س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

کتاب «خبرنگار حرفه‌ای» منتشر شد

1 دقیقه خوانده شده
کتاب «خبرنگار حرفه‌ای» منتشر شد

کتاب «خبرنگار حرفه ای» با نویسندگی سید هادی کسایی زاده خبرنگار و روزنامه نگار منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از دفاع‌پرس؛ کتاب آموزش خبرنگاری تحت عنوان «خبرنگار حرفه‌ای» به نویسندگی سید هادی کسایی زاده خبرنگار و روزنامه نگار منتشر شد.

در این کتاب «کسایی زاده» پس از روایت داستان زندگی و نحوه ورود به عرصه خبرنگاری، مبحث خبرنگار کیست؟ را آغاز کرده که در آن مخاطب را با دنیای خبرنگاری آشنا می کند به نحوی که علاقه مندان به خبرنگاری با مطالعه فصل اول می توانند تصمیم بگیرند که برای این حرفه آمادگی دارند یا نه؟ در فصل نخست این کتاب همچنین خواننده با ویژگی های خبرنگاری حرفه ای آشنا می شوند.

کسایی زاده در فصل دوم کتاب تعریف حرفه ای از خبر، تطبیق اخبار با قرآن، ارزش ها و عناصر خبری را براساس تجربیات و دانسته های خود در عرصه خبرنگاری به رشته تحریر درآورده است. او در پایان هر مبحث نمونه گزارش ها و مصاحبه های خود را همراه با خاطرات بیان کرده است.

فصل سوم کتاب «خبرنگار حرفه ای» به آموزش اصول خبرنویسی، سبک های خبری و تیتر زنی پرداخته و در فصل چهارم اصول و شیوه ها و انواع مصاحبه به طور مفصل آموزش داده شده است.

نویسنده کتاب تلاش کرده تمامی مثال ها و نمونه های او در این کتاب بر اساس گزارش ها، مصاحبه ها، خاطرات و تجربیاتی باشد که خود نوشته و تجربه کرده است که در کمتر کتابی قابل مشاهده است. این سبک نگارش کتاب در حوزه آموزش خبرنگاری برای نخستین بار است که در کشور منتشر می شود.

کتابی که با خواندن آن سوالات زیادی پاسخ داده می شود. معمولا اکثر کتاب های آموزش خبرنگاری برگرفته از اساتید روزنامه نگاری است اما سید هادی کسایی زاده خبرنگاری است که هم در خبرگزاری ها، سایت های خبری، وبلاگ ها و پورتال ها خبرنگاری و مدیریت کرده و هم بعنوان دبیر، خبرنگار و حتی صفحه بند و سردبیر در روزنامه ها فعالیت داشته است.

خبرنگارانی که تازه وارد این عرصه شده و دانشجویان با خواندن این کتاب به حقایق و تجربیاتی دست خواهند یافت که در هیچ دانشگاه و کلاسی امکان آموختن آن را ندارند. سید هادی کسایی زاده در فضای مجازی و برخی شهرستان ها دوره های گروهی و خصوصی زیادی برگزار کرده و برای آن هیچ وقت دستمزدی مطالبه نکرده است.

کسایی زاده متولد ۱۲ آذر ۱۳۵۷ در محله سرتخت شهر ری است. پدرش از کسبه قدیمی بازار ری، رزمنده دوران دفاع مقدس و بنیانگذار و مدیرموسسه خیریه امام علی(ع) است که جزو معتمدین شهر محسوب می شود. نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» هیچ گرایش سیاسی ندارد. برخی از نکات و جملات و عقاید شخصی و تخصصی نویسنده کتاب به شرح ذیل است:

وقتی مدیر روابط عمومی شدی دیگر خبرنگار نیستید

گرایش سیاسی خبرنگار شغل او را مسموم می کند و بینش سیاسی او را حرفه ای تر خواهد کرد

خبرنگاران حرفه ای همیشه در حال مطالعه و کسب تجربه هستند

فراموش نکنید که مسئولان حق ندارند از شما سوال کنند بلکه شما همیشه پرسشگر خواهی بود

هیچ وقت بدون سند و مدرک و تحقیق خبری را منتشر نکنید

تا وقتی به محل رخداد حادثه نرفته اید هیچ خبر و اظهار نظری نکنید

خبرنگاری که در ایران برای خبرهایش دادگاه نرفته خبرنگار نیست

هیچ وقت با بغض و کینه خبری منتشر نکنید

دعوت شدن به نشست خبری مدیران دولتی و حکومتی افتخار نیست. مهم آن است که شما را برای پاسخ دادن به نقدتان دعوت کنند

کسایی زاده در مدت ۱۲ سال کار خبرنگاری و روزنامه نگاری بارها و بارها در دادگاه ها محاکمه شده که شاکیان او سازمان زندانهای کشور، بانک مرکزی، شهرداری تهران، بانک سرمایه، ریاست جمهوری، شخص رئیس جمهور، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دادستان تهران و سایرنهادها بوده اند که در برخی از پرونده ها تبرئه، برخی محکوم به شلاق، برخی جریمه نقدی و چند مورد هم به حبس محکوم شده است.

نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» در طول سالهای خبرنگاری‌اش پیشنهادات زیادی برای مدیریت روابط عمومی، پست دولتی و اجرایی داشته و می گوید: بزرگترین و معتبرترین و قوی ترین شغل خبرنگاری است. خبرنگار می تواند از رئیس جمهور و سران قوا سوال کند که این جایگاه کمی نیست.

سید هادی کسایی زاده این کتاب را به شهید غلامحسین افشردی خبرنگاری که بنیانگذار اطلاعات سپاه شد تقدیم کرده و می‌گوید: این انتصاب و رخداد علم، فهم، درک، تیزبینی، قدرت و تحلیل خبرنگار را نشان می دهد. حتی برخی از فرماندهان شاخص شهید هم خبرنگار بودند. شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) یک خبرنگار حرفه ای و الگو برای تمام خبرنگاران می تواند باشد که وزارت ارشاد هیچ وقت به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» هم اکنون دو کانال تلگرامی: آموزش خبرنگاری و خبرنگار ضد فساد را هم مدیریت می کند. او در این سالها به دلیل حمایت از خانواده های نیازمند زندانیان لقب حامی خانواده زندانیان گرفت و موجب آزادی تعداد زیادی از زندانیان شده است.

کتاب «خبرنگار حرفه‌ای» منتشر شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *