نامه وی با عنوان روزنامه‌نگاری محیط زیست اولین دانشنامه در سطح دکتری در این حوزه است که بر اساس آن و با اجماع صاحبنظران حوزه ارتباطات و محیط زیست، اولین مدل مؤلفه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست برای مطبوعات ایران طراحی شد. حوزه فعالیت وی در زمینه تحقیقات روابط عمومی الکترونیک است. وی به ستون‌نویسی در نشریات و رسانه‌ها علاقه‌مند است و به تدربس دوره‌های کوتاه مدت خبرنویسی، تشریفات و روابط عمومی در دانشگاه‌ها و ادارات مختلف استان خوزستان می‌پردازد و پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی تحت عنوان نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری انقلابهای رنگی اروپای شرقی در سال ۱۳۸۹ در هشتمین دوره معرفی پژوهش فرهنگی سال به عنوان پژوهش برتر استان خوزستان انتخاب شد. وی همچنین یکی از داوران جشنواره‌های مختلف رسانه و ارتباطات همچون جشنواره تعلیم رسانه تربیت، جشنواره شهر و رسانه، جشن روز خبرنگار و … است و در سوابق خود مسئولیت‌هایی همچون مدیرمسئولی و سردبیری نشریه علمی انگلیسی زبان در دانشگاه دولتی ایلام، عضو شورای سردبیری روزنامه همسایه‌ها، مسئول و نماینده خبرگزاری پانا در خوزستان، سردبیری ماهنامه سخن جوان سازمان دانش آموزی خوزستان، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش عشایر خوزستان، مدیرگروه رشته روابط عمومی در دانشکده خبر اهواز، مدیر مؤسسه پژوهشی ایده پردازان کارون، سردبیر تحریریه روزنامه همشهری در خوزستان، عضو هیئت‌امنای تالار گفتگوی شهروندان خوزستان و مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان داشته‌است.

نسیم مرعشی

نسیم مرعشی متولد سال ۱۳۶۲ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی است. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در اهواز گذراند. از سال ۱۳۸۵ روزنامه‌نگاری را در هفته‌نامهٔ همشهری جوان شروع کرد. از سال ۱۳۸۸ به داستان‌نویسی روی آورد. چندین رمان و داستان کوتاه از او منتشر شده‌است.وی با کتاب پاییز فصل آخر سال است در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد. او دارای سبک خاصی است  بطوری که در داستان‌های مرعشی مکان جایگاه ویژه‌ای دارد و همین باعث شده فضاسازی و تصویرسازی، به ویژه از مکان، دو ویژگی مهم آثارش باشد. علاوه بر تصویرسازی و تلخی، بومی بودن داستان و روایت‌گری چالش‌ها و مسائل اجتماعی را هم می‌توان به ویژگی‌های آثار مرعشی اضافه کرد.

زهرا (حلیه) صبورنژاد

زهرا (حلیه) صبورنژاد شهریور سال ۱۳۶۸ در تهران متولد شد. وی مدرک کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ‌ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه را از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخذ کرده است و در حال حاضر دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی در رشته ارتباطات است. صبورنژاد سال ۱۳۹۴ از پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد خود را با عنوان «هویت دخترانه و تلفن همراه هوشمند؛ کاربرد تلفن همراه هوشمند در برساخت روایی هویت» دفاع کرد. فعالیت‌های پژوهشی وی در حوزه هویت و فناوری‌های ارتباطی و همچنین ارتباطات علم و فناوری انجام شده است. انتشار مطالب و یادداشت‌های متعدد در حوزه رسانه و ارتباطات و همکاری با رسانه‌های مکتوب و تلویزیون از دیگر فعالیت‌های اوست. او کار تلویزیونی را با برنامه‌ «صبح بخیر ایران» و دیگر برنامه‌های عمومی شروع کرد و پس از گذشت چند سال وارد حوزه علاقه‌اش یعنی برنامه‌سازی علمی شد و سال‌های اخیر فعالیت‌هایش معطوف به حوزه علم و فناوری بوده‌است. صبورنژاد هم‌اکنون دبیر کمیته‌ ارتباطات کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی است. این کرسی در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج علم و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت می‌کند.زهرا صبورنژاد، برگزیده‌ بخش جوان دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در گروه علوم اجتماعی و ارتباطات است. این جشنواره، جشنواره تخصصی پژوهش‌های علوم انسانی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان بین‌المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی به صورت سالانه برگزار می‌گردد.

بزرگداشت زنان عرصه رسانه ها در حوزه روزنامه نگاری،گرافیک مطبوعاتی و عکاسی خبری به مناسبت هفته مقام زن

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *