د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بابک نگاهداری: باید در کنسرسیوم جهانی هوش مصنوعی حضور جدی داشته باشیم

1 دقیقه خوانده شده
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پرداخت به هوش مصنوعی به ویژه در عرصه رسانه گفت: باید در کنسرسیوم جهانی هوش مصنوعی حضور جدی و نگاه تسهیل‌گر و نوآورانه‌ای در این عرصه داشته باشیم.
بابک نگاهداری: باید در کنسرسیوم جهانی هوش مصنوعی حضور جدی داشته باشیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا؛بابک نگاهداری  در سومین همایش «هوش مصنوعی و رسانه» با عنوان حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: هوش مصنوعی ظرفیت‌ها و چالش ‌هایی را به همراه دارد که در کنار استفاده از مزیت‌های آن لازم است مراقب پیامدهای منفی آن باشیم.

وی افزود: شرایط زندگی دنیای امروز با قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌تواند هم‌افزا شده و در راستای ارتقای کارآمدی نظام اداری کشور کارا بوده و کیفیت خدمات بخش خصوصی را افزایش دهد.

نگاهداری گفت: به مقطعی رسیدیم که لزوم ورود نظام حکمرانی به هوش مصنوعی و تدوین قوانین جدید در این زمینه در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته و با توجه به تاکید رهبری، نظام حکمرانی ما نیز در زمینه هوش مصنوعی ورود کرده است.

نظام متخصص و نیروی انسانی در سال‌های اخیر رشد داشته و با این روند، زیرساخت‌های لازم در زمینه هوش مصنوعی را نیز باید فراهم می‌کنیم

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ظرفیت نیمه متخصص و دانشجویی کشور در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا شورای عالی فضای مجازی سند فضای مجازی را دنبال می‌کند و این نشان می‌دهد که در کنار فعالیت‌های صورت گرفته فعالیت‌های زیربنایی هم در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: نظام متخصص و نیروی انسانی در سال‌های اخیر رشد داشته و با این روند، زیرساخت‌های لازم در زمینه هوش مصنوعی را نیز باید فراهم می‌کنیم.

نگاهداری گفت: بعضی از چالش‌ها هم به توسعه خود هوش مصنوعی برمی گردد مانند مباحث مدیریت داده‌ها، نیروی انسانی و زیرساخت‌های فنی که همگی این‌ها قابل تامین است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۳ گزارش در خصوص هوش مصنوعی ارائه کرده است‌. اهمیت داشت که در برنامه هفتم توسعه به هوش مصنوعی پرداخته شود که این کار انجام شده است.

نگاهداری اظهارداشت: در نظام مقررات و اسناد ملی باید به چهار موضوع در عرصه رسانه توجه داشته باشیم که شامل تضمین الگوریتم‌های هوش مصنوعی در عرصه رسانه، مسولیت رسانه‌ها در حوزه عملکردهای هوش مصنوعی، حریم خصوصی و اطلاعات ناخواسته از اطلاعات شخصی و برقراری تعادل و حقوق مالکیت فکری است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای مختلف هم به این قضایا ورود کرده‌اند؛ برخی رویکرد انکار و برخی رویکرد تایید را در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.

نگاهداری تاکید کرد: جمهوری‌ اسلامی ایران باید در کنسرسیوم جهانی هوش مصنوعی حضور جدی داشته باشید.

هوش مصنوعی بر پایه تفکر حکیم خوارزمی ایجاد شده است

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست اظهارداشت: هوش مصنوعی بر پایه هوش مصنوعی و تفکر خوارزمی حکیم ایرانی پایه‌گذاری شده است.

حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که از ماهیت آنالوگ به دیجیتال رسیدیم. خدمات الکترونیک امروز هم ناشی از ماهیت دیجیتال است.

وی بیان کرد: قدرت هوش مصنوعی در منطق ماژولاریتی را بالاتر می‌شود دید. هوش مصنوعی می‌تواند امکانات و ارتباطات شبکه‌ای را فراهم کند.

عاملی اظهارداشت: هوش مصنوعی منطق پزشکی ار راه دور را رقم زده و این مسیر ادامه دار است. فناوری‌های زیادی در عصر جدید به وجود آمده است.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هوش مصنوعی نقطه عطفی محسوب می‌شود؛ جنگ محاسباتی و پیش‌بینی انتخابات از عرصه‌های هوش مصنوعی است.

وی افزود: از نگاه فلسفی، هوش مصنوعی به فلسفه فکر و فلسفه شناخت و ارتباطات شناختی انسانی برمی‌گردد. فاصله بین حقیقت و خیال با هوش مصنوعی از بین رفته است‌.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: هوش مصنوعی زمینه‌های فساد افتصادی را از بین می‌برد. ضمن ظرفیت‌های بالایی که ایجاد می‌کند، هوش مصنوعی ریسک‌های زیادی دارد. از مخاطرات هوش مصنوعی نیز مختل کردن ذهن انسان است و روز به روز موجب تضعیف حافظه فرد شده و چالش فکری برای او ایجاد می‌کند. ما در مقابل هوش مصنوعی پیر شدیم و به موجوداتی تبدیل شدیم که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

عاملی افزود: در حوزه رسانه طبق مطالعه ۱۴۶ مرکز خدمات رسانه‌ای، فاصله زیادی میان کشورهای شمال و جنوب افتاده است.

هوش مصنوعی می‌تواند سوءگیری ها درباره عدالت را افزایش دهد

همچنین رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی نیز در این نشست اظهارداشت: نباید به هوش مصنوعی نگاه سیاه و سفید داشت، علاوه برفرصت تهدیدهایی را هم به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام رضا غلامی گفت: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که دانش خود را در خصوص زمینه‌ها و پیچیدگی هوش مصنوعی بالا ببریم.

وی درباره آزادی و هوش مصنوعی بیان کرد: در عین حالی که می‌تواند به توسعه آزادی فردی کمک کند می‌تواند عاملیت فردی را هم تهدید کند. آزادی بیان را در جاهایی می‌تواند توسعه دهد و در عین حال آن را تهدید کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی اظهار داشت: بحث دیگر عدالت و برابری است؛ هوش مصنوعی می‌تواند سوءگیری ها در این زمینه را هم افزایش دهد. پیوند هوش مصنوعی و فضای مجازی می‌تواند منجر به کم‌اختیار کردن دولت‌ها و تضعیف هویت‌های ملی شود.

غلامی افزود: مساله دیگر، قدرت و مردم سالاری است. می‌تواند به عنصری برای قدرت و تضعیف به کار برود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی اظهار داشت: هوش مصنوعی به مردم می‌تواند کمک کند که درک بهتری از سیاست داشته باشند. هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند مردم را تحت کنترل خود قرار دهد.

مزیت هوش مصنوعی کنارزدن تقلب در رسانه است

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اساسا هوش مصنوعی چگونه می‌تواند حکمرانی و رسانه را تحت تاثیر قرار دهد؟ قابلیت محاسبه داشتن حکمرانی و خود رسانه است که باعث می‌شود هوش مصنوعی را موجه بدانیم که قابلیت آمار درآوردن را دارد.

وی افزود: دولت و حکمرانی مدرن و دیگر عرصه‌ها نوعی از شمارش‌گری و قابلیت شمارش را در خود دارند و این مساله، هوش مصنوعی را برای ما معنادار می‌کند.

نادری گفت: یکی از مزایای هوش مصنوعی در حوزه رسانه و حکمرانی رسانه ای، کنار زدن عناصر تقلبی و تقلب در رسانه است.

وی اظهار داشت: در استفاده از هوش مصنوعی، اصحاب رسانه نیز در رقابت تنگاتنگ قرار دارند. نظام جدیدی از رسانه را می‌توانیم ببینیم که با کاربرد هوش مصنوعی یک سری سرویس‌های شخصی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

وی گفت: هوش مصنوعی چون در اختیار طبقات نخبه است، می‌تواند دو قطبی‌های اقتصادی و در پی آن دوقطبی های اجتماعی و فرهنگی را هم زیاد کند چون جریان قدرت در دست صاحبان ثروت است، این اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در پدیده هوش مصنوعی و ورود آن از بعد زبان فرهنگی، باید همزمان برنامه ریزی کرد که امید است بتوانیم از منظر مطالعاتی، سیاست قانون‌گذاری و نگاه به واقعیت‌های جامعه خود آن را رقم بزنیم.

فناوری ها در سایه هوش مصنوعی دستخوش تحول می شوند

فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: با پدیده‌ای روبه رو هستیم که خیلی سریع ظهور و بروز کرده است. با فناوری‌های جدید به شکل خاصی مواجه شدیم.  بیش از ۱۰ سال است که سریال‌ها و آثار متفاوت بسیاری در زمینه فناوری‌هایی که برای حوزه امنیتی کاربرد دارد در هالیوود ساخت شده است.

وی افزود: در بیانیه گام دوم، رهبری تاکید کردند کشوری هستیم که به طور مرتب نیازمند استفاده از فناوری‌ها هستیم. حداقل ۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور روی هوش مصنوعی کار کرده‌اند. امید است در اینجا برای خود تکلیف کنیم تا تبادل دانش و تجربه داشته باشیم.

مهدی‌پور اظهار داشت: در سایه هوش مصنوعی فناوری‌ها از بین نمی‌روند بلکه دستخوش تغییر و تحولات می‌شوند. از منظر سیاستگذاری، مساله، راه حل و اجرا، موضوع ماست.

مهدی‌پور درباره راه‌حل‌ها اظهار داشت: به یکی از قوانین موجود ماده واحده جدیدی اضافه کنیم و به جای قانون، مقرره‌هایی برای آن نوشته شود. نهادهای مقرره نویسی در کشور داریم که بنا به ضرورت‌های هوش مصنوعی می‌توانند به سمت آن بروند.

مهدی‌پور اضافه کرد: همچنین هوش مصنوعی امکانات زیادی را در اخبار جعلی ایجاد می‌کند. اجازه ندهیم بعد از سرایت فناوری به آن بپردازیم.

به گزارش ایرنا، هوش مصنوعی و ضرورت‌های تولید محتوا، هوش مصنوعی و مقررات رسانه‌ای در عصر دیجیتال، هوش مصنوعی و زیرساخت‌های خدمات دولتی و چارچوب‌های سیاستگذاری، مالکیت و مدیریت سازمان رسانه از محورهای سومین همایش «هوش مصنوعی و رسانه» با عنوان حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی است.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15045

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *