ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

رضا قوی‌فکر با اعلام خبر فوت نصرالله نوح گفت: درگذشت کسی که در کیهان دهه پنجاه حکم گوگل را داشت

1 دقیقه خوانده شده
رضا قوی‌فکر با اعلام خبر فوت نصرالله نوح گفت: درگذشت کسی که در کیهان دهه پنجاه حکم گوگل را داشت

رضا قوی‌فکر با اظهار تاسف از درگذشت نصرت‌الله نوحیان سمنانی، شاعر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز گفت که در دهه ۴۰ و ۵۰ و در نبود اینترنت و گوگل، نصرت‌الله نوح حکم گوگل را برای خبرنگاران کیهان داشت و همه سوالات خود را از او می‌پرسیدند.

رضا قوی‌فکر ضمن اعلام خبر درگذشت نصرت‌الله نوح اظهار کرد: من وقتی در سال ۱۳۵۴ از دانشگاه علوم ارتباطات اجتماعی به روزنامه کیهان آمدم، نصرت‌الله نوحیان سمنانی یک شخصیت دوست داشتنی در تحریریه کیهان بودند. جای او در تحریریه در سرویس شهرستان‌ها بود؛ یعنی مسئول چند استان بودند، تا خبر آن استان‌ها را بدهند اما در کنار آن یک شخصیت ادیب، محقق، شاعر، طنزپرداز و از یاران غار مهدی اخوان ثالث بود که دوستان زیادی در میان اهل ادب داشت. از همه مهم‌تر به مرد حافظه ایران معروف بود.
وی ادامه داد: در زمان ما که اینترنت و گوگل نبود که سرچ کنیم تا ببینیم که فلان کلمه را با چه «س» یا «ز» می‌نویسند؛ بنابراین از ته تحریریه داد می‌زدیم که استاد نوح فلان کلمه را به چه شکل می‌نویسند و استاد نوح هم به سرعت جواب را می‌گفتند. هر کس سوالی در تحریریه داشت از او می‌پرسید.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به سال‌های فعالیت نصرت‌الله نوحیان گفت: همه جا از این استاد فقید به عنوان نصرت‌الله نوح یاد می‌کنند اما نام دقیق او نصرت‌الله نوحیان سمنانی است که به دلیل تخلصی که در شعر به «نوح» داشت؛ همه او را نوح صدا می‌زدند. او در دهه ۴۰ و ۵۰ در تحریریه کیهان فعالیت می‌کرد که من در دهه ۵۰ به کیهان آمدم و با او آشنا شدم که وی خیلی هم به من محبت داشت و در ابتدای راه من را کمک کرد.
وی ادامه داد: نصرت‌الله نوحیان بسیار آدم متواضع و مهربانی بود و هر وقت کسی نیاز به کمک داشت به او کمک می‌کرد. من فکر نمی‌کنم کسی در جامعه مطبوعاتی ما باشد که از نوحیان بد بگوید یا خاطره بدی از او داشته باشد. درباره تالیفات او هم باید بگویم که آثار ادبی خوبی از او به جای مانده است که بیشتر آن شعر طنز است. او همچنین  خاطرات سال‌ها فعالیت‌اش در مطبوعات را نیز نوشته است که به نظر من تاریخ مطبوعات است و نظیر ندارد.
مدیرمسئول و سردبیر مجله «هزار نقش» در توضیح اینکه چرا به نصرت‌الله نوحیان، مرد حافظه می‌گفتند، اظهار کرد: وی زمانی که در کیهان بود در یک مسابقه تلویزیونی به نام «مرد حافظه» شرکت کرد که اتفاق جالبی رخ داد و او در این مسابقه تمام سوال‌ها را جواب داد و هیچ سوالی را بی‌جواب نگذاشت و به عنوان مرد حافظه ایران معرفی و برگزیده شد. خوب به خاطر دارم که با جایزه‌ای که از آن برنامه گرفت در خیابان شهباز سابق خانه خرید.
وی افزود: پیش از انقلاب، دکتر مصطفی مصباح‌زاده، بنیانگذار کیهان و بنیانگذار دانشگاهی که ما در آن درس خواندیم، سفارش مجسمه نیم‌تنه نصرت‌الله نوحیان را داده بود و آن را در اتاق کنفرانس کیهان قرار داد تا مجسمه مرد حافظه ایران درآن مکان باشد و هرکس که به آنجا می آید آن را ببیند.
نایب‌رییس انجمن پیشکسوتان مطبوعات با اشاره به دغدغه‌های این روزنامه‌نگار و ادیب گفت:‌ بزرگ‌ترین دغدغه او آزادی مطبوعات بود؛ وی عاشق ایران و سمنان بود و تا زمانی که توان جسمی داشت، سالی یک بار به ایران می‌آمد و به سمنان سر می‌زد و با همشهری‌های خود دیدار می‌کرد.
نصرت‌الله نوحیان سمنانی، شاعر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز صبح روز دوشنبه (۲۰ مردادماه) بر اثر کهولت سن در ۸۹ سالگی درگذشت. از نصرت‌الله نوح مجموعه شعرهایی چون «گرگ مجروح»، «گل‌هایی که پژمرد»، «دنیای رنگ‌ها»، «فرزند رنج»، «آتشکده سرد» و «ننین حکاتی» منتشر شده بود. همچنین کتاب‌هاب «بررسی طنز در ادبیات و مطبوعات فارسی» و «یادمانده‌ها: از بزرگ علوی تا رحمان هاتفی» از دیگر تالیفات او بود. «تذکره شعرای سمنان»، «ستارگان تابان»، «دیوان رفعت سمنانی»، «آثار عجم و یغمای جندقی: عبیدی دیگر در دوره قاجار» از دیگر آثار به جا مانده از این نویسنده و طنزپرداز کشومان است.

منبع: ایرنا

رضا قوی‌فکر با اعلام خبر فوت نصرالله نوح گفت: درگذشت کسی که در کیهان دهه پنجاه حکم گوگل را داشت

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *