پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات: رایی برای لغو مجوز رسانه در دوره اخیر صادر نشده است

1 دقیقه خوانده شده

نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت بر مطبوعات، ضمن قدردانی از رسانه‌ها برای رعایت قوانین و مقررات، گفت: تقریبا می‌توان گفت در دوره گذشته هیچ رایی مبنی بر لغو مجوز رسانه از سوی اعضای این هیات صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ناصر سراج، در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه رسانه با اشاره سومین دوره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی برای سومین سال ، گفت: در هیچ یک از دوره‌ها، مشکلی در روند برگزاری گزارش نشده است.
وی با اشاره به حضور مداوم کمیته ۳ نفره ناظر، انتخابات هجدهمین دوره تعیین نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در این هیات، تاکید کرد: این دوره انتخابات در صحت و سلامت کامل برگزار شد.
نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برخی شایعات و ابهامات اشاره و تصریح کرد: در مجموع این بیانیه‌ها، دلایل متقن و مستحکمی مبنی بر وجود شبهه در انتخابات نماینده مدیران مسئول نیافتم؛ اما چنانچه اظهارات آنان مستدل باشد قابل بررسی و پیگیری است.
او در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای نماینده منتخب مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات دارد، خاطرنشان کرد: انتظار این است که نماینده مدیران مسئول در همه جلسات هیات، مشارکتی فعال و منظم داشته باشد و با توجه به اینکه وی نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها است، موارد قانونی را به آنان یادآوری کند.
نماینده قوه قضائیه، وظیفه نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت را بسیار سنگین‌تر از دیگر نمایندگان دانست و گفت: نماینده مدیران مسئول حقی فراتر از دیگر نمایندگان دارد و به تعبیری می‌توان گفت که او باید از حق «وتو» در این هیات برخوردار باشد.
سراج در ادامه ضمن قدردانی از عملکرد مطلوب رسانه‌ها در رعایت قوانین و مقررات، گفت: تقریبا می‌توان گفت که در دوره گذشته هیچ رایی مبنی بر لغو مجوز رسانه از سوی اعضای این هیات صادر نشده است. به‌حمدالله همه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های مکتوب، در عمل به قوانین و مقررات، به‌نحو مطلوبی عمل کرده‌اند.
قاضی سراج از حسین انتظامی نماینده پیشین مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات قدردانی کرد.

انتخابات هجدهمین دوره نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات

بنا بر این گزارش تعداد چهار هزارو ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌ها که صلاحیت‌شان برای شرکت در انتخابات بر اساس تبصره ۴ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات احراز و نام آن‌ها در فهرست اعلام شده در سامانه جامع رسانه‌های کشور قرار دارد، در انتخاب نماینده خود در هیات نظارت بر مطبوعات سهیم بودند. نتیجه این مرحله از انتخابات نیز همانند مرحله نخست، بلافاصله پس از پایان مهلت قانونی و تایید کمیته ناظر، اعلام ‌شد.
حضور نمایندگان مرکز «ماهر» وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و پلیس «فتا» در ستاد انتخابات برای افزایش ضریب امنیت انتخابات، ازجمله تمهیدات امنیتی هجدهمین دوره این انتخابات بود.
مرحله نخست هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ۲۰ آبان ۹۹ از ساعت ۱۰ صبح آغاز و با تایید کمیته ناظر بر انتخابات، پس از تمدید نیم ساعته در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به پایان رسید.
حدنصاب مشارکت بالای ۵۰ درصدی با مشارکت ۲ هزارو۲۶۱ نفر از مدیران مسئول واجد شرایط، در مرحله نخست بدست آمد اما با توجه به صراحت آیین نامه اجرایی انتخابات، منتخب مدیران مسئول نیز بایستی اکثریت مطلق آرا را کسب نماید که این حدنصاب، با اندکی فاصله به دست نیامد.
جدول تفکیکی مدیران مسئول واجد شرایط در انتخابات بر اساس دوره انتشار رسانه همراه با جزئیات آنها در پایگاه اطلاع رسانی قابل مشاهده است.

هیات نظارت بر مطبوعات 
هیات نظارت بر مطبوعات در کشور براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات شکل گرفته است، این هیات یک نهاد فراقوه‌ای است که در ترکیب آن، نمایندگانی از سه قوه نیز حضور دارند و نقش مهمی در نظارت بر رسانه دارد چرا که در همان ابتدا، رسانه با مجوز و تائید صلاحیت هیات نظارت فعالیت خود را آغاز می‌کند. تمامی رسانه ها اعم از مکتوب، برخط،‌ پایگاه‌های خبری و… در طول فعالیت خود در مورد بقای شرایط تبصره ماده (۱۱) و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد (۶) و (۷) تحت نظارت قرار دارند و این هیات در صورت لزوم می تواند رسانه ها را از ادامه کار خود منع کند.
دبیرخانه هیأت نظارت با امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.

نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات: رایی برای لغو مجوز رسانه در دوره اخیر صادر نشده است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *