ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

از فعالیت ۶۰ هزار خبرنگار دانش‌آموز تا حذف نام فرزانگان

1 دقیقه خوانده شده
قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه ضریب نفوذ سازمان دانش‌آموزی به ۵۳ هزار مدرسه توسعه یافته است، گفت: پیش‌بینی ما این بود که ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در تشکیلات پیشتازان فعالیت کنند اما در شرایطی که هنوز فرصت ثبت‌نام تمام نشده، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز نام‌نویسی کردند.
از فعالیت 60 هزار خبرنگار دانش‌آموز تا حذف نام فرزانگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری فارس؛ اسماعیل بحری‌زاده قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی در نشست خبری که به مناسبت سالگرد تأسیس این سازمان برگزار شد، ضمن محکومیت اقدام تروریستی اخیر در افغانستان، اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی در چهارصد و چهل و یکمین جلسه شورای انقلاب فرهنگی با مأموریت زمینه‌سازی برای تربیت اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی ایجاد شد و تلاش می‌شود در قالب‌های گروهی و جمعی، زمینه‌هایی را فراهم کند که منجر به نقش‌پذیری دانش‌آموزان شود.

وی با بیان اینکه اساس کار سازمان دانش‌آموزی، نقش‌پذیری است تا دانش‌آموزان به رشد تربیتی و اجتماعی نائل شوند و منجر به جامعه‌پذیری شود، گفت: قالب فعالیت‌های این سازمان در ۳ حوزه تشکیلات پیشتازان، مجلس دانش‌آموزی و دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری است.

بحری‌زاده ادامه داد: با حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، سازمان چند محور اساسی را در فعالیت‌های خود در سرلوحه کار قرار داده است که از مهم ترین اقدامات می‌توان به برنامه محوری، کیفیت‌بخشی و اثربخشی فعالیت‌ها و ارزیابی فرایندی و پیامدی در سازمان برای ارتقای بهره‌وری است.

وی با اشاره به ۲ برنامه اجرا شده در سازمان دانش‌آموزی در سال گذشته، گفت: اولین اقدام، طراحی بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی مبتنی بر اهداف دوره‌های تحصیلی با تأکید بر دو ساحت اعتقادی و اجتماعی است؛ بر همین اساس در ۳ حوزه بسته تحولی هر دانش‌آموز تهیه شده است.

* نام‌نویسی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در تشکل پیشتازان

قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ سازمان دانش‌آموزی به ۵۳ هزار مدرسه توسعه یافته است، گفت: پیش‌بینی ما این بود که ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در تشکیلات پیشتازان فعالیت کنند اما در شرایطی کهه هنوز فرصت ثبت‌نام تمام نشده، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز نام‌نویسی کردند.

وی درباره مجلس دانش‌آموزی نیز بیان کرد: دوره‌های مجلس دانش‌آموزی، ۲ ساله است که دهمین دوره آن در حال برگزاری است؛ مجلس دانش‌آموزی کشوری، ۱۵۰ نماینده دارد که ما در قالب بسته تحولی، پیش‌بینی کردیم که مجلس دانش‌آموزی در مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها تشکیل شود و تعداد مجالس دانش‌آموزی به ۱۱۱۱ مجلس رسیده است.

* ۲۸ هزار نماینده مجلس دانش‌آموزی در سطح کشور

بحری‌زاده افزود: بر همین اساس تعداد ۱۵۰ نماینده مجلس دانش‌آموزی به ۲۸ هزار نماینده رسیده است که به شورای دانش‌آموزی اتصال پیدا می‌کنند و البته هیأت رئیسه مجلس که مشاوران وزیر هستند، مسائل مطرح شده را به گوش مسئولان می‌رسانند.

وی، سومین حوزه فعالیت را خبرگزاری پانا عنوان کرد و ادامه داد: این خبرگزاری به عنوان تنها خبرگزاری دانش‌آموزی است و آنچه در بسته تحولی به آن تأکید شده، تقویت فعالیت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزان علاقه‌مند به خبرنگاری است.

* ساماندهی ۶۰ هزار خبرنگار دانش‌آموز

قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه در بسته تحولی حوزه خبرگزاری پانا، ۴ فاز پیش‌بینی شده است، گفت: در فاز اول، ۲۶۰ مدرس کشوری در سطح استان شناسایی شدند و دوره خبرنگاری گذراندند و مدرسان خبرگزاری پانا برای آموزش دانش‌آموزان هستند.

وی اضافه کرد: در فاز دوم، ۵۲۰ دانش‌آموز در مراکز استان‌ها شناسایی شدند و فعالیت‌های خود را آغاز کردند؛ در فاز سوم ۴۲۰۰ دانش‌آموز در شهرستان‌های کشور شناسایی شدند که شامل یک دختر و یک پسر هستند و متناسب با اصول خبرنگاری می‌توانند تولید خبر کنند.

وی درباره فاز چهارم نیز افزود: در فاز چهارم که برای سال ۱۴۰۰ است، ۶۰ هزار دانش‌آموز خبرنگار را ساماندهی کردیم که شامل ۳۷ هزار نفر در دوره متوسطه و مابقی ابتدایی است؛ البته در ثبت‌نام بیش از ۹۲ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

* اعلام آمادگی ۱۰۱ هزار مربی برای فعالیت در سازمان دانش‌آموزی

بحری‌زاده درباره مربیان سازمان دانش‌آموزی نیز اظهار کرد: مربیان سازمان دانش‌آموزی به صورت افتخاری همکاری می‌کنند که پیش بینی ما جذب ۸۶ هزار مربی بود اما بیش از ۱۰۱ هزار نفر شامل مربی، مدیر، معاون مدرسه و دبیر به طور افتخاری اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: ۴۸ هفته برای بسته تحولی با ۸۵۰ فعالیت پیش بینی شده است که اکنون در هفته ۳۳ هستیم؛ در بحث کیفی ۶۲۲ فعالیت یعنی ۷۳.۱۴ درصد اجرا شده است همچنین در بحث کمی ۱۴۵ فعالیت پیش بینی ما بود که ۱۱۵ فعالیت اجرا شده یعنی ۸۰ درصد اجرا شده است؛ در پیشتازان از ۷۹ فعالیت، ۶۶ فعالیت، در پانا از ۱۰ فعالیت، ۸ فعالیت و در مجلس دانش‌آموزی از ۵۶ فعالیت، ۴۱ فعالیت عملیاتی شده است.

* تجلیل از ۱۵۰۰ مربی و همچنین ۳۸۴ دانش‌آموز و ۶۴ مدیر و کارشناس

قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: به مناسبت سالگرد سازمان دانش‌آموزی از ۱۵۰۰ مربی و همچنین ۳۸۴ دانش‌آموز و ۶۴ مدیر و کارشناس تجلیل شد.

وی به بازنگری و بازمهندسی فعالیت‌های سازمان اشاره کرد و گفت: از سال ۷۸ که سازمان دانش‌آموزی تأسیس شد تاکنون ۲۲ سال می‌گذرد و نیازمند بازنگری و بازمهندسی فعالیت‌ها هستیم که این اتفاق مهم در سال تحصیلی جازی در سازمان رخ داد.

وی افزود: تمام فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی بر اساس ۳ سند «ابلاغ سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش»، «تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «بیانیه گام دوم انقلاب» بازتعریف و بازمهندسی شد.

* طراحی ۳ نسخه فعالیت در شرایط کرونا

بحری‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در دوران کرونا، اظهار کرد: در این دوران تمام فعالیت‌ها متناسب با زیست بوم جدید در قالب نسخه سفید، نسخه زرد و نارنجی و نسخه قرمز بازطراحی شد.

وی افزود: شبکه ارتباطی سازمان دانش‌آموزی از طریق ایجاد کانال و گروه‌ها به تمام مراکز مرتبط است و در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

* انتقال مرکز کنترل اردوها به اداره‌کل فرهنگی و هنری

قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره فعالیت مرکز کنترل اردوها، اظهار کرد: بعد از حادثه اردویی، ظرف یک هفته، مرکز کنترل اردوهای دانش‌آموزی با همکاری پلیس راهور و نهادهای مرتبط با سفرها ایجاد شد و سفرهای اردویی مانند سرعت و حرکت راننده به صورت آنلاین قابل رصد بود.

وی ادامه داد: بعد از اجرا و تثبیت آن، ضرورتی در استقرار این مرکز در سازمان دانش‌آموزی نبود چون متولی اردوها با اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی است و به آن اداره‌کل منتقل شد که هم‌اکنون در اردوگاه شهید باهنر تهران، مستقر است.

* ارتقای دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی

بحری‌زاده در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره ضمانت اجرایی مصوبات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و گلایه آنها از فرمایشی بودن حکم مشاوره‌شان، اظهار کرد: دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی را ارتقا می‌دهیم تا تراوشات ذهنی و ارزشمند دانش‌آموزان بیشتر و با دقت بالاتر پیگیری شود.

وی افزود: مهم‌ترین خروجی مجلس دانش‌آموزی، سند مجلس است که ماحصل مشورت‌های آنها به صورت یک سند موضوعی در پایان دوره به تصویب می‌رسد.

وی به موضوع پیشنهاد حذف ۲۰ درصد محتوای کتب درسی در زمان کرونا توسط دانش‌آموزان مجلس دانش‌آموزی، گفت: این موضوع را سال گذشته با وزیر آموزش و پرورش مکاتبه کردیم که مورد موافقت قرار گرفت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اجرا کرد.

* ماجرای حذف نام فرزانگان 

قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «حذف موضوع فرزانگان از چه زمانی بود و آیا دانش‌آموزان دختر عنوان دیگری دارند؟»، گفت: بعد از اتفاقی که در هرمزگان افتاد، تصور این بود که منظور از اردوی فرزانگان، اردوی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان هستند؛ به همین سازمان دانش‌آموزی به این نتیجه رسید که به دلیل این تشابه اسمی، عنوان فرزانگان را حذف کند و پیشتازان شامل دختران و پسران باشد.

وی درباره فعالیت خبرگزاری پانا گفت: ریشه تأسیس خبرگزاری پانا از تشکیلات  پیشتازان بوده است یعنی در هر تیم دانش‌آموزی در کنار مسؤول تیم و اعضا، یک دانش‌آموز خبرنگار هم فعالیت می‌کرد.

بحری‌زاده افزود: آن زمان سازمان به دلیل استقبال دانش‌آموزان از دانش‌آموز خبرنگار، دوره آموزشی برگزار کرد و کم‌کم ایده خبرگزاری پانا شکل گرفت که دو عرصه خبرنگار حرفه‌ای و خبرنگار آموزشی فعالیت می‌کند.

از فعالیت ۶۰ هزار خبرنگار دانش‌آموز تا حذف نام فرزانگان

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *