ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

آئین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان تهران برگزار شد

1 دقیقه خوانده شده
آئین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان تهران امروز با حضور مقامات قضایی برگزار شد.
آئین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان تهران برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان تهران در سالن اجتماعات مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

این آئین با حضور قاضی ناصر سراج رئیس هیئت تعیین اعضای هیئت منصفه مطبوعات سراسر کشور، علی القاصی رئیس کل دادگستری تهران و معاونان قضایی وی، ربیع اله قربانی رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و علی صالحی دادستان تهران برگزار شد.

قاضی ناصر سراج در این مراسم بیان کرد: اخیرا ابهامی درباره هیئت منتخب تعیین هیئت منصفه مطبوعات پیش آمده بود که برای رفع آن به نکاتی اشاره می‌کنم.

وی افزود: در تاریخ ٢١ بهمن سال ۵٧ و دقیقا یک روز قبل از پیروزی انقلاب، رژیم سابق قانون هیئت منصفه را در رابطه با جرایم نخست‌وزیران و هیئت وزیران سال‌های ۴٢ تا ۵٧ تصویب کرد که در آن ۴٧ نفر به‌عنوان اعضای هیئت منصفه انتخاب شدند که از ١٢ صنف بودند و اولین صنف نیز شامل روحانیون بود که باید به تائید آیات عظام ۶ نفر روحانی در این هیئت حضور پیدا می‌کردند.

رئیس هیئت تعیین اعضای هیئت منصفه مطبوعات سراسر کشور تاکید کرد: بعد از آن در جمهوری اسلامی و سنوات مختلف، قانون‌ها تغییراتی پیدا کرد و الحاقات و اصلاحاتی صورت گرفت از جمله در قانون مجلس ششم که اعضای هیئت منصفه را ۵٠٠ نفر در نظر گرفتند، آنهم بدین صورت که دادگاه بعدی حق نداشت از این هیئت منصفه ۵٠٠ نفره استفاده کند.

قاضی سراج افزود: چنانچه اگر در یک روز ۶ جلسه دادگاه برگزار می‌شد، باید از ۶ گروه ۵٠٠ نفره استفاده می‌شد و این یعنی ٣ هزار نفر که عملاً قابلیت اجرا نداشت.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان دادسرا‌ها منحل و دادگاه‌های کیفری استان تشکیل شد، گفت: رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی و سیاسی در صلاحیت محاکم کیفری استان بود و واقعا امکان اجرای آن قانون وجود نداشت لذا گزارشی به مجلس هفتم نوشتم و این قانون در سال ٨۴ اصلاح شد و قانونگذار قانون قبلی مصوب سال ٨٢ را یک‌سال متوقف کرد.

رئیس هیئت تعیین اعضای هیئت منصفه مطبوعات سراسر کشور تاکید کرد: منتها قانونگذار درباره هیئت منصفه تصمیم گرفت، رئیس هیئت تعیین اعضای هیئت منصفه، رئیس قوه قضاییه و یا نماینده تام‌الاختیار او باشد که قبلا وزیر فرهنگ و یا نماینده تام الاختیارش، این سمت را عهده‌دار بودند؛ این قانون تغییر کرد منتها تا یک سال متوقف بود.

وی گفت: تا سال ٨٧ که در این سال قانونگذار، به صورت دائم قانون سال ٨٢ را لغو کرد و در رابطه با هیئت منصفه بناشد، قانون سال ٧٩ اصلاحی قابلیت اجرا داشته باشد. بدین ترتیب که تعیین هیئت منصفه با رئیس قوه قضاییه و ۴ نفر دیگر و یا نماینده تام‌الاختیارش بود.

رئیس هیئت تعیین اعضای هیئت منصفه مطبوعات سراسر کشور تاکید کرد: با توجه به استعفای و اتمام دوره فعالیت برخی از اعضا، برای تشکیل هیئت منصفه جدید، ١۵ نفر از اعضای هیئت منصفه سابق که در اکثر جلسات حضور داشتند را ابقا و ۶ عضو جدید اضافه شدند. نارسایی‌های موجود نیز به رئیس کل دادگستری استان تهران منتقل شد تا نواقص برطرف شود.
قاضی سراج اضافه کرد: در هیئت منصفه سابق حتی یک دادگاه نیز بخاطر عدم حضور اعضای هیئت منصفه متوقف نشد و حداقل ٧ نفری که باید در جلسات حاضر می‌شدند، در محکمه حضور پیدا می‌کردند. تا مهرماه امسال حدود ١۴٣ جلسه برگزار و به ١۶٠ پرونده رسیدگی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: این روزها، همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان لحظات غمباری را به خاطر شهادت بیش از ٣ هزار و ۵٠٠ کودک در غزه سپری می‌کنند که امیدواریم به‌ زودی زمینه اضمحلال هر چه سریع‌تر رژیم کودک‌کش و نژاد پرست صهیونیستی فراهم شود.

وی ادامه داد: اصل ١۶٨ قانون اساسی یکی از اصول مترقی در توجه به آزادی بیان و رسانه‌هاست. این اصل و قوانین دیگری نیز وجود دارند که نهایت احتیاط و وسواس نظام را برای پاسداشت آزادی بیان نشان می‌دهند و از نقاط ممتاز و قابل افتخار نظام حکمرانی ما محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اعضای هیئت منصفه از افراد باتجربه و دارای سوابق ارزشمند در حوزه‌های مختلف هستند و این فرصت مغتنمی برای نظام قضایی است که در تلاش هستند حداکثر همکاری را در جهت اجرای آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و فراهم شدن فضای نقد داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به ٢١ تن از اعضای منتخب هیئت منصفه مطبوعات استان تهران گفت: امیدواریم فضای کار با هم‌افزایی، قانونی و منطقی که پیدا کرده به پاسداشت آزادی بیان کمک کند.

آیین تحلیف ٢١ عضو هیئت منصفه مطبوعات استان تهران با ادای سوگند و نیز برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده مطبوعاتی یکی از سایت‌های خبری به شکل رسمی برگزار شد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *