ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

لزوم راه‌اندازی موزه عکس دفاع مقدس

1 دقیقه خوانده شده
در نشستی که به‌منظور آسیب‌شناسی عکاسی جنگ در باغ‌موزه دفاع مقدس و با حضور ۲ تن از عکاسان برجسته ۸ سال جنگ تحمیلی برگزار شد، بر لزوم راه‌اندازی موزه عکس دفاع مقدس تاکید شد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نشست تخصصی «آسیب‌شناسی عکاسی جنگ و نقش عکاسان در روایت ۸ سال دفاع مقدس برای نسل امروز»، همزمان با برگزاری نمایشگاه «اقتدار ۴٠»، از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سعید صادقی و علی فریدونی، دو تن از عکاسان برجسته و پیشکسوت جنگ تحمیلی در سالن هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

 سعید صادقی با اشاره به مخاطرات عکاسی در جنگ و مشکلات کنونی عکاسان دفاع مقدس، اظهار داشت: نسل ما امروز نیازمند درک و فهم نسل جوان است در حالیکه شاهد چنین چیزی نیستیم، ما پس از سه دهه از جنگ هیچ اتصالی با نسل جوان نداریم و این به علت کم کاری نهادهای فرهنگی است.

 وی افزود: آنچه ما برای دفاع مقدس و از آن دوران جمع کردیم، دارای سندیتی است که زیرپوست این جنگ شکل گرفته و دارای تاثیرگذاری بی نظیری است اما موانعی همواره مانع از ارتباط نسل جوان با ما شده است، این در حالی است که اهتمامی از سوی رسانه ها هم دیده نمی شود و اراده خلاقیت از آنان نیز سلب شده در حالیکه نسل ما اراده خلاقیت داشت، عکاسان دوران جنگ در هر شرایطی حتی در فضای کشمکش های سیاسی به بهترین شکل درخشیدند.

این عکاس جنگ ادامه داد: نسل ما در شرایطی که انقلاب یک طفل یک و نیم ساله بود، باید می ماند و خلاقیت به خرج می داد و این خلاقیت درونی خود ما بود که بهترین ها را خلق می کرد. صادقی با انتقاد از شرایط کنونی تبلیغاتی در سیمای شهری از نظر عکس های دفاع مقدس، افزود: بهره برداری ابزاری امروز از عکس های دوران دفاع مقدس باعث آلودگی بصری شهرها شده غافل از این که این نوع شیوه تبلیغاتی که به عزت نفس آن دوران بی شک خلل وارد می کند، باعث ترغیب بسیاری از نسل جوان امروز به واقعیت‌های دوران دفاع مقدس منجر نمی‌شود.

 وی ادامه دادعکاسان دوران جنگ با شور و عشق به میدان رفتند اما امروز با رنج ها و زخم های جنگ حتی بیشتر از رزمندگان دست و پنجه نرم می‌کنند چون این زخم ها با ما آمیخته می شد. ما به این نکته واقف بودیم که جنگ برای منافع ملی باید افتخار بیافریند به همین خاطر هم با اعتقاد کار می کردیم، در حالیکه همه دنیا از بعثی ها حمایت می کرد و هیچکس به خاطر نوع انقلاب ایران پشت سر انقلاب نبود، نسل من بخاطر صداقت و پاکی رفت و چون از کشور، دفاع کرد و مقاومت جانانه در برابر همه دنیا داشت، جنگ تحمیلی بر ما دفاع مقدس نام گرفت و برای ملت ایران، افتخار آمیز شد.

سعید صادقی با بیان اینکه خاصیت عکاسی جنگ به دریافت و شناخت عکس های دوران جنگ است، گفت: ما نماینده و زبان شهدایی هستیم که زیر خاک اند، ما برای هر عکسمان درد و رنج کشیدیم، اما در روایت های امروز این نکته غایب است، عکاسان جنگ نسبت به فریم های خود بسیار حساسند و این حساسیت امروز نادیده گرفته می شود.

این عکاس دوران دفاع مقدس، عدم کارشناسی عکس های جنگ را یکی دیگر از غفلت های این عرصه برشمرد و ادامه داد: باید ماهیت عکس، عکاس و عکاسی جنگ را نقد و بررسی و پژوهش و چیدمان کرد، همانطور که ما در زمان جنگ چیدمان کردیم. عکاسی ما، عکاسی هنری نیست، عکاسی بیان تاریخ یک ملت است، تاریخ روایی چشمان ماست. دوربین جنگ نمی توانسته و نمی تواند دروغ بگوید، ولی نوشته ها چون خلق می شوند، امکان تحریف دارند.

 صادقی هویت بخشی به عکس های دفاع مقدس را بسیار مهم برشمرد و با بیان اینکه مهمترین امتیاز عکس های جنگ نشانه های فرهنگی است، گفت: باید به عکاسی جنگ براساس کارشناسی و نمره دهی امتیاز داد، نگاه عکاس جنگ ایران و عراق با جنگ ایران در سوریه متفاوت است و این نیز در کارشناسی نباید مورد غفلت قرار گیرد

 صادقی با تاکید بر این که نباید صحبت از عکاسی جنگ و خود جنگ فقط محدود به هفته دفاع مقدس و نمایشگاه شود افزود: هرچه عزت و شرف و آبرو داریم از دفاع مقدس است و باید در تمام طول سال از این ظرفیت بی نظیر، استفاده کنیم.

 علی فریدونی دیگر عکاس جنگ حاضر در نشست نیز با طرح این سوال که «چرا ما عکاس جنگ شدیم» اظهار داشت: من و آقای صادقی تنها عکاسانی بودیم که حتی در زمان حملات شیمیایی نیز جبهه را ترک نکردیم، ما بخاطر دفاع از وطن و ناموس از ابتدا جبهه را انتخاب کردیم و از روز اول به صورت داوطلب عازم منطقه شدیم، ما با رزمندگان زندگی کردیم، عکس های ما اکثرا عاطفی است، ما تمام زندگی رزمندگان را تا خط مقدم ثبت کردیم بدون کلاه خود و جلیقه ضدگلوله و هیچ حفاظی.

وی با بیان اینکه ثبت جنگ فوق العاده سخت تر از جنگیدن است، افزود: عکس های ما همه مستند است و بسیاری از مسئولان ما از آنها برای اثبات حرفهای خود استفاده کرده و می کنند اما متاسفانه مطبوعات ما ارزش عکس های ما را هنوز بعد از ۴۰ سال درک نکرده اند، در حالیکه خبر قابل تحریف است اما عکس نه.

 وی با انتقاد از ارگان هایی که به رغم بودجه های کلان و برخورداری از غنی ترین آرشیو انقلاب و دوران دفاع مقدس، اقدام به چاپ کتاب تصویری دفاع مقدس نمی کنند، افزود: اگر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نبود این چند جلد کتاب عکس جنگ هم چاپ نمی شد، در مورد کتاب عکس جنگ خساست به خرج می دهند در حالیکه عکس های جنگ زبان رزمندگان ما است و اثرگذاری عکس در مطبوعات دنیا قابل توصیف نیست.

لزوم راه‌اندازی موزه عکس دفاع مقدس

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *