ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

گفت‌وگوی اختصاصی مرزنیوز با سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور

1 دقیقه خوانده شده
کشور جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر، با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق مرز مشترک (خشکی) دارد و دارای ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان می باشد که طولانی‌ترین مرز را با کشور عراق و کوتاه‌ترین مرز را با کشور ارمنستان دارد.
گفت‌وگوی اختصاصی مرزنیوز با سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ فرماندهی مرزبانی انتظامی یکی از نیروهای نظامی ایران است و تحت تابعیت فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد که مهمترین وظیفه اش استیفای حقوق دولت و مرزنشینان در مرزهای ایران اسلامی است و همچنین دریابانی یکی از یگان‌های زیرمجموعه فرماندهی مرزبانی انتظامی است که وظیفه حفظ امنیت آب‌های ایران اسلامی را بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر با تلاش‌ها و گزارش عملکرد این مرزبانان فداکار، درگفت‌وگوی اختصاصی و صمیمانه با سردار سرتیپ دکتر احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عملکرد این عزیزان را مرور کردیم.

حاصل این گفت‌وگوی اختصاصی و صمیمانه را با هم می‌خوانیم:

لطفاً به عنوان اولین سئوال از سوابق و کارنامه کاری خودتان برای آگاهی مخاطبان این رسانه بفرمایید؟

خداوند توفیق داد در سال ۵۷ جزو نفرات برتر، موفق به اخذ مدرک دیپلم شده و در کنکور همان سال نیز از دانشگاه تهران در رشته دندانپزشکی قبول شوم.

همزمان با آغاز انقلاب شکوهمند اسلامی و شروع انقلاب فرهنگی که با بسته شدن دانشگاه ها همراه بود تقدیر ما نیز به سمت و سوی نظامی‌گری و عضویت در نیروهای مسلح رفت و در آزمونی که در مجموعه نیروی انتظامی آن زمان در قالب کمیته انقلاب اسلامی، ژاندارمری و شهربانی جمهوری اسلامی بود شرکت کردم و از بین حدود ۹۰۰ نفر رتبه هشتم را کسب کردم.

در دانشکده افسری (ژاندارمری سابق) آموزش دیدم و دوره مقدماتی را در آنجا با موفقیت طی کرده و از آن جایی که جزو نفرات برتر بودم داوطلبانه به مرکز آموزش شهید دستغیب جهرم برای گذراندن دوره گرمسیری رفتم. آنجا بود که جنگ شروع شد و داوطلبانه دوره‌های مین و تله های انفجاری را در ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور گذراندم و به مناطق عملیاتی اعزام شده و به مدت ۶ ماه داوطلبانه در مناطق عمومی مرزی کرمانشاه و ایلام به امر مین‌گذاری و مین برداری از معابر وصولی مشغول بودم تا اینکه آخرین مسئولیتم بعنوان فرمانده گردان عملیاتی صالح آباد ایلام در مهران بود (البته آن زمان مهران دست بعثی های عراق افتاده بود) و سپس به مرکز آموزش جهرم برگشتم و بعد از آن نیز قریب به ۳ سال هم داوطلبانه به استان خوزستان منتقل شده و در آنجا هم از فرمانده گروهان و گردان‌های خط شکن و در پایان هم فرمانده یکی از گردان‌های عملیاتی در شلمچه بودم که در چند عملیات همچون عملیات رمضان، بیت المقدس و عملیات‌های تک محدود که خودم فرمانده یگان خط‌شکن بودم، شرکت داشتم.

یکی از افتخارات بنده شرکت در عملیات غرورآفرین محرم بود که در آبان ماه ۱۳۶۱ دومین بار نیروهای پرتوان جمهوری اسلامی در قسمتی از خاک عراق پیشروی کرده و با تصرف ۷۰ حلقه چاه نفت در ابوقریب و شهر زبیداد به سمت العماره پیشروی کردیم که در آنجا نیز توفیقاتی حاصل شد.

بعد از اتمام خدمت عملیاتی به مرکز آموزش گروهبانی استان لرستان به عنوان فرمانده گردان به این مرکز منتقل شده و بعد به عنوان فرمانده گردان آموزشی پادگان مالک اشتر اراک منصوب شدم و پس از آن  نیز جذب سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شده و تقریبا به مدت یک دهه با حفظ سمت در سازمان عقیدتی سیاسی، مدیر امنیت اخلاقی استان کرمانشاه، معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی استان و فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه بودم.

در ادامه جانشین آماد و پشتیبانی ناجا شدم، و با توجه به اتفاقاتی که در جنوب شرق کشور رخ داد توفیق حاصل شد داوطلبانه  جانشین نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان و همزمان جانشین قرارگاه عملیاتی این استان را عهده دار شوم.

یک سال هم رییس مرکز ۱۱۰ و فرمانده مرکز کنترل ناجا بودم تا اینکه دوباره به مدت دو سال فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی شدم و بعد از آن نیز دو سال فرمانده نیروی انتظامی استان البرز و در ادامه روند خدمتی به عنوان  فرمانده نیروی انتظامی استان فارس با ۳۶ شهر و شهرستان که مشکلات خاص امنیتی خودش را داشت،  بر عهده گرفتم و از سال ۹۸ هم به مدت یک سال به عنوان جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا و از خرداد ماه ۱۳۹۹ با دستان مبارک فرمانده معظم کل قوا ترفیع سرتیپ تمامی را ابلاغ فرمودند و بنا به پیشنهاد فرمانده محترم کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و موافقت فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرمانده مرزبانی که به مثابه یک نیرو است و به عنوان یکی از نیروهای تحت امر شخص فرمانده محترم کل انتظامی جمهوری اسلامی است، در حال حاضرمشغول به خدمت هستم و ان شاءالله که توفیق دوام و قوام خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی را داشته باشم و تا نفس دارم برای حفظ امنیت کشور تلاش خواهم کرد.

آمارهای مختلفی در خصوص طول مرزهای کشورمان از سوی نهادهای مختلف ارائه می‌شود،  آمار دقیق مرزهای کشور به چه میزان بوده و چقدر آن تحت مدیریت مرزبانی بوده و چه اندازه‌ای از آن در مدیریت نهادهای دیگر است؟

مدیریت مرز صرفاً در اختیار مرزبانی است. با توجه به مشغله روزمره مردم در زندگی، بسیاری از آنها اطلاع ندارند که مدیریت مرز برعهده چه ارگانی است.مراقبت و کنترل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، طبق ماده ۴ قانون تشکیل نیروی انتظامی بر عهده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده است.

جمهوری اسلامی ایران دارای ۸۷۵۵ کیلومتر مرز خشکی و آبی است که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آن صرفاً در اختیار مرزبانی انتظامی کشور می باشد.

مرزبانان ما با جانفشانی و از خودگذشتگی نقش اثرگذار و بسیار ارزشمندی در چرخه دفاعی و تامین امنیت پایدار کشور دارند که چشمان بیدار و در واقع سینه ی ستبر نظام جمهوری اسلامی هستند. این عزیزان مرزبان از مرزهای کشور دفاع می کنند و برای خودشان ارائه این خدمت را توفیق الهی می‌دانند.

 در ایام انتخابات امسال شاهد چه تحرکاتی در مرزها بودید؟

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اهداف والای آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی،  دشمنان قسم خورده ای دارد همچون رژیم کودک کش اسرائیل و یا ارتش تروریستی آمریکا که کینه آنها کینه دیرینه و سختی است.

مردم ایران می خواهند روی پای خود بایستند و این همان دستاورد انقلاب اسلامی است که امام راحل در زمان ورود به کشور در بهشت زهرا(س) و در جوار مزار شهیدان برآن تاکید داشتند.

ما همیشه از آن سوی مرزها با توجه به وجود گروه‌های تروریستی معاند و تکفیری تهدید داشته و داریم که متاسفانه برخی از کشورهای همسایه حیاط خلوت این اشرار مسلح شده و بعضی اوقات کار را برای ما سخت و مضاعف می کنند، البته با اشراف اطلاعاتی و ارائه آموزش های لازم به نیروها امنیت لازم در زمان انتخابات تأمین شد.

قرارگاه تاکتیکی مقداد در زمان‌های خاص همچون ایام برگزاری انتخابات فعال شده و در تأمین امنیت پایدار و چرخه دفاعی کشور بسیار اثرگذار است که جا دارد از تمام مرزبانان جان برکف و فداکار میهن اسلامی تشکر و قدردانی کنم که هم سینه  ستبر و هم چشمان بیدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و از مرزهای کشور دفاع می کنند.

در روز رأی گیری نیز به غیر از انسداد و کنترل مرزها تعدادی از نیروهای پشتیبانی با حضور در شعب اخذ رای به سایر نیروهای انتظامی کمک و مدد می‌رسانند و خودشان نیز حضور پرشوری در تمامی صحنه های انتخابات داشتند به عبارتی هم در برقراری امنیت انتخابات دخیل هستند و هم با رای خود به وظیفه شرعی خودشان عمل می کنند.

شما می‌بینید که علی‌رغم تهدیدات زیادی که وجود دارد انتخابات بحمدالله باصلابت و با مهربانی نیروهای انتظامی و مرزبانی و سایر دستگاه‌هایی که در تامین امنیت نقش‌آفرین هستند با اقتدار برگزار می‌شود و این به برکت وجود قرارگاه امام علی(ع) در مجموعه فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر قرارگاه‌های زیر مجموعه همچون قرارگاه تاکتیکی مقداد است که در این ایام فعال می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کنم که قرارگاه تاکتیکی مقداد برای ایام اربعین امسال نیز فعالیت گسترده و چشمگیری داشت.

اگر از مردمانی که در حاشیه مرزها زندگی می کنند نیز سئوال کنید عمق فداکاری و گستردگی خدمات ارائه شده از سوی مرزبانی برای همگان آشکار خواهد شد. بسیاری از مردم از این خدمات خبر ندارند که امید است با وجود رسانه های ارزشمندی همچون شما این اخبار انعکاس یافته و به خوبی اطلاع رسانی شود.

 در روز جهانی مبارزه با موادمخدر امسال چه اقداماتی از سوی مرزبانی انجام گرفت؟

مبارزه با قاچاق موادمخدر یکی از اولویت های مرزبانی است اما بسیاری از کشورها اراده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر ندارند و این جمهوری اسلامی ایران است که مبارزه با این پدیده شوم را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

به نظر من عنوان جهانی را از روی «روز جهانی مبارزه با موادمخدر» باید حذف کرد چون برخی از کشورها اراده‌ای برای مبارزه با موادمخدر نداشته و ندارند.

در آیین گرامیداشت سالروز مبارزه با موادمخدر، مرزبانی به عنوان اولین دستگاه فعال در حوزه کشفیات موادمخدر مورد تجلیل و تشویق قرار گرفت که این مرهون وجود ارزشمند جانبازان عزیز و شهدای گلگون کفنی است که در راه مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر از جان خود گذشتند تا جان بسیاری از هموطنان از شر مواد مخدر افیونی در امان باشد.

یکی از راهبردها و توطئه‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کشاندن اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر جوان و نوجوان به سمت مصرف موادمخدر و روان گردان‌ها است که با وجود مرزبانان غیور کشورمان این فکر و خیال خام را به گور خواهند برد.

بحمدالله سال گذشته مرزبانی رکورد کشفیات موادمخدر را در کشور شکست و با کشف بیش از ۱۳۴ تن انواع موادمخدر و دستگیری ۸۳۶ نفر قاچاقچی عملکرد بسیار خوبی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

کشفیات موادمخدر سال گذشته نسبت به سال ۹۸، ۴۰ درصد افزایش داشت. همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۶۳ تن موادمخدر کشف شده و ۶۰۵ نفر قاچاقچی نیز توسط مرزبانان غیور کشومان دستگیر شده‌اند.

البته به دلیل اعلام محدودیت‌هایی از سوی طالبان در کشور افغانستان و افزایش قیمت مواد مخدر به خصوص تریاک در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی، شاهد کاهش چشم‌گیر حجم محموله‌ها و افزایش درگیری‌‌های مسلحانه هستیم و تاکنون راهبرد دقیقی از سوی طالبان در مبارزه با موادمخدر اتخاذ نشده اما همین مخالفت باعث اجیرکردن گروه های مسلح و درگیری های گسترده در مناطق مرزی شده است.

اکثرکشفیات در نقاط صفر مرزی همراه با درگیری‌های مسلحانه بوده که سال گذشته ۶۷ نفر قاچاقچی به هلاکت رسیدند .

حضور موثر دریابانی در مناطق دریایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درصد قابل توجهی از جابجایی‌های کالاها به لحاظ با صرفه بودن از طریق دریا و با استفاده از کشتی‌های غول پیکر انجام می‌شود که در برخی موارد لا به لای آنها قاچاق کالا نیز اتفاق می‌افتد.

در چند سال اخیر نیز با انسداد بخشی از مرزهای شرقی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هزینه جرم برای قاچاقچیان افزایش پیدا کرده و آنها را مجبور به طی کردن مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری از کشور پاکستان و استفاده از دریا کرده است که این موضوع وظیفه ما در حفظ و حراست از آب های سرزمینی و انحصاری اقتصادی را سنگین‌تر از پیش کرده است.

معاونت دریابانی یکی از معاونت های ستاد فرماندهی مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوان توانمند اجرایی این ستاد از بندر خرمشهر تا بندر گواتر در استان سیستان و بلوچستان و همچنین در شمال کشور نیز از بندر آستارا تا پاسگاه دریابانی مختومقلی در استان گلستان حافظ مرزهای آبی کشور است.

از آنجایی که حدود و ثغور آب‌های سرزمینی و  آب‌های انحصاری اقتصادی در دریا بر اساس معاهدات بین المللی ترسیم شده است ، دریابانی مرزبانی وظیفه حفظ و حراست از این آب‌های سرزمینی و دفاع از سواحل کشورمان به طول ۲۷۰۰ کیلومتر را برعهده دارد.

حوزه استحفاظی دریابانی شامل جزیره ها، خورها، روستاهای ساحلی و تمامی آب های سرزمینی را شامل می شود که با اجرای طرح سامانه «سجاد» ورود و خروج شناورها نیز تحت نظارت دریابانی مرزبانی قرار گرفته است.

پیش از این عبور و مرور شناورها بدون کنترل در خورها و سواحل انجام می‌شد و شناسایی صیاد از قاچاقچی برای نیروهای دریابانی بسیار سخت بود که با راه‌اندازی این سامانه تحولی را در حمل و نقل دریایی و حفظ و حراست از آب‌های سرزمینی را شاهد هستیم.

اهمیت حضور دریابانان در مرزهای آبی کشور و همچنین شمه ای از توانمندی های این نیرو را در رزمایش دریایی اقتدار ۴  شاهد بودید که جا  دارد از جانفشانی این عزیزان تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشیم.

با توجه به دستورات ویژه فرمانده کل قوا حضرت آیت الله امام خامنه ای عزیز ( مدظله العالی) در خصوص تقویت دریابانی، چند دستگاه شناور ۶۰ فوتی حیدر کرار» ساخته شده با دستان پرتوان و مهندسان با کفایت وزارت دفاع به این دریابانان تحویل داده شد و در آینده نزدیک هم مراسم الحاق ادوات و شناورهای جدید را پیش رو خواهیم داشت و با الحاق تعداد زیادی از شناورهای مورد نیاز پایگاه‌های دریابانی و تجهیز گروه‌های شناوری شاهد اقتدار دریابانان در آب‌های سرزمینی کشورمان خواهیم بود.

وحدت و همدلی بین مرزنشینان و مرزبانان را در حفظ امنیت مرزها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرزنشینان مرزیاران افتخاری ما هستند و ارتباط بین مرزبانان و مرزنشینان ناگسستنی است.

هر زمانی که برای بازدید یا مأموریت به مرزها می‌رویم احوال مرزنشینان را می‌پرسیم چون هر زمانی که نیاز داشته‌ایم مرزنشینان به کمک ما آمده‌اند و هر زمان هم مشکلی برای آنها بوجود آمده است، این مرزبانان بوده‌اند که به کمک آنها رفته اند.

در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا مرزبانان با انجام اقدامات بهداشتی و ضدعفونی اماکن و همچنین توزیع مواد شوینده و بهداشتی بین مرزنشینان به آنها کمک رسانی کرده اند و در زمان بروز حادثه، وقوع زلزله، سیل و… در خدمت مرزنشینان بوده‌اند و در نبود آمبولانس بچه های مرزبانی جان مادران باردار این مرز و بوم را نجات داده اند و با اقدام سریع جلوی بروز حوادث بسیار ناگوار را گرفته اند.

اگر پیرزن و یا پیرمرد روستایی در کنار مرز با مشکل مواجه شد مرزبانان با عشق و علاقه و حتی با هزینه کردن از حقوق خودشان خدماتی را به مرزنشینان انجام می‌دهند و آن را برای خودشان توفیق الهی می‌دانند.

بزرگان طوایف، ریش سفیدان و معتمدین در جلسات مختلف همواره رضایتمندی خود را از مرزبانان اعلام می‌کنند ما مرزنشینان بسیار خوبی داریم که عمدتاً عشایر مهربان و سختکوش و پرتلاشی هستند و در تامین امنیت بسیار نقش آفرین و به همان میزان مرزبانان در حفظ امنیت مرزها و چرخه دفاعی موثرند.

آمار کشفیات در سال گذشته به چه میزان بوده و نسبت به سال‌های قبل چقدر رشد داشته است؟

به نظر من کارنامه کشفیات مرزبانی در ۱۱ ماهه اول امسال قابل قبول است.

در ۱۱ ماهه اول سال کشف بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق، کشف قریب ۱۵ میلیون لیتر سوخت، کشف سه میلیون و ۸۰۰ هزار قلم انواع دارو، کشف و مهار  قریب ۶۳ هزار رأس دام سبک و سنگین، کشف بیش از ۴ میلیون قلم انواع لوازم آرایشی،‌ کشف بیش از ۵۰۰ دستگاه استخراج  ارز دیجیتال و کشف ۹۷ درصدی انواع سلاح های جنگی و کشف ۱۷ برابری پودر نیروزا و… که نشان از توانمندی مرزبانی در مقابله با پدیده شوم قاچاق دارد.

تنها در طرح رعد ۴ نیروهای دریابانی در دریا موفق شدند ۷۸۰ میلیارد تومان کالای قاچاق را توقیف کنند و با اجرای طرح رعد ۵ نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از قاچاقچیان کشف و ضبط شد که توفیقات حاصل از اجرای این دو طرح در دریا منتج به کشف بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق گردید.

همان طور که قبلا هم گفتم متاسفانه بسیاری از کشفیات همراه با درگیری بوده و گروه های مسلحی که در حاشیه مرزها با قاچاقچیان همکاری دارند رو به افزایش است که یکی از دلایل این موضوع افزایش قیمت انواع سوخت و موادمخدر در کشورهای همسایه است.

از سوی دیگر وجود کارخانه های اسلحه سازی در برخی از کشورهای همسایه نیز باعث شده تا شاهد کشف چندین برابری انواع سلاح های جنگی و شکاری در مرزهای کشور باشیم.

به عنوان کارشناس عالی انتظامی به نظرم سلاح های جنگی باید در اختیار نیروهای مسلح برای تامین امنیت کشور باشد. اما متاسفانه سودجویان با در اختیار گذاشتن سلاح در اختیار جوانان که آستانه تحمل پایینی دارند، موجب بروز فجایعی در مرکزیت کشور شده اند.

البته با توجه به اشراف اطلاعاتی همکاران در راستای جمع آوری مستندات و همکاری دستگاه محترم قضایی بیش از ۹۰ درصد آرای صادره منتج به تعیین مجازات سنگین برای قاچاقچیان شده است.

قاچاقچیان با وارد کردن پودر نیروزا و لوازم آرایشی بی کیفیت، تقلبی و تاریخ مصرف گذشته و یا خروج دارو در این ایام کرونایی تنها به نفع خود توجه دارند. اما مرزبانان غیور کشور با همت مضاعف تلاش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا کالای قاچاق وارد و یا دارویی از کشور بدون مجوز خارج شود.

 مرزبانان چگونه می‌توانند کولبر را از قاچاقچی، اشرار و یا جاسوس تشخیص دهند و برای رفع مشکل کولبری چه باید کرد؟

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید، مرزهای طولانی کشور تحت کنترل چشم‌های تیزبین دیده‌بانان مرزبانی است، اما در تاریکی شب و شرایط نامناسب جوی تشخیص افراد محلی یا کوله‌بر از قاچاقچی، اشرار و یا جاسوس برای مرزبانان بسیار سخت است.

دیده‌بانان مرزبانی در بسیاری از مناطق با مشکلاتی همچون طوفان شن، گرد و غبار، برف و کولاک و یا بارندگی و… مواجه هستند که عمق دید آنها را کاهش می‌دهد اما با این وجود آنها امنیت کشور را فراهم می آوردند.

عبور و مرور در از مناطق صفر مرزی ممنوع است اما متاسفانه برخی از افراد با بی‌توجهی به این امر در دل شب از این مناطق ممنوعه عبور می‌کنند و باعث ناامنی و اخلال در امنیت مرزها می‌شوند که ابتدا با اخطار شفاهی مرزبانان و در صورت بی‌توجهی به اخطار ایست، با شلیک تیر هوایی آنها را مجبور می‌کنند تا متوقف شوند و در غیر این صورت بر اساس آموزش‌های خاصی که مرزبانان دیده‌اند، اقدام به دستگیری فرد یا افراد متخلف می‌کنند.

معضل کوله‌بری یک ناهنجاری اقتصادی است، مردمان غرب کشور از صلابت خاصی برخوردار هستند و در شان آنها نیست تا در حاشیه مرزها و نقطه امنیتی و صفر مرزی عبور و مرور غیرمجاز داشته باشند چون تشخیص اهالی محلی توسط مرزبانان بسیار سخت بوده و در این میان نیز قاچاقچیان، اشرار و یا جاسوسان و دشمنان از این فرصت سوءاستفاده کرده و از مرز عبور می‌کنند البته خود مرزنشینان با ورود چنین افرادی مخالف هستند و همکاری بسیاری خوبی با مرزبانان کشور دارند، از مردم عزیز مرزنشین انتظار داریم همچون گذشته ما را در انجام وظایف خود در حفظ و حراست از مرزهای کشور همراهی کرده و با هماهنگی و تهیه مجوزهای لازم از فرمانداری، بخشداری نسبت به عبور و مرور در گذرگاه های مرزی اقدام کنند.

از دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز درخواست داریم تا با فعال کردن بازارچه‌های مرزی به مشکلات معیشتی مرزنشینان توجه کنند.

 روند اجرای پروژه انسداد مرز چگونه بوده و برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها چه پیشنهادهایی دارید؟

امنیت پایدار در گرو اتمام طرح‌های انسداد مرز است.

از سال ۱۳۸۴ که شاهد بروز اتفاقاتی در جنوب شرق کشور بودیم دولت وقت تصمیم گرفت تا طرح انسداد مرز انجام شود و دولت‌های بعدی نیز اقداماتی را در این راستا انجام داده اند اما این اقدامات کافی نبوده است.

در برخی از محل‌ها کانال حفر شد تا از عبور ماشین‌ها و موتورهای قاچاقچیان و مترددین غیرمجاز از مرز جلوگیری شود، در قسمت‌هایی نیز سیم خاردار و دوربین نصب شد که از طریق این دوربین‌ها به صورت مستقیم مرزها قابل پایش است و در بخشی هم دیوار بتونی ۳ متری برای انسداد مرز به کارگیری شده است.

البته در برخی از مرزها این موارد کفایت نمی‌کند و برای تامین و برقراری امنیت بیشتر نیاز به تقویت و هوشمندسازی مرزها است.

به همین منظور طرح کاملی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و ستاد کل نیروهای مسلح ارایه شده است که تمامی الزامات در آن دیده شده و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم بر اساس اولویت‌بندی‌ها کار انسداد مرز را پیش ببریم.

در حال حاضر نیز اقدامات انجام شده قابل قبول نبوده و عزم ملی برای اتمام طرح انسداد مرز نیاز است تا خلاءهای مرزی را مسدود و امنیت بیشتری فراهم کنیم.

 برنامه مرزبانی جهت استفاده از فن‌آوری‌های نوین در مرزبانی از جمله استفاده از پهباد و… شامل چه مواردی است؟

تجهیز مرزبانی به فن‌آوری‌های نوین و هوشمندسازی مرزها در اولویت قرار دارد.

مرزبانی چهار راهبرد شامل افزایش توان عملیاتی، قدرت توان رزمی، مهارت‌آموزی و صیانت از نیروهای مرزبانی را دنبال می‌کند که در این راستا اولویت ما هوشمندسازی مرزها و استفاده از پهباد، حس گرها، دوربین‌های اپتیکی ، الکترونیکی و سایر فناوری‌های نوین است.

متاسفانه بروز مشکلاتی در مرزهای برخی از کشورهای همسایه شرایط را برای مرزبانان ما سخت کرده و پایش و کنترل مرزهای طولانی با ۱۵ کشور و بهره گیری از فن‌آوری‌های نوین به جای نیروی انسانی این ضرورت را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

در طول یک سال گذشته اقدامات مناسب و قابل قبولی در حوزه نصب و راه‌اندازی حس گرها، استفاده از دوربین‌های اپتیکی و الکترونیکی و همچنین بالن، پهباد، هلی‌شات و دستگاه‌های عمود پرواز در حال شکل‌گیری است.

هم اکنون در برخی از محل‌ها از دوربین‌های پیشرفته استفاده می‌کنیم و مرزها تحت نظارت چشم‌های تیزبین مرزبانان قرار می‌‌گیرد.

خوشبختانه عمده این تجهیزات نوین بومی و ساخت داخل کشور هستند که همین جا باید از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکر و قدردانی کنم.

صنایع اپتیک اصفهان و شیراز دوربین‌های دید در شب متحرک را بر روی خودروهای تاکتیکی ارس و تویوتا طراحی کرده‌اند که در صورت بهره‌گیری از این فناوری‌ها می‌توان معابر وصولی را برای مترددین غیرمجاز مرزی و قاچاقچیان موادمخدر، سلاح و مهمات و مشروبات الکلی و… ناامن کرد.

تجهیز مرزبانی به فن‌آوری‌های نوین و هوشمندسازی مرزها در اولویت قرار دارد و نحوه استفاده از آنها و نیازمندی‌ها در تمامی مرزها جانمایی شده و منتظر هستیم تا این تجهیزات خریداری شده و در اختیار مرزبانی قرار گیرد.

سال گذشته به قسمتی از اهداف از پیش تعیین شده در هوشمندسازی دست یافته‌ایم و برای امسال برنامه‌های زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برای تحقق تمامی آنها نیاز به اعتبارات لازم و کافی است.

 برخی از صاحب‌نظران معتقد هستند که معضل قاچاق راه حل اقتصادی دارد نه انتظامی، نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظرم جریمه‌ها در بحث قاچاق بازدارنده نیستند. به عبارتی عواقب ناشی از معضل قاچاق تناسبی با جریمه‌های فعلی ندارد و برای از بین بردن این پدیده شوم به هیچ وجه بازدارنده نیست.

کسانی که در حاشیه مرزها به عنوان قاچاق‌بَر از آن‌ها استفاده می‌شود افراد کم‌درآمد و ضعیفی هستند که قاچاقچیان در حق آنها ظلم می‌کنند و سود و عواید این کارها به جیب دلالان و مفسدان اقتصادی می‌رسد.

در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرمانده معزز کل قوا در حوزه مبارزه با پدیده شوم قاچاق همچنان که در ۱۱ ماهه اول سال توفیقاتی را به دست آورده‌ایم در ادامه سال نیز با توکل به خدا و منویات معظم له تلاش خواهیم کرد.

در مجموعه نیروی انتظامی عزم جدی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد و انشاالله با همکاری قوای سه گانه ،ساماندهی ته‌‌لنجی ، کوله‌بری و… در دستور کار قرار می گیرد تا بسیاری از مشکلات مرزنشینان رفع گردد.

قاچاق یکی از عوامل مهم در بیکاری جوانان است یعنی هر بار قاچاقی که وارد کشور می‌شود باعث تعطیلی واحدهای صنعتی و بیکار شدن چند جوان می‌شود و این تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه اثرات سوء و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیار گسترده و فاجعه باری را در جامعه در پی خواهد داشت.

کالاهای قاچاقی که نه تنها از کیفیت لازم برخوردار نیستند بلکه از لحاظ سلامت نیز مورد تایید ارگان‌های ذیربط قرار نگرفته‌اند.پس باید قوانین از لحاظ مادی و معنوی هزینه جرم را به اندازه‌ای افزایش دهند که کسی دیگر به خود اجازه ندهد تا چنین جرمی را مرتکب شود.

مرز به مثابه ناموس کشور بوده و دشمنان، متجاوزان و مترددین غیرمجاز نباید جرات کند تا از آن بدون اجازه عبور کنند.

 نحوه تعامل مرزبانی با کشورهای همسایه در خصوص اختلافات مرزی با همسایگان چگونه بوده است؟

با همسایگان اختلافات مرزی و مشکلی در جدار مرز نداریم و ارتباط و همکاری‌های فی مابین با مرزبانی آنها نیز در سطح مناسبی است.

یکی از وظایف اصلی مرزبانان استیفای حقوق دولت و استیفای حقوق مرزنشینان است.

معاونت حقوقی و معاهدات مرزی» با توجه به وظیفه ذاتی خود ارتباط تنگاتنگی با تمامی کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه دارد و در این معاونت آموزش‌های خاصی برای نیروهای مستعد و مرزبانان مترجم بر اساس نیاز به آوا و گویش‌های کشورهای همسایه آموزش می‌دهند.

این معاونت بر اساس پروتکل‌ها و قراردادهای بین‌المللی که با کشورهای همسایه منعقد می‌شود مناسبات مرزی را رصد و کنترل می‌نماید.

۱۵ کشور همسایه تنها مرزبان معرفی شده که حکم وی از سوی فرمانده محترم کل انتظامی صادر شده و استوارنامه‌اش به امضاء وزیر محترم امور خارجه رسیده است و می‌تواند اختلافات مرزی را حل و فصل نماید، را می شناسند.

مرزبانان در مواردی همچون ورود غیرمجاز افراد به حریم امنیتی، ورود احشام به منطقه مرزی، مفوقدیت صیادان یا ورود آنها به آب‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر در شرایط جوی نامناسب و… پرچم سفیدی را که در محل‌های از پیش تعیین شده به اهتزاز در می‌آورند تا مرزبانان دو طرف در محل نقطه مرزی اگر به زبان هم مسلط باشد و یا با حضور مترجم موارد اختلاف را مورد بررسی قرار داده و در حد توان آن را رفع می‌کنند و اگر نیاز به کسب تکلیف از مقامات بالا داشته باشد ادامه جلسه به زمان دیگری موکول می‌شود.

در صورت بروز اختلاف در نوار مرزی افسر ژئودوز مرزبانی به نقطه‌ای که مشکل گزارش شده است اعزام می‌‌شود و میزان تجاوز و ابعاد حادثه مورد بررسی قرار گرفته و به صورت اخطار کتبی به کشور مقابل ابلاغ می‌شود.

در برخی موارد هم رانندگان زمان عبور از گذرگاه‌ها و پایانه‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه با مشکلاتی مواجه می‌شوند که مرزبانی با بهره‌گیری از اختیارات و دیپلماسی مرزی، مرزبان کشور مقابل را بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی وادار به پاسخگویی کتبی می‌نماید که تمامی این موارد ثبت و ضبط می‌شود.

مثلا از سال ۱۳۳۵ دست خط سرگردی به نام سیدمحمد رضوی وجود دارد که در مرز هریررود افغانستان صورتجلسه‌ای را با خط خوانا و زیبایی به تحریر در آورده که اکنون نیز در نمایشگاه دائمی مرزبانی به نمایش گذاشته شده است.

مرزبانان سخت کوش کشورمان در ۱۱ ماهه اول سال جاری ۸۸۰ جلسه ملاقات مرزی را تشکیل داده‌اند که برخی از این مذاکرات مانند کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان از طریق ویدئو کنفرانس به صورت وبیناری برگزار شده و برخی نیز به صورت حضوری و یا تلفنی انجام شده است .

از آنجایی که عمق مرزها مشخص بوده و نقاط صفر مرزی نیز به شدت تحت کنترل نیروهای مرزبانی کشورمان است، مشکل و مورد خاصی در جدار مرزی نداریم و اختلافی نیز در حوزه معاهدات مرزی با کشوری همسایه وجود ندارد.

همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی مرزبانی و استیفای حقوق مرزنشینان سران طوایف به عنوان مرزیار افتخاری کمک حال مرزبانان بوده و جا دارد از زحمات و تلاش های این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

 نحوه اجرای حریم امنیتی مرز در استان‌های مرزی و همچنین نحوه اطلاع‌رسانی به عموم مرزنشینان چگونه بوده است؟

اطلاع رسانی درباره حریم امنیتی مرزها و مناطق ممنوعه صفر مرزی برای عموم مردم به خصوص مرزنشینان عزیز کافی نیست.

معاونت فرهنگی و  اجتماعی مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارد که با توجه به گستردگی مرزها و تعدد ماموریت های این معاونت انتظار می رود رسانه ها نیز در امر اطلاع رسانی همکاری و همراهی لازم و کافی را داشته باشند.

همچنین دایره مشارکت‌های مردمی در مجموعه معاونت اجتماعی تشکیل شده است که یکی از مهمترین اقدامات آن در جلب همکاری‌های مرزنشینان است تا با معتمدان، ریش سفیدان و اعضای شوراهای روستا و شهری در استان‌های مرزی در ارتباط باشند.

البته آنها در تمامی مناسبت ها فعالانه با مرزبانی همکاری دارند، در هفته ناجا امسال نیز در برگزاری همایش امنیت پایدار با حضور مرزنشینان و مرزبانان همکاری بسیار خوبی را داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد.

مرزبانی هم مدافع حقوق مرزنشینان بوده و اگر دام و احشام آنها به حریم امنیتی مرز وارد شوند مهار شده و به آنان برگردانده می‌شود، البته این مناطق با نصب تابلوهای هشدار دهنده مشخص شده‌اند و آموزش‌های لازم نیز در مواجه با مین‌های بجامانده از زمان دوران هشت سال دفاع مقدس به بومیان و افراد محلی داده شده و این ارتباط دوسویه،‌ آموزش‌ها و تذکرات همچنان ادامه دارد.

اجرای ساختار جدید مرزبانی در چه مرحله‌ای بوده و تا چه اندازه در حل مشکلات مرزبانی موفق بوده است؟

در ابتدای سال ۱۳۹۸ فرمانی از سوی فرمانده معظم کل قوا صادر شد مبنی بر اینکه مرزبانی به مثابه یک نیرو بوده و باید جایگاه آن در ستاد تخصصی و عمومی آن در تابعیت شخص فرمانده کل انتظامی ارتقاء یابد که این مهم کمک کرد تا تعداد نیروهایی که سالانه جذب می‌کنیم افزایش یافته و همچنین امکانات مورد نیاز هم از سوی ستاد کل نیرو های مسلح توجه ویژه‌ای را به مرز و مرزبانی دارند که جا دارد از عنایت های ویژه سرلشکر باقری تشکر و قدردانی کنم که ارتقاء ساختار مرزبانی و اضافه شدن گردان‌های مهندسی رزمی، تقویت حوزه دریابانی، حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، افزایش سهمیه جذب نیرو و… از جمله توفیقات این ارتقاء ساختار بوده که تا حدود ۹۰ درصد آن محقق شده و امید است با همت مضاعف بتوانیم ساختار مناسبی در شان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران را اجرا و عملیاتی کنیم.

 چه انتظاری از رسانه ها دارید؟

اولا از مجموعه‌های پایگاه خبری «مرزنیوز» و مجله «دیده‌بان مرز» تشکر می‌کنم که به موضوع مرز و مرزبانی می‌پردازند. بعد هم رسانه‌ها باید در مرزها حضور داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های انجام شده را به تصویر بکشند.

ما از خبرنگاران دعوت کرده‌ایم تا شرایط زیستی مرزبانان و خاطرات آنها را برای تمامی هموطنان منعکس کنند و با این اطلاع‌رسانی می‌توان امید داشت تا گوشه‌ای از زحمات و تلاش‌های آنان دیده شود.

چون برخی از فداکاری‌ها نیاز به ثبت و ضبط در تاریخ دارد مانند اتفاقی که برای سه نفر از نیروهای دریابانی در دریای جنوب به وقوع پیوست و پس از درگیری با غرق شدن شناور تندرو ۳۵۰ اسب بخار دریابانی سه تن از مرزبانان غیور و جان برکف ساعت ۵ بعدازظهر خود را وسط دریا می بینند و ساعت ۱۱ شب در سرمای دی ماه یکی از این عزیزان به شهادت می‌رسد و باز همرزمان آن شهید پیکر پاک او را رها نمی‌‌کنند و پس از ۲۲ ساعت یک صیاد آنها را می‌بیند و آنها را به ساحل می‌رساند که ما نیز به خاطر این کار ارزشمند طی مراسمی از این صیاد محلی تجلیل به عمل آوردیم.

البته گشت‌های مرزبانی نیز به دنبال شناور بودند ولی خبر نداشتند که این شناور به ته دریا رفته و این عزیزان با هر زحمتی که شده پیکر پاک همرزمشان را با خود به ساحل آورند البته این جانفشانی‌ها در بین نیروهای مرزبانی وجود دارد و آن را برای خودشان توفیق الهی می‌دانند.

از رسانه ها انتظار می‌رود تا زحمات و تلاش‌های این عزیزان را در شرایط سخت کولاک و برف، طوفان شن و ماسه و شرجی دریا و حضور چندین ساعته آنها در سرما و گرما به تصویر بکشند تا مردم بدانند که در مرزها چه خبر است و در چه شرایطی امنیت برای آنها در تمامی نقاط کشور فراهم می‌آید.

 اگر مطلب خاصی از قلم افتاده است لطفاً بیان کنید؟

از آحاد مردم می‌خواهم تا در حق مرزبانان غیور کشور دعا کنند.

مرزبانان در شرایط زیستی سخت مشغول خدمت به مردم هستند که باید قدردانشان باشیم و دعای خیر مردم باعث می‌شود که دوام و قوام کارگزاری همکارانمان برای مردم بیشتر باشد.

خدمت کردن در مرزها به خصوص در شرایط سخت و سرمای طاقت فرسا یک عشقی می‌خواهد که نشأت گرفته از روحیه دین‌باوری و انضباط معنوی است و این شاخصه در شهدای مظلوم و گلگون کفن مرزبانی متبلور است.

سربازان عزیز بدون توجه به میزان مواجب خود در حال خدمت به کشورشان هستند. البته الحمدالله حقوق سربازان نسبت به سنوات قبل افزایش پیدا کرده است که جا دارد از سردار اشتری و سردار باقری تشکر و قدردانی کنم.

زمانی که به عنوان فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی خدمت می کردم طرح خوشایندسازی را پیشنهاد داده و از سال ۱۳۸۹ با عنوان طرح مکنا (مدیریت کیفیت در نیروی انتظامی) در استان های خراسان جنوبی، البرز و فارس توسط اینجانب پیگیری و در کل کشور نیز عملیاتی شد.

افزایش آستانه تحمل همکاران، مناسب سازی مکان‌زیستی و فراهم‌سازی محیط آرام و وسایل رفاهی و… از جمله موارد طرح خوشایندسازی به شمار می‌روند.

 سخن پایانی؟

امیدوارم دولت، مجلس و دستگاه قضایی محترم حمایت‌های بیشتری از مرزبانان داشته باشند تا آنها نیز بتوانند به وظایف ذاتی خودشان بهتر عمل کنند.

با تشکر از وقتی که در اختیار این رسانه قرار دادید.

مصاحبه: فرهاد قنبری

گفت‌وگوی اختصاصی مرزنیوز با سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *