س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ماهواره اینترنت نسل ششم چین در مدار زمین

1 دقیقه خوانده شده
ماهواره اینترنت نسل ششم چین در مدار زمین

درحالی‌که هنوز بسیاری از کشورها درگیر نسل پنجم شبکه ارتباطات همراه هستند چینی‌ها به‌صورت عملیاتی با یک پرتاب مهم برای نسل ششم خیز برداشتند.

هنوز مدت زمان زیادی از عملیاتی شدن نسل پنجم تلفن همراه یا همان ۵G در نقاط معدودی در دنیا نگذشته است که چینی‌ها نخستین ماهواره ارتباطی ۶G را راهی فضا کردند و بار دیگر نشان دادند می‌خواهند پیشتاز حوزه فناوری باشند. پیش‌بینی می‌شود این فناوری با سرعت ۱۰۰برابری نسبت به ۵G انتقال اطلاعات را امکان پذیر می‌کند. با ارسال این ماهواره ارتباطی به فضا می‌توان انتظار داشت که دهه آینده، زمان استفاده از این شبکه ارتباطی باشد.
به گزارش آسیاتایمز، علاوه بر ماهواره ۶G، چین موفق به ارسال ۱۳ماهواره دیگر به مدار زمین شده است. تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که این دستگاه‌ها توسط موشک حامل Long March-۶ که از مرکز پرتاب ماهواره Taiyuan بلند شده است، به فضا فرستاده شدند.
ماهواره ۶G در میان ۳ ماهواره چینی بود که همراه با ۱۰ماهواره سنجش از دور تجاری ساخته شده توسط شرکت آرژانتینی Satellogic به مدار پرتاب شد. این ماهواره به نام دانشگاه علم و صنعت الکترونیک چین و به‌طور مشترک توسط فناوری هوافضایChengdu Guoxing، UESTC و فناوری MinoSpace پکن ساخته شده است.
این فناوری برای بررسی عملکرد فناوری ۶G در فضا استفاده می‌شود زیرا باند فرکانس ۶G از فرکانس موج میلی متری ۵G به فرکانس تراهرتز گسترش می‌یابد.
ژو یانگشنگ، عضو آکادمی مهندسی چین می‌گوید: این ماهواره نخستین آزمایش فنی کاربرد ارتباطات تراهرتز در فضاست. این فناوری بیش از ۱۰۰برابر سریع‌تر از ۵G است و انتقال بدون اتلاف در فضا را برای دستیابی به ارتباطات از راه دور با توان کمتری امکان پذیر می‌کند.
لو چوان، رئیس مؤسسه فناوری صنعت ماهواره‌ای UESTC می‌گوید: این فناوری اجازه می‌دهد تا تراهرتز به‌طور گسترده در اینترنت ماهواره‌ای استفاده شود. این ماهواره دارای یک سیستم بارگیری سنجش از راه دور نوری برای نظارت بر بلایای زراعی، جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها، بررسی منابع جنگلداری و نظارت بر صرفه جویی در مصرف آب و سیل کوه‌ها و همچنین ارائه تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای است.
فناوری ۶G هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و باید قبل از در دسترس بودن فناوری، بر چندین مانع فنی در تحقیقات اساسی، طراحی سخت افزار و تأثیرات زیست‌محیطی غلبه کند.
علاوه بر این، برخی از دانشمندان نگران هستند که زیرساخت‌های جدید ۶G، ادغام بیشتر فناوری‌های ارتباطی فضا-هوا-زمین و دریا و استفاده از یک دامنه فرکانسی جدید برای انتقال داده‌ها بر ابزارهای نجومی یا سلامت عمومی تأثیر بگذارد یا برای استفاده محققان بسیار گران و ناامن باشد. «وانگ رویدان» معاون مرکز ملی زیرساخت علوم و فناوری طی یک نشست در پکن درباره تحقیقات علمی دیجیتال گفت: اشتراک، تجزیه و تحلیل و مدیریت داده‌های تحقیقاتی برای نوآوری علمی و فناوری در عصر داده‌های بزرگ، بسیار اهمیت دارد.
درهمین حال، رصدخانه ملی نجوم چین روز جمعه اعلام کرد که تلسکوپ رادیویی کروی ۵۰۰متری را به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک دیش جهان برای کار تحقیقاتی سال آینده به روی دانشمندان جهانی باز می‌کند. این رصدخانه پس از گذراندن یک سری ارزیابی‌های فنی و عملکردی در ژانویه ۲۰۲۱فعالیت کامل خود را آغاز خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ماهواره اینترنت نسل ششم چین در مدار زمین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *