ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ارشاد نسبت به ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه رسانه بی تفاوت نباشد

1 دقیقه خوانده شده
یک فعال رسانه ای گفت: تشخیص صلاحیت و توان افراد جهت ورود به فضای رسانه ای و اختیار قاطع قانونی پذیرش یا عدم پذیرش آن ها باید به عنوان یک وظیفه مهم در دستور کار ارشاد باشد.
ارشاد نسبت به ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه رسانه بی تفاوت نباشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مهر؛ رکسانا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم ساماندهی خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: به اعتقاد بنده موضوع ساماندهی خبرنگاران و رسانه‌های استان صرفاً محدود به قزوین نیست و بحثی است که ریشه‌های آن را باید در سطح کلان‌تری جستجو کرد.

وی افزود: رسانه‌ها علیرغم تأثیرگذاری در تحولات کشور، به دلایل مختلفی همچون عدم جدیت دستگاه‌های مرتبط و متولی در رصد، پیگیری و رسیدگی به مسائل صنفی و اقتصادی و حتی آموزش تخصصی این قشر، درگیر یک سرگردانی بی انتها هستند و در این بین تنها شاهد رد و بدل شدن شعار و وعده طی ادوار مختلف بوده‌ایم که امیدواریم این نقیصه این بار مرتفع شود.

سردبیر نشریه نگاه قزوین با بیان اینکه با ریشه یابی همین علل، می‌توان به مواردی رسید که در عدم تحقق ساماندهی وضعیت رسانه‌ها چه در قزوین و چه در سایر نقاط کشور مؤثر هستند ادامه داد: در شرایط حساس امروزی که در معرض جنگ‌های رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم می‌طلبد بیش از پیش با پرورش نیروهای زبده و متخصص در مسیر روشنگری و تحقق واقعی رکن چهارم دموکراسی گام برداریم.

وی بیان کرد: ساماندهی هدفمند فضای رسانه‌ای از نگاه بنده این است که ابتدا با کنار گذاشتن تعارفات مرسوم و غیر مرسوم، شناسایی افراد شناسنامه دار، فعال و پای کار این عرصه در دستور قرار بگیرد تا از شکل گیری وضعیت کنونی در بسیاری از جلسات رسمی که قطعاً بسیاری از عزیزان با آن روبرو شده‌اند، جلوگیری شود.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: این نوع ساماندهی به معنای حذف فرد یا طیف خاصی نیست و ملاک آن صرفاً آموزش و پرورش افراد متخصص در این عرصه است.

به ساماندهی و آموزش اصحاب رسانه توجه شود

وی ادامه داد: در وهله بعدی، با توجه به اطلاعات قطعی به دست آمده باید به ساماندهی و ارائه مباحث پیشرفته و به روز آموزشی و ارتقا توان فعالین رسانه‌ای پرداخته شود.

رضایی تاکید کرد: سرمایه گذاری حقیقی و حرفه‌ای در حوزه آموزش قطعاً در تحقق ساماندهی رسانه‌های استان نقشی اساسی ایفا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: همچنین به دنبال این اقدامات باید مسائل اقتصادی و معیشتی خبرنگاران و رسانه‌های استان مورد توجه جدی قرار گیرد و با تدوین و اجرای نسخه‌های عملیاتی نسبت به رفع حداقل بخشی از این دغدغه‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد.

سردبیر نشریه نگاه قزوین گفت: ساماندهی رسانه‌ها ابتدا باید از سوی دستگاه‌های متولی حوزه رسانه و خود فعالین رسانه‌ای از جمله مدیران رسانه صورت پذیرد و در کنار این اقدامات، روابط عمومی‌ها باید با همراهی، هماهنگی و تبعیت از نتایج حاصل شده، در تثبیت این اقدام سهیم باشند.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی اصحاب رسانه است، اظهار کرد: اداره کل ارشاد باید ضمن توجه به ظرفیت‌های مجموعه خود، از نگاه و توان افراد کارآزموده این حوزه در سطح استان و کشور و همچنین از تجارب و نمونه‌های موفق به دست آمده در سایر استان‌ها استفاده کند.

رضایی افزود: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد با التفات به حوزه گسترده فعالیت رسانه‌ها و پوشش کلیه دستگاه‌های اجرایی، نباید تمام سنگینی بار ساماندهی این بخش را به دوش ارشاد انداخت و سایر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی نیز باید به اندازه و سهم خود در این مسیر پای کار باشند.

وی ادامه داد: عدم توجه به چارچوب‌های حرفه‌ای حوزه رسانه یکی از دلایلی است که باعث شده شاهد ورود و فعالیت خسارت بار افرادی باشیم که بی بهره از حداقل توان رسانه‌ای، صرفاً به دنبال دستیابی به اهدافی شخصی و متضاد با تبلور رکن چهارم دموکراسی هستند.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: تشخیص صلاحیت و توان افراد جهت ورود به فضای رسانه‌ای و اختیار قاطع قانونی پذیرش یا عدم پذیرش آنها باید به عنوان یک وظیفه مهم در دستور کار ارشاد یا نهادهای متولی دیگر باشد.

فعالین رسانه‌ای نسبت به وضعیت حوزه رسانه مطالبه‌گر باشند

وی تاکید کرد: بی توجهی به ورود این افراد و ادامه فعالیت آنها قطعاً شرایط را از وضعیت کنونی نیز، خطرناک‌تر خواهد کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: فعالین واقعی رسانه نیز باید در کنار مطالبه گری در عرصه‌های مختلف، نسبت به تضییع حقوق خود حساس باشند و اجازه ندهند چارچوب‌های صنفی آنها زیر سوال رود.

وی در پایان یادآور شد: به اعتقاد بسیاری از نخبگان اجتماعی، پویایی رسانه در پویایی جامعه نقشی غیرقابل انکار دارد و براین اساس نیز باید رسانه‌ای های شناسنامه دار نسبت توان و اهمیت جایگاه خود توجه بیشتری داشته باشند.

لینک کوتاه: https://khabarnegaranvaresane.ir/?p=13599

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *