ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

رسانه باید نسبت به آثار روانی- اجتماعی اخبار خود تعهد داشته باشد

1 دقیقه خوانده شده
این روزها اخبار جاری جهان بر نگرانی‌های موجود افزوده و لایه دیگری از وحشت به آن اضافه کرده است. مهم ترین این اخبار شیوع مجدد کرونا،بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، فجایع جاری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی؛ بحران‌های جهانی که کنترل آن از دست فرد خارج است و به آسانی می‌توانند ما را به درماندگی، وحشت و اضطراب دچار کنند.در این موقعیت آیا رسانه ها می توانند در حین اینکه به کار اطلاع رسانی بپردازند اما به ایجاد آرامش هم در جامعه کمک کنند؟
رسانه باید نسبت به آثار روانی-اجتماعی اخبار خود تعهد داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ عباس عبدی فعال رسانه ای معتقد است که گر چه رسانه در این باره نمی تواند تاثیر گذار باشد، چرا که وظیفه اصلی آن انعکاس واقعیت هاست. با این وجود او می گوید:رسانه باید نسبت به آثار روانی- اجتماعی اخبار خود تعهد داشته باشد و نباید به طور مستمر اخبار منفی را یکسویه منتشر کند. ولو اینکه هدفش انعکاس واقعیت باشد. در چینش و نحوه بیان اخبار هم می توان رویدادهای منفی را به شکل های دیگری مطرح کند که همواره تبعات منفی کمتری داشته باشند.

عبدی درباره نقش رسانه ها در ایجاد آرامش و مسئولیت آنها در بار روانی مخاطب بهشفقنا رسانهمی گوید: به نظرم رسانه ها در این باره نمی توانند تاثیر گذاری فراتر از واقعیت‌های موجود داشته باشند، چرا که وظیفه اصلی رسانه، اطلاع رسانی و خبر رسانی است و ارزش های خبری هم مستقل از این است که مدیر رسانه در آن دخل و تصرف عجیبی کند.

او ادامه می دهد: ارزش های خبری به گونه ای است که اخبار منفی و اضطراب آور را بیشتر بازتاب می دهند و شاید تا حدی متعارف هم باشد. اما برخی رسانه ها باعث تشدید چنین وضعیتی می شوند، حتی بیش از حدی که لازمه آن است به برجسته سازی رویدادهای منفی می پردازند، در این حالت کار رسانه مشکل آفرین است.

عبدی با اشاره به نقش دیگر رسانه ها در تشدید وضعیت اضطراب گونه برای مخاطب می گوید: کار دیگر رسانه در تحلیل واقعیت است. البته تحلیل نباید به گونه‌ای باشد که گویی فقط برای کم کردن بار روانی مردم است، تحلیل باید مبتنی بر فهم واقعیت باشد حتی در مواردی مستلزم این است که بار روانی مردم زیادتر هم بشود. مثلا اگر قرار است سیل بیایید، باید به مردم بگوییم که محل زندگی شأن را سریعا ترک کنند نه اینکه امید واهی دهیم و حالت روانی آنان را رعایت کنیم.

این فعال رسانه ای معتقد است اگر رسانه ها وظایف ذاتی خود را انجام دهند، نمی توانند بار روانی رویداد و واقعیت های بیرونی را نادیده بگیرند. او می گوید: وقتی تورم، فساد،خشونت و درگیری در جامعه وجود دارد، رسانه چطور می تواند بار چنین اخباری را برای افکار عمومی کم کند؟

با این حال، عبدی به ضرورت تقویت مرجعیت خبری در رسانه های رسمی و مشوش نکردن افکار عمومی اشاره می کند و می گوید : به نظرم در موقعیت کنونی باید به فضای مجازی توجه بیشتری شود. البته راهکار این مسأله بستن و فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست، چون این دید نابخردانه و غلط است و حتی نتیجه معکوس دارد. اصلی ترین کاری که می توان انجام داد، مرجعیت داشتن رسانه های رسمی از طریق اطلاع‌رسانی با رعایت اصول حرفه‌ای است تا اخبار غیر واقعی و شایعات منتشر نشود. وگرنه انتشار اخبار عادی هرچند هم بار منفی باشد، مشکلی ندارد چون وظیفه رسانه انعکاس واقعیت است.

این فعال رسانه ای با اشاره به رسالت رسانه ها در چگونگی انعکاس واقعیت می گوید: هر واقعیت و رویدادی، چند لایه است و می توان برخی از واقعیت ها را کم اهمیت و یا برخی از آنها را برجسته کرد. در اینجا رسانه می تواند نقش ایفا کند و رسانه ای چون تلویزیون نقش مهم تری نسبت به سایر رسانه های دیگر دارد. به همین خاطر باید به تبعات و آثار اخبار منفی خود و اثرات روانی برجسته سازی آنها توجه بیشتری کنند.

او پیشنهاد می دهد: یکی از مسائلی که در سیاست خبری مطرح می شود، این است که صحنه های بسیار خشن را نباید به طور شفاف برای مخاطب به نمایش بگذاریم چرا که آثار منفی زیادی دارد، هر چند این صحنه‌ها واقعیت دارند. رسانه باید نسبت به آثار روانی اجتماعی اخبار خود تعهد داشته باشد و نباید به طور مستمر اخبار منفی را یکسویه منتشر کند. ولو اینکه هدفش انعکاس واقعیت باشد. در چینش و نحوه بیان اخبار هم می توان رویدادهای منفی را به شکل های دیگری مطرح کند که همواره تبعات منفی کمتری داشته باشند.

رسانه باید نسبت به آثار روانی- اجتماعی اخبار خود تعهد داشته باشد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *