پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اخلاق روزنامه‌نگاری و روش تحقیق خبری مدرن

1 دقیقه خوانده شده
این غیرمعمول نیست که روزنامه‌نگاران کارهای زیادی را که همراه با گزارش است انجام دهند. ارائه داستان‌ها، منابع نقل قول‌ها، تحقیق درباره اطلاعات واقعی به مقاله عمق بیشتری می‌دهد؛ اما رعایت اصول اخلاقی و سبک درست تحقیق است که شما را از دیگر افراد متمایز می‌کند.
اخلاق روزنامه‌نگاری و روش تحقیق خبری مدرن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ این اشتباه است که بدون بررسی اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری، به عمق مسئولیت‌ها و روند یک روزنامه‌نگار مدرن برویم. هر چه بر استانداردهایی که برای خود تعیین می‌کنید پافشاری و ممارست بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه اعتماد خوانندگان و ناشران را به طور یکسان جلب کنید بیشتر است.

نقش یک روزنامه‌نگار این است که حقیقت را به توده‌ها بگوید، آنها را در مورد مهم‌ترین مسائل جامعه خود آگاه کند. بدون یک کد اخلاقی که همه روزنامه‌نگاران را ملزم کند، اطلاعات نادرست و غیر دقیق می‌تواند مانند آتش سوزی در جنگل، به سرعت گسترش یابد. این تفاق بارها رخ داده است اگر اصول روزنامه‌نگاری اخلاقی مدام مطرح نشود، احتمالاً دوباره تکرار خواهد شد.

در عصر رسانه‌های قدیمی، یک روزنامه‌نگار باید به سردبیر یا گروهی از همتایان خود پاسخ می‌داد؛ پلتفرم‌های مشارکتی‌شده‌ای وجود نداشت که کسی بتواند از آن خبز یا داده‌ای منتشر کند. در آن زمان، انتشار دروغ یا اطلاعات نادرست بسیار سخت‌تر بود. با رسانه‌های جدید، به همه این فرصت داده می‌شود تا تحقیقات خود را منتشر کنند. در این دنیا پایبندی دقیق به اخلاق روزنامه‌نگاری و صداقت شخصی بیش از هر زمان دیگری مهم است.

برای عناصر روایت‌های شما، نشریات و پلتفرم‌های مختلف استانداردهای متفاوتی برای روزنامه‌نگاران خود خواهند داشت. اما به طور معمول، اصول رایجی وجود دارد که در میان همه‌ی آن‌ها مشترک است:

  • حقیقت و دقت: همه روزنامه‌نگاران باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا تا آنجا که می‌توانند روایتی کاملاً حقیقی تولید کنند. این مسئولیت آن‌ها است که تمام اطلاعات مربوطه را درج کنند و حقایق را به طور کامل بررسی کنند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید مواردی را که در روایت خود وارد کرده‌اید تأیید کنید، بهترین کار این است که آن را بیان نکنید. اساساً سعی کنید جایی برای فرضیات و شبهه باقی نگذارید. در مورد تمام حقیقت شفاف باشید.
  • روایت و سبکی منحصر به فرد: خبرنگاران باید تلاش کنند تا صدایی مستقل و منحصر به فرد به خوانندگان خود ارائه دهند. یک روزنامه‌نگار اخلاق مدار از طرف هیچ شرکت، نامزد سیاسی یا سیاستی صحبت نخواهد کرد. شما می‌خواهید مخاطبان شما اطمینان داشته باشند که حقایق را ارائه می‌دهید. اگر باور کنند که می‌خواهید برنامه‌ای و طرحی که فردی آماده کرده‌است را برای آن‌ها پیش ببرید، به شما اعتماد نخواهند کرد. تمام تلاش خود را بکنید تا حقیقت را به روش انحصاری خود بگویید.
  • انصاف: یک روزنامه‌نگار با اخلاق همیشه اطلاعات را به شیوه‌ای بی‌طرفانه ارائه می‌کند. شما زمانی می‌دانید که قطعه شما کامل است که هر دو طرف ماجرا به طور منصفانه نمایندگی شوند. این بدان معنا نیست که روایت شما یک «طرف خوب» و یک «طرف بد» نخواهد داشت؛ این به این معنی است که شما به هر دو طرف فرصت دادید تا داستان خود را بیان کنند و اطلاعات را تا حد امکان منصفانه ارائه کنید.
  • مسئولیت‌پذیری: روزنامه‌نگاران با صداقت خود را به هر نحوی که لازم است پاسخگو می‌دانند. این بدان معناست که نه تنها در مورد هر گونه خطایی که پس از انتشار روایت شما فاش می‌شود، شفاف خواهید بود (و سریعاً آن‌ها را برطرف می‌کنید) بلکه مسئولانه نیز آن‌ را منتشر خواهید کرد. انتشار مسئولانه به شما حکم می‌کند که تأثیر کامل روایت خود را پس از پخش آن درک کنید. انتشار غیرمسئولانه شامل هرگونه افترا در روایت‌های شما یا ارسال روایتی می‌شود که به کسانی که آن را می‌خوانند آسیب می‌رساند.

هر اصل یا مقرراتی که بخواهید با آن خود را فراتر از موارد گفته شده نگه دارید، یک انتخاب شخصی است. هر چه با استانداردهایی که برای خود تعیین می‌کنید هم‌خوانی بیشتری داشته باشید، مخاطب بیشتری را با خود همراه خواهید کرد.

روش تحقیق خبری به زبان ساده

به‌عنوان یک روزنامه‌نگار باهوش مدرن، می‌دانید که روایت‌های شما چیزی بیش از یک نظر و بدون بررسی کامل و اخلاقی در مورد حقایق نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید در طول تحقیق خود کارآمد و دقیق باشید. وقتی معیشت شما به فروش یا انتشار روایت بستگی دارد، باید مطمئن شوید که در طول فرآیند خود تا حد امکان کارآمد هستید.

 

اخلاق روزنامه‌نگاری و روش تحقیق خبری مدرن

بدون بررسی کامل و اخلاقی در مورد حقایق، روایت‌های خبری چیزی بیش از یک نظر شخصی بی‌ارزش نیستند. روند تحقیق خود را هر چند ماه یکبار ارزیابی کنید. مطمئن شوید که از جعبه ابزار دیجیتال خود به بهترین شکل استفاده می‌کنید. به دنبال راه‌هایی برای خودکارسازی کارهای روزانه خود باشید تا بتوانید روی اصولی تمرکز کنید که از شما یک روزنامه‌نگار مدرن باورنکردنی می‌سازد. هرگز مؤلفه‌های کلیدی ساخت یک داستان خوب را فراموش نکنید.

یک تحقیق خوب، همیشه با یک سؤال خوب شروع می‌شود؛ چیزی که با وجود هر روند جدیدی در رسانه ثابت است، هسته اصلی یک روایت خوب است. همه‌ی قدرتمندترین روایت‌ها با یک روزنامه‌نگار کنجکاو شروع می‌شود. پرسیدن سؤال، با تکیه بر تفکر انتقادی شما، بهترین راه برای اطمینان از اینکه در نهایت روایتی را به دست خواهید آورد که به قلب مخاطبان متصل می‌شود.

اگر چیزی علاقه و کنجکاوی شما را برانگیخت، فقط شروع به پرسیدن کنید. اگر نیاز دارید، فهرستی از تمام سؤالات ذهنی خود ایجاد کنید و به طور سیستماتیک و هدفمند شروع به بررسی پاسخ‌ها کنید. هیچ چیز آنقدر کوچک یا بی‌اهمیت برای پاسخ دادن نیست. همیشه خود را به لایه دوم سؤالات سوق دهید و سعی کنید سؤلات عمیق و عمیق‌تر شوند. اگر نمی‌توانید اطلاعات را تأیید کنید، خود را تحت فشار قرار دهید تا سؤالات بیشتری بپرسید تا زمانی که حقیقت را کامل کشف کنید.

اگر نمی‌توانید اطلاعات را تأیید کنید، خود را تحت فشار قرار دهید تا سؤالات بیشتری بپرسید تا زمانی که حقیقت را کشف کنید.

مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که سؤالات شما عینی است. حتی با استعدادترین روزنامه‌نگاران نیز تعصب ذاتی دارند؛ این چیز بدی نیست و باید بدانید که چیزی به اسم روزنامه‌نگار بی‌طرف وجود ندارد؛ حتی می‌توان گفت روزنامه‌نگاری زرد زمانی که شکل می‌گیرد که شما بخواهید برای همه افراد مطلب بنویسید اما این امر تا زمانی مشکل‌زا نیست که مانع از پرسیدن سؤالات درست نشود. اجازه دهید نوع جهان‌بینی و تفکر شما دیدگاه و صدای شما را دیکته کند. با این حال، از نظر رسیدن به حقیقت و کشف واقعیت، جایی برای تعصب شما وجود ندارد. سوالات شما باید کامل و عینی باشد.

یک راه مفید برای توسعه این تکنیک‌ها مطالعه‌ی تولیدات روزنامه‌نگارانی است که قبل از شما آمده‌اند و همچنین روزنامه‌نگاران مدرنی که در حال حاضر از کار آن‌ها لذت می‌برید. در مورد روند فعالیت آن‌ها تحقیق کنید. محبوب‌ترین روایت‌های آن‌ها را مطالعه کنید؛ به ویژه آن‌هایی که به طور طبیعی شما را به خود جذب می‌کنند. سعی کنید با آن‌ها تماس بگیرید تا در مورد روند تحقیق آن‌ها سؤال بپرسید.

شما نمی‌خواهید آن‌ها را کپی کنید؛ به یاد داشته باشید، شما باید سبک خود را پرورش دهید. اما، می‌توانید از تکنیک‌های آن‌ها استفاده کنید و آن‌ها را با سبک خود تطبیق دهید. همانطور که هر مرحله از فرآیند آن‌ها را جدا می‌کنید، ایده‌ی بهتری از فرصت‌هایی که برای رشد به عنوان یک محقق دارید به دست خواهید آورد. همچنین شیوه‌های رایجی را که قبلاً استفاده شده سات را مشاهده خواهید کرد که تأیید می‌کنند به عنوان یک روزنامه‌نگار در مسیر درستی قرار دارید.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *