ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

آموزش تولید محتوا به کودکان در نمایشگاه رسانه‌های ایران

1 دقیقه خوانده شده
مسئول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران عنوان کرد: هدف ما در این نمایشگاه آموزش تولید محتوای رسانه‌ای به کودکان است تا فقط مصرف کننده نباشند.
آموزش تولید محتوا به کودکان در نمایشگاه رسانه‌های ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ستاد اطلاع‌رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اعلام کرد، محمد عزیزی با تأکید بر اینکه بخش کودک و نوجوان در این دوره محدود به یک غرفه نیست گفت: این بخش از نمایشگاه تلاقی بین کودک و رسانه است و به دنبال این هستیم که انتقال محتوای رسانه‌ای در دسته‌بندی و در بخش سواد و تربیت رسانه‌ای صورت بگیرد.

مسئول بخش کودک و نوجوان این دوره از نمایشگاه با تأکید بر اینکه مخاطب بزرگسال مرتبط با کودک هم داریم، تصریح می‌کند: در این بخش کودکان و نوجوانان به فراخور سن خود یک سری نکات سواد رسانه‌ای را در قالب نمایشگاهی دریافت می‌کنند. در غرفه‌ها و بخش‌های مختلف از وجوه گوناگون به بحث کودک می‌پردازیم، درواقع هم خود کودک یا دانش‌آموز و هم کسانی که مخاطبشان کودکان هستند، مخاطب این بخش خواهند بود و برای مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند یا خانواده‌هایی که فرزند دارند هم خوراک سواد رسانه‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: داخل چند غرفه از این بخش، کودکان برخی از تکنیک‌های رسانه‌ای را در حوزه تولید محتوا به صورت فشرده و کارگاهی تجربه و تمرین خواهند کرد. تکنیک‌هایی مانند تصویربرداری، متحرک سازی، ساخت پادکست، کارهای نمایشی و درست کردن خروجی‌هایی که در دسته بندی رسانه‌ای قرار می‌گیرد را آموزش می‌بینند تا در دل آموزش و انجام این تکنیک‌ها، نکات سواد و رفتار رسانه‌ای به آن‌ها انتقال داده شود.

مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه توضیح می‌دهد: در مورد مخاطب بزرگسال که با کودکان و نوجوان ارتباط دارند هم وظیفه و پوزیشن آنها در مقابل رسانه آموزش داده می‌شود. زیرا عموما خانواده‌ها و مربیان درصدد منع استفاده از رسانه و سانسور آن هستند و به فکر مدیریت کردن در مبدا نیستند و در واقع می‌خواهند رسانه را از کودک بگیرند در صورتی جایگزینی برای آن ندارند.

وی همچنین اضافه می‌کند: در همین راستا، در بخش رویدادها و گفت‌وگوهایی که در نمایشگاه با بزرگسال داریم نشست‌هایی با حضور اساتید سواد رسانه‌ای با خانواده‌ها و فعالان حوزه کودک خواهیم داشت تا بدانند محتوای رسانه‌ای را چگونه باید مورد بررسی قرار دهند و در حوزه انیمیشن، فضای مجازی، خوراک های تصویری و صوتی چه استاندارهایی را باید در نظر بگیرند و این محتواها از چه فیلترهایی باید عبور کنند.

نمایشگاه امسال محدود به مطبوعات نوشتاری نیست

عزیزی در خصوص جذب مخاطب کودک عنوان می‌کند: یک سن دربخش کودک و نوجوان خواهیم داشت که هم به جذب مخاطب در نمایشگاه و بالا بردن نشاط محیط و سرگرم کردن کودکان کمک خواهد کرد و هم انتقال اطلاعات در قالب نمایش، روی استیج اتفاق خواهد افتاد.

مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه در خصوص معرفی مطبوعات کودک توضیح می‌دهد: رویکرد امسال نمایشگاه به سمت کلیت رسانه و به ماهو رسانه رفته است و الزاما در خصوص مطبوعات به خصوص نوشتاری صحبت نخواهد کرد. نکته دوم اینکه جامعه و بخش کودک ارتباطی با محتوا و رسانه‌های نوشتاری ندارد و ما برای ارتباط موثر با آن‌ها ما از یک تبدیلی استفاده کردیم؛ استانداردهایی تشخیص یک رسانه مطلوب را در همه حوزه‌ها از نوشتاری تا صوتی و تصویری در نظر گرفتیم و سعی کردیم ضعفی که در رسانه مرتبط با کودک وجود دارد را در یک تلاقی برطرف کنیم. یکی از این تلاقی‌ها در غرفه پادکست و تبدیل رسانه‌های نوشتاری به صوتی اتفاق می‌افتد.

وی می افزاید: به جای معرفی رسانه‌های مطبوعاتی چند کار نوشتاری، مطبوعاتی و کتابی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهیم تا به فرآوری اطلاعات بپردازند و با تبدیل محتوای نوشتاری به کتاب صوتی یا پادکست یا اضافه کردن صداگذاری تولید محتوا کند. در واقع ما بر اساس شرایط روز جامعه و بر اساس میل مخاطب جلو رفته‌ایم. ما مستقیما به سمت معرفی مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری نمی‌رویم اما در همین تولید محتواها به صورت محدود با چند نمونه آشنا می شوند.

مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه با تأکید بر آموزش مهارت تولید محتوا می گوید: سعی و هدف ما این است که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق کنیم تا صرفا مصرف کننده نباشند و در مواجه با انیمیشن و رسانه‌های نوشتاری به این سمت خواهیم رفت که کودک و نوجوان این جسارت و اعتماد به نفس را پیدا کند که به سمت تولید محتوا برود تا کودک خودش را مولد و تولیدگر محتوا بداند و تلاش کند تا اطلاعاتی را استخراج کند و آن را در قالب‌های مختلف رسانه ای ارائه دهد. طبیعتا تولید محتوای رسانه مکتوب و مطبوعات هم بخشی از ماموریت ما خواهد بود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *