ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های کشور

1 دقیقه خوانده شده
نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های کشور

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین دولت پس از انقلاب اسلامی هستیم که کار را در شرایط تحریم آغاز کردیم، گفت: در هر دولتی و در هر مقطعی اگر انتظارات را بالا ببریم، شکست خواهیم خورد. انتظارات باید در حد امکانات و واقعیت جامعه باشد وگرنه باعث سرخوردگی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های کشور به مناسبت هفته دولت گفت: بسیار علاقه مند بودم در هفته دولت در این سبک در خدمت رسانه‌ها باشم، البته گاهی وقت‌ها با نماینده‌های شما برنامه داریم و در جلسه مطبوعات سوالات را مطرح می‌کنند امروز در سطح عالی و بالای رسانه‌ها در خدمتتان هستیم.

وی افزود: هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است. بسیار مهم است که ببینیم در طول هفت سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنی عام کلمه چه خدماتی کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم چون ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های پیشین همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما در آن قرار گرفته ‌ایم، برای مردم کمی سخت و مشکل است.

رییس جمهوری یادآور شد: از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم در آغاز دولت اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم تقریبا تحریم‌ها از سال ۹۰ شروع شد و در ۹۲ ما در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم شرایط اقتصادی، سیاسی برای همه شما روشن است. در طول این هفت سال ما سال اول و دوم در شرایط تحریمی بود ۹۳ تا اواخر ۹۴ و بعد هم از سال ۹۷ در تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم علاوه بر این که اواخر سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم.

وی ادامه داد: ما در ادامه با موضوع کرونا مواجه شدیم یعنی هم شرایط را باید مدنظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم. جایی ممکن است خدمت ما بیشتر بوده، جایی کمتر بوده و جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جایی نقطه ضعف. اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است.

رییس جمهوری با بیان این که نقاط قوت تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف تعلق به خودمان، گفت: در این هفت سال نکاتی برای تاریخ کشور چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی وجود دارد که می‌توان گفت شرایط استثنایی بوده است. به هر حال بعد از ۶۰ سال در این دولت صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. ۶۰ سال بی‌سابقه بوده است از زمان دولت مرحوم مصدق تا زمان ما.

روحانی گفت: به هر حال در ۲۶ سال بی سابقه بوده که ما ۲ سال تورم تک رقمی داشته باشیم، در سال ۹۵ و ۹۶ ما در شرایطی بودیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در جهان را داشتیم این هم باز کم نظیر است. اینهایی که من می‌گویم یا کم نظیر است یا بی نظیر در یا در فرصت زمانی خود فوق العاده است.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: تا پایان این دولت ۲ هزارمگاوات بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبلی بی سابقه است البته همه دولت‌ها خدماتی داشتند که می‌توانیم آنها را مقایسه کنیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش آب اظهارداشت: تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد. این مقایسه‌ها کار خود رسانه است نه کار دولت، دولت عمل خود را انجام داده است، اما تبیین با رسانه‌هاست و نقد هم بر عهده رسانه‌ها است. شما کار را هم نقد و هم تببین می‌کنید اما اگر کار درست تبیین نشود، نقد بر واقعیت نمی‌نشیند.

روحانی ادامه داد: اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبر آن را درست به مردم ارائه کنیم. بعد بر روی آن واقعیت باید انتقاد و نقد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم.

وی اضافه کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد.

رییس جمهوری گفت: در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم.

روحانی یادآورشد: انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مهم است که رسانه‌ها چگونه انتظارات را مطرح کنند، افزود: فرصت کرونا که دوران سختی برای مردم ما بوده وهست، یکی از فرصت‌هایی که برای مردم ما ایجاد کرد، هم‌نوایی و هم‌صدایی همه از جمله دولت و رسانه‌ها در مبارزه با این بلیه بود.

روحانی تصریح کرد: همصدایی به وجود آمده بین دولت و رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا آثار خوبی می‌تواند داشته باشد و موجب وحدت و همدلی در جامعه شود.

وی به هدفگذاری دولت برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و گفت: هدف مهم دشمن از سال ۹۷ این بود که با تحریم شدید موجب به‌هم‌ریختگی و بحران در جامعه و فروپاشی نظام به معنای واقعی کلمه شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه ما باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند، افزود: اجازه ندادیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: البته به طور طبیعی، تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در چهارماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، هم صنعت، هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

شکست آمریکا در شورای امنیت قدرت دیپلماسی ایران است

به گزارش ایرنا رییس جمهوری در ادامه این نشست به سوالات  مدیران ارشد رسانه ها پاسخ داد. محمدرضا نوروزپور مدیرعامل ایرنا به عنوان نخستین چهره رسانه ای اظهار داشت: به رغم دستاوردهای زیادی که دولت تدبیر و امید داشته در محافل رسانه‌ای دولت شما را دولت دیپلماسی، مذاکره، سیاست خارجه می‌شناسند بزرگترین دستاورد دولت همچنان در ذهن مردم برجام است.

وی ادامه داد: مردم متوجه شدند کشور ما برای اولین بار در طول تاریخ با ۶ کشور قدرتمند دنیا سال‌ها مذاکره کرد و در دولت شما این مذاکرات شدت گرفت و به نتیجه رسید. فارغ از به نتیجه رسیدن آن که برجام بود، نفس این مذاکرات با ۶ قدرت جهانی بی‌نظیر بود مذاکراتی که رفت و برگشت، چالش و گفت وگو داشته است، خودش یک موفقیت بزرگ بود.

نوروزپور افزود: برجام ثمرات زیادی داشت در همین دوره جنابعالی توان دفاعی کشور هم افزایش پیدا کرد، پهپاد بسیار پیشرفته و برتر آمریکا توسط موشک‌ها ساخت داخل و متخصصان همین کشور در همین دولت ساقط در وزارت دفاع ما ساقط شد. اما یک بخش‌هایی از این دستاوردهای گفته می شود ولی در بخش دیگری نادیده گرفته شده است می توانیم این را بگوییم که در دوله شما توازنی برقرار شد بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور، از یک منظر وجه جمال قدرت پیدا کرد و هم جلالی آن، آیا شما این توازن را در حد اعلا می دانید؟

رییس جمهوری در پاسخ به اظهارات نوروز پور گفت: آنچه برای کشور مهم است قدرت است کشور باید توانمند و قدرتمند باشد و هم در بخش اقتصادی،  سیاسی و دفاعی در همه زمینه ها باید توانمند باشد.  وقتی می‌گوییم در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدیم عین قدرت است، یعنی کشور توانسته از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد. یعنی در عرض هفت سال ۳۰ درصد نسبت به کل تاریخ کشور افزایش داشته ایم که این قدرت است.

وی اظهار داشت: وقتی که در بخش دفاع توانمندی دفاعی رفته بالا، ما در پدافند هوایی دفاعی باور ۳۷۳ را تولید کردیم که یک چیزی بالای اس ۳۰۰  است،  این یعنی قدرت و توانمندی.  وقتی ما ناوچه زیردریایی  موشک کروز دریایی را هفته قبل رونمایی کردیم که هزار کیلومتر است این را مقایسه کنید با زمان جنگ یا یکسال پیش توانمندی ما در یکسال پیش در کروز دریایی البته ۳۰۰ کیلومتر شاید کمی بیش از یکسال بوده به هزار رسیده است یعنی همه توانمندی ها برای ما مهم است.

روحانی در ادامه گفت:‌یکی هم قدرت دیپلماسی است این که ما قادریم در سازمان ملل رو به روی آمریکا بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت بدست آوریم. این ارائه قطع نامه علیه ایران آن هم درباره تحریم تسلیحاتی این‌ها ۴۲ سال تبلیغ  کردند که ایران سلاحش به نفع کشورهای منطقه نیست، بیایند در سازمان ملل بخواهند این تحریم تسلیحاتی را ادامه دهند و فقط غیرخودشان یک رای داشته باشند این به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات هسته ای هم ما یک موفقیت بدست آوردیم. علت این که اسرائیل، آمریکا و عربستان این همه دل نگران بودند و ترامپ را وادار کردند برجام را بشکند، آن است که بعد از برجام گشایش برای کشور ایجاد کرد که بسیار تاثیرگذار بود.

رییس جمهوری با تاکید بر قدرت ملی کشور اظهارداشت: قدرت ملی یک بخش سیاست و سیاست داخلی و خارجی ماست و یک بخش اقتصادی و فرهنگی و قدرت دفاعی و نظامی است. این ها در کنار هم است.  در قدرت علمی شما می‌بینید در فناوری پیشرفت ما در این هفت سال چقدر است آنچه مهم است و باعث افتخار است این است که روز به روز این قدرت ملی را بیشتر کنیم وقتی قدرت ملی بالا می رود بازدارندگی ما در برابر دشمنان بیشتر می‌شود.

نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های کشور

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *