ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اعلم: در نبود رسانه ای ماندگار، تصور برند و چهره شدن یک خبرنگار دور از ذهن است

1 دقیقه خوانده شده
با افزایش رسانه های چاپی و آنلاین و مطرح شدن شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار، کمتر کسی به دنبال خواندن گزارش ها و خبرهای یک روزنامه نگار خاص (شخص محور) است.
اعلم: در نبود رسانه ای ماندگار، تصور برند و چهره شدن یک خبرنگار دور از ذهن است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شفقنا؛ مسأله ای که در گذشته های دور امری مهم بوده و به گفته کارشناسان هرگاه یک خبرنگار چهره و مطرح در روزنامه ای می نوشت، تیراژ روزنامه به واسطه خبرنگار مطرحش، بالا می رفت. اما امروزه چه مسائلی بر کمرنگ شدن خبرنگاران چهره اثر گذار بوده است؟ هوشنگ اعلم، روزنامه نگار پیشکسوت می گوید: وقتی شما رسانه ماندگار ندارید، تصور برند و چهره شدن یک خبرنگار دور از ذهن و رویایی است. علاوه بر عدم امنیت شغلی خبرنگار، رسانه ها هم امنیت لازم برای مانایی ندارند. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت تا از دل رسانه های ناپایدار و متزلزل خبرنگاران چهره بیرون بیاید. با این حال اگر خبرنگاری هم چهره شده از طریق فعالیت در یک رسانه خاص نبوده بلکه بخاطر فعالیت و تلاش شخصی خودش بوده است.

اعلم در بیان دلایل کمرنگ بودن خبرنگاران چهره در رسانه های داخلی به شفقنا رسانه می گوید: اصولا معیارهای ما در بسیاری از زمینه ها بخصوص عرصه رسانه با معیار جهانی کاملاً متفاوت است. ما در خیلی از زمینه ها تصویری کاریکاتور گونه از آنچه در دنیا وجود دارد، در اختیار داریم. وقتی از یک خبرنگار چهره با ماندگاری طولانی در یک رسانه صحبت می کنیم، باید به این هم توجه کنیم که عمر ماندگاری رسانه ها در کشور ما چقدر است. کیهان و اطلاعات قدیمی ترین روزنامه های ما هستند و بعد از آن ها با فاصله بسیار زیاد روزنامه ایران و همشهری را داریم که عمرشان به نیم قرن هم نمی رسید. درحالی که در دنیا روزنامه ها و مجلاتی داریم که عمری بالای ۱۵۰ سال با همان فرم و شکل و مشی اولیه دارند. کدام رسانه ما از چنین قدمتی برخوردار است؟ من ۲۲ سال است که با مشکلات زیادی مجله آزما را منتشر می کنم و زنده نگه داشتم که می توان گفت قدیمی ترین مجله کشور است. این در حالی است که ۲۲ سال در عمر یک رسانه چندان طولانی نیست. پس نباید انتظار داشته باشیم در کشوری که عمر رسانه هایش بسیار کوتاه است، خبرنگار چهره و برند یک رسانه داشته باشیم.

او می گوید: خبرنگارانی را داریم که بعد از یک دوره کوتاه یک ساله از یک رسانه به رسانه دیگر رفتند و خودشان منهای پایگاه رسانه ای شان تبدیل به چهره شده اند و خبرنگاران قدیمی و مطرحی هستند که برند شدن و چهره شدنشان مربوط به یک رسانه خاص نیست. این افراد قائم به ذات حرفه ای خودشان هستند و برند شدنشان شخصی است و ربطی به ماندگاری در یک رسانه ندارد.

اعلم با بیان اینکه حرفه خبرنگاری در کشور ما با معیار و استانداردهای جهانیِ کار خبری همخوانی ندارد، می گوید: فارغ التحصیلان روزنامه نگاری ما در عرصه عملی دچار ضعف شدید هستند. علاوه بر آن عده ای هم هستند که بدون هیچ دانش و سابقه ای تنها با استفاده از روابط آشنایی و فامیلی به عنوان خبرنگار وارد یک رسانه می شوند.

این روزنامه نگار پیشکسوت تاکید می کند: خبرنگاری یک کار میدانی است و باید در عرصه عمل انجام شود. ما گزارشگران معدودی در عرصه رسانه داریم و این افراد هم خبره  بودنشان به ماندگاری طولانی در یک رسانه برنمی گردد، بلکه به علاقه شخصی خودشان برمی گردد. به اینکه برای تهیه گزارش تلاش و تقلا کردند و تاریکی ها را کاویدند تا گزارشی روشنگر تهیه و مخاطب را جذب کنند. طبیعتاً چنین فردی آرام آرام تبدیل به یک چهره رسانه ای می شود، وگرنه خبرنگاران کارمند در یک رسانه به وفور دیده می شوند. این کار خبرنگاری نیست و نمی توان از چنین فردی توقع برند شدن داشت. در همه کشورها سانسور تعریف شده با خط و مرز معین وجود دارد ولی در کشور ما مرز سانسور مشخص نیست و علاوه بر آن با مشکل خودسانسوری هم  روبه رو هستیم.

او ادامه می دهد: خبرنگاران جوان به دلایل مختلف از جمله ترس از چهره شدن خودشان را سانسور می کنند که بسیار خطرناک تر از سانسور است. چون می دانند تا خبرنگاری چهره شده فوراً حذفش کرده اند با این حال چنین مسئله ای دلیل نمی شود که خبرنگار یا گزارشگر کارش را انجام ندهد. خبرنگار زبان جامعه و مردمش است نباید بترسد که مبادا حقوقش کم یا از عرصه فعالیت حذف شود.

با این حال چگونه می توان این خلاء را در رسانه ها پر کرد؟ این روزنامه نگار پیشکسوت پاسخ می دهد: خانه از پای بست ویران است. وقتی شما رسانه ماندگار ندارید، تصور برند و چهره شدن یک خبرنگار دور از ذهن و رویایی است. عوامل متعددی مانع از امنیت شغلی خبرنگار می شود. امسال تعدادی از خبرنگاران ما بیکار و خانه نشین شدند و تعدادی هم عطای کار خبر را به لقایش بخشیدند. علاوه بر عدم امنیت شغلی خبرنگار، رسانه ها هم امنیت لازم برای مانایی ندارند. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت تا از دل رسانه های ناپایدار و متزلزل خبرنگاران چهره بیرون بیاید. با این حال اگر خبرنگاری هم چهره شده از طریق فعالیت در یک رسانه خاص نبوده بلکه بخاطر فعالیت و تلاش شخصی خودش بوده است.

اعلم: در نبود رسانه ای ماندگار، تصور برند و چهره شدن یک خبرنگار دور از ذهن است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *