ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

افول تدریجی نشریات/ قوانینی که رسالت رسانه ها را پایمال می کند

1 دقیقه خوانده شده
قوانین دست و پا گیر وزارت ارشاد و از سوی دیگر کم کاری ارباب جراید باعث شده است که روز به روز شاهد تنزل جایگاه رسانه ها در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پرسون؛ تقریبا نزدیک به یک دهه می باشد که رسانه های مکتوب در کشور به ویژه استان ها به مرور در حال افول هستند و با وجود اینکه آمارها از تعداد بالای روزنامه ها، هفته نامه ها، ماهنامه و… خبر می دهند، ولی در عمل شاهد افول و مرگ تدریجی نشریات به علت بی توجهی مسئولان و متولیان فرهنگی هستیم.

قوانین جدید برای نشریات جدید

در جدیدترین قانون وزارت ارشاد نشریاتی که مجوز چاپ گرفته اند تا ۳ سال هیچ گونه یارانه دولتی بدان آنها تعلق نخواهد گرفت و از سوی دیگر ادارات دولتی نمی توانند آگهی های خود را به آن نشریه برای چاپ و انتشار بدهند که بی شک لحاظ کردن این ۲ بند برای خروج از میدان نشریه از دنیای رسانه کافی است.

کدام نشریه با هزینه های سرسام آور چاپ، اجاره و… می تواند در این روزها بدون یارانه ها و آگهی های دولتی ادامه حیات دهد؟!

حسینی؛ مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه عدل در این باره به خبرنگار پرسون گفت: این قانون به نوعی بیرون راندن محترمانه نشریات از دنیای رسانه است.

مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه عدل ادامه داد: ۳ سال بدون هیچ پشتوانه دولتی و از سوی دیگر به نوعی قرنطینه شدن توسط قوانین دست و پا گیر وزارت ارشاد برای هیچ نشریه تازه کاری قابل تحمل نیست و بی گمان خود مدیر مسئولان عرصه رسانه را با پای خود ترک خواهند کرد.

تاسف بارتر اینکه در سالهای اخیر در کشور آمار رسانه های برخط و مکتوب در بُعد کمی بسیار افزایش داشته است ولی در بُعد کیفی شاهد تنزل چشمگیر و محسوس رسانه ها هستیم.

با بررسی کوتاه از سایت ها و نشریات مکتوب متوجه می شویم که بیشتر مدیران مسئولان این رسانه ها از کمترین سواد رسانه ای برخوردار هستند و تنها به یُمن و برکت مدرک تحصیلی که این روزها می توان در کمترین زمان ممکن و با آسان ترین راه آن را کسب کرد، خود را در محافل به عنوان روزنامه نگار معرفی می کنند، کسانی که حتی نمی توانند یک پاراگراف را بدون غلط املایی بنویسند.

رسانه ها دنیا را مدیریت می کنند نه بمب و موشک

کوثر صالحی؛ روزنامه نگار و پیشکسوت رسانه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: وجود رسانه برای هر جامعه ای حیاتی است و در عصر کنونی نمی توان جامعه ای را بدون رسانه تجسم کرد زیرا امروز این رسانه ها هستند که دنیا را مدیریت می کنند نه سلاح و بمب و…

این پیشکسوت رسانه ای در ادامه تاکید کرد: متاسفانه هرچه به سمت جلوتر حرکت می کنیم شاهد افزایش کمی رسانه ها و در مقابل کاهش فاحش کیفیت رسانه ها در کشور هستیم و نگران کننده تر اینکه افرادی امروز خود را رسانه ای و روزنامه نگار می نامند که نه تخصصی در این حوزه دارند و نه دغدغه ای.

صالحی عنوان کرد: باید اذعان کرد که بخش اعظمی از دوستان که خود را خبرنگار و روزنامه نگار می نامند یا بازاریاب هستند یا رپورتاژ بگیر که این مایه تاسف برای جامعه رسانه ای کشور می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع دیگری که روزنامه نگاران واقعی را رنج می دهد این است که قریب به اتفاق نشریات و رسانه های کشور به تابلو اعلانات روابط عمومی ادارات و مدیران دولتی تبدیل شده اند و از رسالت اصلی خود که همان مطالبه گری، بیان مشکلات و نارسایی ها و… می باشد عملا دور شده اند به طوری که در یک شهر و استان اگر بخواهیم که از اخبار آن منطقه مطلع شویم مطالعه یک نشریه کافی است، چون مطالب تمام نشریات تقریبا یکی است تنها این «لوگو» و نام نشریه است که فرق می کند.

هزینه های کمرشکن نشریات را از رسالت خود دور کرده است

ارسلان شیرزادی مدرس علوم ارتباطات نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: اگر نگاهی مجمل به وضعیت کشورهای توسعه یافته داشته باشیم می بینیم که رسانه ها از چه قدرتی برخوردارند و این دولت است که به نوعی وامدار نشریات است نه اینکه نشریات وامدار دولت.

این مدرس علوم ارتباطات در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مسئله دیگری که نباید فراموش کنیم، منفعل شدن رسانه ها و روزنامه نگاران در کشور است، بیشتر رسانه ها برای ادامه بقای خود در مسیری محافظه کارانه ای حرکت می کنند که این مسیر در عمل رسالت نشریه را به فراموشی می سپارد.

شیرزادی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات رسانه ها به خود مدیران مسئولان و ارباب جراید برمی گردد، گفت: متاسفانه از یک سو قوانین دست و پاگیر دولتی و از سوی دیگر بی مبالاتی و عدم تعهد ما به رسالت رسانه ای باعث می گردد که افرادی فاقد تخصص و تعهد وارد دنیای رسانه شوند که این دو عامل به مررو زمان پایه های رسانه در کشور را تضعیف و متزلزل می کنند.

این مدرس علوم ارتباطات بیان داشت: البته باید اذعان کرد که هزینه های کمرشکن کنونی بسیاری از نشریات را از وظیفه و رسالت خود دور کرده است که اینجاست که دولت باید وارد میدان شود و اجازه ندهد که رسانه ها در کشور روز به روز به قهقرا بروند.

با وجود سخنان این صاحب نظران در بحث رسانه بعضا دیده می شود که برخی از نشریات برای بقای خود مجبور می شوند که رسالت خود را عملا و رسما پایمال کنند و همین امر به مرور باعث نهادینه شدن یک بدعت نامیمون در بین خبرنگاران و روزنامه نگاران خواهد شد.

آیین مهر ـ استان کردستان

افول تدریجی نشریات/ قوانینی که رسالت رسانه ها را پایمال می کند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *