چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

معاون مطبوعاتی: در جهان معاصر به‌نوعی همه “خبرنگار” شده‌اند!

1 دقیقه خوانده شده
معاون مطبوعاتی: در جهان معاصر به‌نوعی همه "خبرنگار" شده‌اند!

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در جهان معاصر و با توجه به دستاوردهای امروز، هر فردی می‌تواند به حوزه خبرنگاری ورود پیدا کند و به نوعی همه خبرنگار شده‌اند!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ وبینار «رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا» امروز با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران برگزار شد.

محمد خدادی در ابتدای این نشست با اشاره بحران اخیر اظهار داد: نتیجه بی‌اطلاعی از یک موضوع غافلگیری است و کرونا به‌صورت ناگهانی به انسان تحمیل شد، نه سن می‌شناخت و نه شغل و جغرافیا؛ مواجهه با ویروس کرونا هم دو لایه جسمی و روحی داشت، لایه جسمی به حوزه درمان و کادر قدرتمند پزشکی کشور ارتباط پیدا می‌کرد و حوزه روحی به مسئولیتها اجتماعی ارتباط داشت.

وی با یادی از دفاع مقدس ادامه داد: این دوران مانند دفاع مقدس یادآور رشادت و ایثار بود. دست‌اندرکاران به همه مردم عشق و امید دادند. این رشادتها تنها در روح آدمها معنا می پذیرد. همه پزشکان در دنیا، یک بار معرفتی به همراه دارند و درمان درد بدون معرفت امکان‌پذیر نیست. پزشکان پیش از بحران کرونا هم شبانه‌روز در معرض خطر بوده‌اند و تنها بحران کرونا باعث شد دنیای آنها را بهتر بشناسیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد توضیح داد: در بحران کرونا هیچ رسانه‌ای خاموش نبود و ما در معاونت مطبوعاتی ۲۰ روز قبل از آغاز کرونا جلساتی داشتیم و ظرفیتها را بررسی کردیم. ما در کنار اخبار مرتبط با کرونا با جریان رسانه‌ای بیرون و معاند هم مواجه بودیم که از موضوعات استفاده ابزاری میکردند. از شوی ماندن بیمار در بیرون بیمارستان رشت تا صداهای ناشناخته پزشکان تقلبی که همت پزشکان و پرستاران ما را به ضعف نمایان می‌کردند.

وی افزود: شایعات در فضا بسیار زیاد بود اما همبستگی در اطلاع‌رسانی و اقناع به حداکثر رسید؛ پیام پزشکان و متخصصان بر بستر رسانه به مردم منتقل و این همکاری در تاریخ ثبت شد.

خدادی ادامه داد: خوشحالم که امروز آزمون مردم ما آزمون وطن‌پرستی و دیانت است؛ ما نیازمند بازخوانی رفتار رسانه هستیم و نقاط قوت و ضعف را هم در این بحران بررسی خواهیم کرد.

معاون مطبوعاتی تصریح کرد: آنچه امروز به عنوان رسانه یاد می‌کنیم با گذشته متفاوت است و در گذشته در یک مسیر یکطرفه از رسانه به مخاطب میرسیدیم چون مجرای دیگری برای بیان و محلی برای ابراز نظر نبود، مردم هم سهمی در اظهار نظر نداشتند اما امروز تفاوت ماهیتی وجود دارد و ماندگاری رسانه در دنیا این است که متناسب با تقاضا عمل کند..

خدادی خاطرنشان کرد: در رسانه جمع‌آوری اطلاعات، پردازش و انتشار آنها اتفاق می‌افتد. در جهان معاصر و با توجه به دستاوردهای امروز هر فردی می‌تواند به حوزه خبرنگاری ورود پیدا کند و به نوعی همه خبرنگار شده‌اند. با یک کانال هر فرد می تواند یک رسانه بشود. قدرت رسانه هم به محتواست نه محل انتشار این محتوا؛ ارزش خبری دنیایش عوض شده و دنیای رسانه باید دنبال تمایز و تنوع در فراورده باشد. رسانه باید متفاوت باشد و بدیهیات را کنار بگذارد. رسانه باید از فضای تبلیغی فاصله گرفته و دنبال داده باشد و اینکه چه کسی میگوید اهمیت ندارد و آنچه می‌گوید مهم است.

وی افزود: رسانه باید به دنبال فرآیند بعد از خبر باشد؛ در این دنیای جدید وقتی تعداد گروه هدف افزایش پیدا کرده باید دچار تغییر بشویم و باید به دنبال صحت باشیم نه سرعت.

معاون مطبوعاتی بیان کرد: ما از کمیت در تعداد خبر و رسانه باید دور شویم و به سمت کیفیت حرکت کنیم؛ متاسفانه در ایران با بحران کمیت مواجهیم باید از خام‌فروشی اطلاعات در رسانه خارج شویم و آن را به فرآورده‌های رسانه‌ای تبدیل کنیم.

خدادی یادآور شد: دوران هواداری تمام شده و دوران شراکت است، در این دوران نقش و سهم آدمها باعث استمرار حضور آنها در فعالیتها می‌شود؛ باید نقش مردم را مشخص کرد و نفعشان را برای ایفای این نقش یادآور شد به عنوان مثال در ستاد مقابله با کرونا می‌گوییم مردم در خانه بمانید و نفع شما برای ایفای این نقش سلامت ماندن است.

معاون مطبوعاتی: در جهان معاصر به‌نوعی همه “خبرنگار” شده‌اند!

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *