چ٫ فروردین ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

شهید مدافع حرم «هادی باغبانی»/ از خبرنگاری تا شهادت در دفاع از حرم

1 دقیقه خوانده شده
شهید مدافع حرم «هادی باغبانی»/ از خبرنگاری تا شهادت در دفاع از حرم

شهیدِ مدافع حرم هادی باغبانی، خبرنگار و مستندسازی بود که با شروع جنگ در سوریه به همراه یک گروه از مستندسازان ایرانی برای ثبت دقیق جنایات سلفی‌ها و تکفیری‌ها به این کشور سفر کرد و در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۲ با شدت گرفتن درگیری ها به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از حامیان ولایت؛ شهید هادی باغبانی در سال هزار و سیصد و شصت و دو در روستای دار بدین روشن بهنمیر، از توابع شهرستان بابلسر متولد شد.

وی فرزند سوم خانواده بود. پدرش که کارمند راه‌آهن بوده بعد از تولد هادی، به بندر ترکمن منتقل شد و هادی دوران کودکی خود را تا شش سالگی در بندر ترکمن گذراند.

پس از انتقال پدر به فیروزکوه، هادی درسش را در فیروزکوه ادامه داد و پس از پایان دوره متوسطه، در رشته حسابداری در دانشگاه فنی کرج پذیرفته شد اما پس از مدتی تغییر رشته داده مدرک کارشناسی در رشته ارتباطات اجتماعی را از دانشگاه بوعلی تهران اخذ کرد.

علاقه هادی به هنر و به‌خصوص مستندسازی موجب شد که به این راه کشیده شود. او سابقه چند سال فعالیت مستندسازی در حوزه هنری، روایت فتح و صداوسیما داشت و این سال‌ها با اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی همکاری می‌کرد.
پدر این شهید بزرگوار بعد از بازنشستگی به ‌اتفاق خانواده به بابلسر عزیمت کرد اما هادی برای کار و تحصیل در تهران ماند.

ازدواج

باغبانی، در سال ۱۳۸۸ ازواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر به نام رضوانه است. در زمان کشته شدن باغبانی، رضوانه سه سال داشت.

برای آشنایی هرچه بیشتر با این شهید گفت وگویی با مریم مهدیزاده، همسر شهید داشته ایم که در ادامه می خوانید:

شهید باغبانی دارای چه ویژگی های بارز اخلاقی و رفتاری بود؟

بدون اغراق باید بگویم که رفتار او چه با خانواده و چه با دیگران بسیار خوب و مهربانانه بود، زیرا مهربانی از خصوصیات بارز شهداء است. شهید باغبانی همواره به دنبال کمک کردن به دیگران بود و این موضوع به اندازه ای بود که در منزل به او لقب ناجی داده بودیم. از دیگر خصوصیت بارز و مثبت همسرم، تبعیت محض از مقام معظم رهبری بود و خیلی انسان متواضع، صادق و خوش رویی بود و به بحث حلال و حرام بسیار توجه داشت

اولین بار که شهید از قصد خود برای اعزام به سوریه گفت، واکنش شما و خانواده چگونه بود؟

قبل از جنگ برای ساخت مستند و زیارت، سفرهایی را به سوریه داشت اما در زمان جنگ سوریه و هنگامی که برای اولین بار عازم بود، به من نگفت و من نیز به او گفتم که به بنده نگوید که عازم کجا است زیرا می دانستم زمانی که دیگران درباره سفر هادی از من سوال می کنند، نباید بگویم که به سوریه رفته اند، به همین دلیل من هم اصراری نداشتم که بدانم به کدام کشور اعزام شده اند. ولی همیشه صحبت این موضوع بود که به دلیل کار باید یکسال به سوریه برویم و در آنجا زندگی کنیم.

چگونه خبر شهادت، به شما رسید؟

۲۷ مرداد ۹۲ ما به مسافرت رفته بودیم و در راه برگشت به تهران بودیم، چند بار در طول مسیر با برادر همسرم تماس گرفتند، ولی من اصلا متوجه ماجرا نشدم تا اینکه وقتی به خانه رسیدیم، برادر همسرم به خانه یکی از همسایههای‌مان رفت، برایم عجیب بود که ایشان همسایه ما را از کجا میشناسد که آنجا رفته است؟

من هم به خانه همسایهمان رفتم که دیدم برادر همسرم بهشدت گریه کرده، گفتم‌ برای هادی اتفاقی افتاده؟ گفتند زخمی‌شده، گفتم کجا؟ گفتند سوریه! گفتم دروغ میگویید،‌ هادی به من گفته که لبنان میرود! گفتند‌ هادی فقط زخمی ‌است، گفتم پس چرا این آقایی که اینجاست پیراهن مشکی پوشیده؟ ناگهان صدای گریهشان بلند شد، آنجا بود که فهمیدم …

راجع به اینکه چگونه شهید شده اند، اطلاع دارید؟

از نحوه شهادت او، نقل قول های بسیاری شد اما آن چیزی که از حرف ها متوجه شدیم، این بود که گویا به همراه همرزمانش در کمین تروریست های تکفیری قرار گرفته بودند و اطلاع نداشتند که یک باره مورد هجوم تعداد زیادی از تکفیری ها قرار می گیرند و در این درگیری، هادی شهید می شود.

مدافعان حرم را سربازان تازه نفس امام زمان(عج) می دانند، چه ویژگی های تربیتی برای این شهید وجود داشت که توانست به سربازی حضرت(عج) نایل شود و انتظار واقعی را به نمایش بگذارد؟

من به شخصه چون همسرم را بسیار قبول داشتم، به رفتار و کردار او توجه می کردم؛ او تلاش می کرد، هر آنچه که اسلام گفته است را تمام و کمال اجرا کند. همیشه با هم صحبت می کردیم، در زمینه های مختلف و فکر می کنم این صحبت ها و گفت و گوها حالا به دردم می خورد، حالا که او نیست می توانم از تفکرات و عقاید او برای تربیت فرزندم استفاده کنم و آنها را هم به سمت اجرای کامل فرامین الهی سوق دهم.

در محیط خانه و خانواده چه کردید تا همسرتان با طیب خاطر راهی نبرد با تکفیری ها و ادای دِین خود به امام زمان(عج) شود؟

زمانی که مجرد بودم، دعا کردم همسر شهید بشوم. نمی دانستم محقق می شود! حداقل نمی دانستم به این زودی محقق می شود. در خانواده نظامی بزرگ شده بودم، زمانی که همسرم از من خواستگاری کرد ، چون او هم نظامی بود، خانواده ام دغدغه داشتند که شاید نتوانم سختی های زندگی با یک نظامی را تحمل کنم و کم بیاورم. اما گفتم، من چنین دعایی کرده ام و سختی های زندگی با یک نظامی را دوست دارم. بنابراین برایم سخت نبود و همیشه در تمام مراحل زندگی مان، زمان هایی که نبود و تنها بودم، صبوری می کردم، گاهی ۱۰ روز تا یه هفته ماموریت و شیفت بود یا اینکه دانشگاه داشت و کارهای دیگر، بنابراین خیلی کم پیش می آمد که در خانه باشد و من هم هیچ وقت گله نکردم که چرا اینطور است. هیچ وقت با او و عقایدش مخالفت نکردم و با رفتنش مشکلی نداشتم.

فکر می کنید زنان چگونه می توانند زمینه ساز ظهور باشند؟

هر کس به طریقی می تواند این زمینه سازی را داشته باشد، روش هر کس متفاوت است. ما که همسران شهدا هستیم و جزو خانواده شهدا شده ایم، این رسالت بر عهده مان است که ۱۰۰ درصد در این مسیر قدم برداریم و سعی کنیم دیگران را نیز به این راه بیاوریم. اول از همه از خودمان شروع کنیم؛ چون وقتی رفتار و کردارمان درست باشد دیگران ناخودآگاه الگو می گیرند و به این راه جذب می شوند. فکر می کنم در کل بانوان در این حوزه بسیار تاثیرگذار هستند و مادران و همسران شهدا باید سبک زندگی، رفتاری و تربیتی خود با شهدا را به عنوان الگوی تربیتی برای منتظران ظهور در جامعه نقل کنند.

پیکر مطهر شهید هادی باغبانی ابتدا در تاریخ سی مرداد نود و دو، در محل سکونت سابق وی در محله حکیمیه تهران و سپس در تاریخ سی و یک مرداد سال نود و دو، در زادگاه وی، شهرستان بابلسر و با حضور گسترده و حماسی امت حزب‌الله تشییع و در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (ع) این شهرستان به خاک سپرده شد.

یکی از اهداف «هادی باغبانی» که پنج سال قبل از شهادتش در برنامه پیشرفت خود نوشته بود، محقق شود و آن هدف چیزی نبود جز «نشر اسلام و زیبایی‌های الهی».

مستند BBC درباره شهید «هادی باغبانی» به ضرر غربی‌ها و تکفیری‌ها شد/ دوربین «هادی» صدای مدافعان حرم را به جهانیان رساند

دست‌نوشته شهید مدافع‌حرم «هادی باغبانی» که پنج سال قبل از شهادتش برای پیشرفت خود برنامه‌ریزی کرده بود؛ فعالیت در «امور فرهنگی»، «نشر اسلام و زیبایی‌های الهی» و در نهایت «رضایت و قرب خدا» در این دست‌نوشته، از اهداف شهید «باغبانی» است.

بعد از کشته شدن باغبانی در سوریه، مستندی تحت عنوان «هادی» ساخته شد که زندگی هادی باغبانی را در وقایع اخیر سوریه روایت نشان می‌دهد. مستند «هادی» به کارگردانی «یحیی محمدعلی» و به تهیه‌کنندگی «محمد سعید یکه‌تاز» ساخته شده‌است. این مستند در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ در سازمان هنری رسانه‌ای رونمایی گردید.

مستند رضوانه

رضوانه نام دختر سه ساله هادی باغبانی است و در این مستند زندگی نامه باغبانی نشان داده می‌شود. علی احمدی زرین‌کلاهی کارگردان این مستند می‌باشد. یکی از قسمت‌های مستند ملازمان حرم به معرفی وی اختصاص یافته‌است.

پدر شهید باغبانی در مراسم تشییع پیکر فرزندش، در حالی که ایمان و صبر همراه باصلابت در چهره‏اش موج می‏زد در وصف آن شهید بزرگوار گفت: «او به نماز اول وقت بسیار اهمیت می‌داد. بسیار به انجام فرائض دینی اهمیت می‌داد. درعین‌حال به کار خود بسیار علاقمند بود و مدام در حال تلاش و فعالیت می‌بود. او یک مسلمان بکر و ناب بود.» مردم راه شهید باغبانی و دیگر شهدا را ادامه دهند تا شرمنده این عزیزان نشویم.

مادر شهید باغبانی در مراسم تشییع و خاک‌سپاری فرزندش در بابلسر که چه احساسی دارد، تنها دستان خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: «خدا را شکر می‌کنم که فرزندم به آرزویش رسید.» وی بابیان اینکه آخرین بار عید سعید فطر به دیدار خانواده‌اش به بابلسر آمده بود، افزود: «رعایت حجاب، تشویق به دینداری و تقویت ایمان یکی از سفارش‌های فرزندم بوده است. نماز و روزه و احترام به پدر و مادر از سوی فرزند شهیدم به عنوان یک الگو برای جوانان و به خصوص نزدیکانش مثال زدنی بود. خوش‌قلبی یکی از خصوصیات بارز پسرم بود و همیشه به اطرافیانش عشق می‌ورزید.»

شهید مدافع حرم «هادی باغبانی»/ از خبرنگاری تا شهادت در دفاع از حرم

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *