ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بازگشت مخاطبان از رسانه الکترونیک به چاپی

1 دقیقه خوانده شده
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به اینکه مخاطبان کتاب‌ و رسانه‌های الکترونیک، مجددا به آثار چاپی علاقه پیدا کرده‌اند، گفت: روزنامه و مجله با اینکه شمارگان پایینی دارند، هنوز از بین نرفته است و در کتاب و رسانه هم بازگشتی از کتاب‌های الکترونیک به چاپی دیده می‌شود.
بازگشت مخاطبان از رسانه الکترونیک به چاپی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ بابک عابدین در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره تاثیر رسانه بر صنعت چاپ گفت: برای اینکه روزنامه‌ها و مجلات چاپی بتوانند در برابر فضای مجازی فروش داشته باشند، نیاز به خلاقیت بالا و بازاریابی قوی است. زیرا مساله فقط فضای مجازی نیست. جهان به سمت پایداری منابع و محافظت از ساختار محیط زیست گام برمی‌دارد. به همین دلیل است که تقاضای خرید کالاهایی که امکان استفاده دیجیتال از آن‌ها وجود دارد، کم شده است.

در نتیجه لزوم توجه به منابع محیط زیستی، تیراژ مطبوعات پایین آمده است؛ اما تعدادی از مجلات با استفاده از خلاقیت و تکنیک‌های بازاریابی، مخاطب را برای خرید متقاعد می‌کنند

وی با اشاره به ضرورت کاهش ردپای کربن (کل مقدار گازهای گلخانه‌ای شامل دی اکسید کربن و متان است که در اثر زندگی و فعالیت انسان‌ها تولید می‌شود) در هر فعالیت، ادامه داد: در نتیجه دیدگاه لزوم توجه به منابع محیط زیستی، تیراژ (شمارگان) مطبوعات و مجلات پایین آمده اما تعدادی از مجلات با استفاده از خلاقیت، نوآوری و تکنیک‌های بازاریابی، مخاطب را برای خرید متقاعد می‌کنند.

عابدین افزود: اگر مجله‌ای در این روزها بخواهد مثلا کالایی مانند عطر را بفروشد، باید بتواند روشی پیدا کند تا رایحه و بوی عطر را به شمیم مخاطب برساند. لذا یک لایه از عطر را به شکل پوششی میان برگ چاپی قرار می‌دهد. این قسمت در میان طراحی که برای جعبه عطر انجام شده است، قرار می‌گیرد و مخاطب مجله با باز کردن درِ آن جعبه که به صفحات مجله چسبیده است، بوی عطر را تجربه می‌کند. اینجاست که فروشنده می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند یا اگر یک مجله مُد بخواهد اقدامی کند تا به فروش برسد، می‌تواند دسترسی به منابع لازم برای الگوبرداری و دوخت لباس را منوط به خرید مجله کند.

بازگشت مخاطبان از رسانه الکترونیک به چاپی
 بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی

هنوز مخاطبان علاقه‌مند به لمس روزنامه وجود دارد

عابدین با اشاره به کاهش فعالیت‌های مطبوعاتی در سال های اخیر گفت: با این که روزنامه و مجله شمارگان پایینی دارند ولی هنوز از بین نرفته است و هنوز مخاطبانی هستند که می‌خواهند روزنامه و مجله را لمس کنند. در کتاب و رسانه هم بازگشتی از کتاب‌های الکترونیک به چاپی دیده می‌شود.

جذابیتی که ناشر و چاپخانه‌ می‌توانند در همکاری با هم برای طراحی و ساخت جلد کتاب داشته باشند، برای مخاطب تاثیرگذار است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی با اشاره به نمودار فروش کتاب در پنج سال گذشته گفت: این نمودار رو به رشد است. ناشران برای اینکه بحث رسانه‌ای کتاب چاپی را حفظ کنند، اقدامات متنوعی انجام می‌دهند. مثلا همراه کتاب یک لوح فشرده می‌فروشند، در بخشی که کتاب درباره نبردی است که در جنگل‌‎ اتفاق می‌افتد، صدای به هم کوفتن شمشیر از این راه شنیده می‌شود، یا جایی که آتش‌سوزی اتفاق افتاده است، کاغذها بوی سوخته می‌دهند.

به گفته این چاپخانه‌دار جذابیتی که ناشر و چاپخانه‌ می‌توانند در همکاری با هم برای طراحی و ساخت جلد کتاب داشته باشند، برای مخاطب تاثیرگذار است، زیرا در کتاب هم مانند دیگر کالاها، زیبایی موجب جذب مخاطب می‌شود.

او با اشاره به سابقه ۹۰ ساله فعالیت در حوزه چاپ در خانواده‌اش اظهار داشت: چاپ نیز عضوی از خانواده رسانه است و تافته جدابافته از رسانه نیست. رسانه‌هایی که در حوزه چاپ به مخاطب اطلاع‌رسانی می‌کنند از نظر نیاز و تقاضا، مشکلات و موانع مرتبط با چاپ، تاثیر گذارند. زیرا گزارش‌های آن‌ها به گوش سیستم حکمرانی می‌رسد. همچنین انتشار اخبار در رسانه باعث می‌شود بخش خصوصی از آن اطلاع پیدا کند و به این نکته پی ببرد که ممکن است خودشان روزی گرفتار این مساله شوند. از طرفی رسانه در بحث توسعه، تولید، رشد و کار رسانه برای صنعتی که داخل آن هستیم تاثیرگذار است. زیرا موجب آسیب‌شناسی می‌شود که در مرحله تولید بسیار مهم است.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *