ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چگونه در «حقیقت آنلاین» فیلم ببینیم؟

1 دقیقه خوانده شده
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۲۵ آذر ماه کار خود را آغاز کرده و از آنجا که برگزاری آنلاین جشنواره فرصتی تازه را برای قشر وسیع‌تری از مخاطبان فراهم کرده، در این گزارش اطلاعات لازم جهت تماشای فیلم‌ها و استفاده از برنامه‌های جنبی برای مردم علاقه‌مند به سینمای مستند، اهالی رسانه و حوزه مستند تشریح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مدیر روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت – درباره چگونگی تماشای فیلم‌های منتخب این دوره‌ی جشنواره در سامانه‌های نمایش آنلاین گفت: امسال ۱۴۲ فیلم مستند ایرانی و ۲۵ اثر مستند خارجی در بخش‌های مختلف چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بصورت آنلاین و از طریق سامانه‌های فیلیمو، نماوا، تیوا و هاشور به نمایش گذاشته می‌شوند که در این میان سامانه هاشور با عنوان “خانه جشنواره” ویژه‌ صاحبان آثار، اهالی رسانه، اعضای صنوف خانه سینما، هنرجویان کارگاه‌ها و میهمانان ویژه است و آن‌ها می‌توانند بر اساس سطح دسترسی خود، بصورت رایگان از برنامه‌های مختلف جشنواره اعم از نمایش فیلم، پخش زنده و برنامه‌های جنبی (کارگاه‌ها، نکوداشت‌ها، فیلم خبر و…) استفاده کنند.

شهنام صفاجو افزود: این افراد باید به سایت سینماحقیقت به نشانی www.irandocfest.ir مراجعه کرده، روی بخش «حقیقت آنلاین» کلیک کرده، نام کاربری (ایمیل) و گذر واژه خود را وارد کنند و وارد پرتال جشنواره شوند. در این صفحه، چهار گزینه‌ نمایش فیلم، بازار (ویژه خارجی‌ها)، برنامه‌های جنبی (کارگاه‌ها، بزرگداشت‌ها، نکوداشت‌ها، فیلم خبر) و پخش زنده (لینک مستقیم برنامه‌های در حال پخش از تیوا) دیده می‌شود که هر کاربر براساس سطح دسترسی خود می‌تواند وارد یکی از آن‌ها شده و نسبت به بازبینی برنامه مورد نظر اقدام کنند. برای مثال، افراد با انتخاب گزینه “نمایش فیلم” به جدول فیلم‌های تعبیه شده روی سامانه هاشور لینک شده و با انتخاب یکی از فیلم‌ها براساس روز نمایش، به تماشای آن فیلم خواهند نشست.
به گفته وی هر روز جشنواره، هر فیلمی که در جدول همان روز است، از ساعت ۷ صبح تا ۲۴ شب قابل بازبینی در این سامانه‌ها است و تمام برنامه‌ها طی هشت روز و براساس همین الگو به رویت مخاطبان درمی‌آید.
قیمت بلیت برای مردم چقدر است؟
او درخصوص چگونگی استفاده عموم مردم و علاقمندان سینمای مستند از برنامه‌های جشنواره سینماحقیقت هم توضیح داد: این افراد باید به سامانه‌های فیلیمو، نماوا، تیوا و هاشور مراجعه و روی بخش ویژه “سینماحقیقت” کلیک کرده، از روی بنر فیلم‌های جشنواره یکی را انتخاب کرده، بلیت تک سئانس خریده و بعد فیلم مورد نظر خود را تماشا کند.
وی یادآور شد که بهای بلیت‌های تک سئانس جشنواره، پنج هزار تومان برای مستندهای کوتاه، هفت هزار تومان برای مستندهای نیمه‌بلند و ۱۰ هزار تومان برای مستندهای بلند است. ضمن این که علاقمندان سینمای مستند می‌توانند پکیج کل فیلم‌های جشنواره را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان خریداری کرده و طی ۸ روز و براساس جدول برنامه، هر فیلمی که تمایل داشتند را به شکل آنلاین ببینند.
فیلم‌ها نقد و بررسی می‌شوند
مدیر روابط عمومی جشنواره درباره برنامه فیلم- خبر نیز گفت: این برنامه در دو بازه‌ زمانی ۱۰:۳۰ تا ۱۲ و ۱۴:۳۰ تا ۱۶ پیش‌بینی شده که هر روز با حضور برنامه‌ریزی شده‌ مستندسازان و همینطور از طریق ارتباط آنلاین، آثار به نمایش درآمده در همان روز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. مجریان برنامه فیلم- خبر هم ناصر صفاریان، شاهین شجری کهن و سحر عصرآزاد هستند.
از رزنبام تا اسکویی در کارگاه‌های تخصصی
او درباره‌ی کارگاه‌های تخصصی سینماحقیقت هم گفت: این کارگاه‌ها با عناوین و مدرسانی چون روایتگری در مستندهای جستجوگرایانه (فیل ریس)، مستندسازی با جیمز لانگلی، تعریف مستند (بتسی مک‌لین)، مستند محیط زیست (لویی سیهویوس)، مستندهای کاراکتر محور با رویکردهای شخصی (مهدی کنجی)، مستند بحران (هانا پولاک)، مستند بیوگرافی و استفاده از تصاویر آرشیوی (برت مورگن)، تصویربرداری مستند (آیریس ان.جی)، تجربه‌های من در نزدیک شدن به شخصیت‌ها (مهرداد اسکویی)، مستند، بازیابی حقیقت (بیل نیکولز)، دوربین شخصی (لائورا راسکارولی)، مستندهای شخصی (داگ بلاک)، مستندهای حقیقی، جنایی و سریالی (جو برلینگر)، کلیاتی درباره‌ی مردم‌شناسی (فرهاد ورهرام)، سینمای ورنر هرتزوگ (آندره سینگر)، مستند جستجوگرایانه (اورلاندو فون آیزندل)، مستندسازی به روایت پاتریسیو گازمن، روایت مستند (میرا نایر) و نقد در سینمای مستند (جاناتان رُزنبام)، هر روز در سه سئانس ۱۶، ۱۷:۳۰ و ۱۹، با اجرای شهرام درخشان (مستندساز و کارشناس) بصورت آنلاین برگزار خواهد شد و هنرجویانی که قبلاً اقدام به ثبت‌نام در بخش کارگاه‌های جشنواره کرده و درخواست آن‌ها مورد تایید بخش پژوهش قرار گرفته، امکان حضور در این برنامه که از طریق صفحه اختصاصی اینستاگرام پخش می‌شود را خواهند داشت.
شهنام صفاجو در پایان گفت: همه‌ی برنامه‌های سینماحقیقت با حضور حداقلی همکاران جشنواره به انجام می‌رسد و از عموم علاقمندان تقاضا داریم مجموعه برنامه‌های این دوره‌ی سینماحقیقت را از پلت‌فرم‌های آنلاین دنبال کنند. امیدواریم تجربه امسال، کمک‌حال سینمای مستند در ارتباط با مخاطب عام باشد.

http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=4284

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *