پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

راهنمای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کارکنان آسوشیتد پرس

1 دقیقه خوانده شده
راهنمای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کارکنان آسوشیتد پرس

راهنمای رسانه‌های اجتماعی آسوشیتد پرس (AP) مبتنی بر دیدگاه آن درباره اصول و ارزش‌های خبری است. راهنمای مذکور این اصول را که برای مدتی طولانی امتحان پس داده است در مورد فضای رسانه‌های اجتماعی به کار می‌برد.

راهنمای رسانه‌های اجتماعی برای این طراحی شده است که موجب پیشرفت برند AP و همچنین برندهای شخصی کارکنان آن در شبکه‌های اجتماعی شود. کارکنان را به فعال بودن در رسانه‌های اجتماعی تشویق می‌کنند، اما از این ارزش بنیادی نیز حمایت می‌کند که کارکنان AP نباید عقاید شخصی خود را درباره موضوع‌های مناقشه‌برانگیز روز انتشار دهند.

حساب کاربری

همه کارکنان AP به داشتن کاربری در رسانه‌های اجتماعی تشویق و ترغیب می‌شوند. این رسانه‌ها ابزاری ضروری برای گزارشگران AP هستند تا اخبار را گردآوری کنند و لینک آثار منتشرشده را برای دیگران به اشتراک بگذارند. پیشنهاد ما این است که در هر شبکه ‌اجتماعی برای هر دو کاربردهای شخصی و حرفه‌ای فقط یک حساب کاربری داشته باشید.

بسیاری از خبرنگاران AP با این استراتژی موفقیت‌های زیادی داشته‌اند. کارکنان باید هنگامی که به هر شیوه‌ای از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، مشخص کنند که از AP هستند.

شما نباید در نام کاربری خود AP را اضافه کنید. باید از عکس شخصی (و نه از لوگوی AP) برای پروفایل‌تان استفاده کنید. اما باید در پروفایل‌تان خود را کارمند AP معرفی کنید.

پُست کردن داده‌های محرمانه و انحصاری AP ممنوع است.

کارمندان نباید در پروفایل‌شان وابستگی سیاسی خود را نشان دهند. نباید هیچ‌گونه پستی در باره دیدگاه‌های سیاسی انتشار دهند.

نظرات (Opinion)

کارکنان AP باید آگاه باشند که ممکن است نظراتی که انتشار می‌دهند به شهرت AP به‌عنوان یک منبع خبری بی‌طرف لطمه بزند. کارمندان AP باید از بیان دیدگاه‌هایشان در مورد موضوع‌های عمومی ادامه‌دار در هرگونه‌ گردهمایی عمومی خودداری و نباید در هیچ حرکت سازماندهی‌شده‌ای در حمایت از جنبش‌ها و دعواها (Causes) مشارکت کنند. بعضی مواقع کارمندان AP می‌پرسند که آیا آزاد هستند که درباره موضوع‌هایی مانند ورزش و سرگرمی در رسانه‌های اجتماعی کامنت بگذارند؟ جواب، بله است. اما باید مواردی را مورد توجه قرار دهند:

ــ نخست؛ بد حرف زدن درباره هر کسی (از جمله یک تیم، یک شرکت و یا یک سلبریتی) بازتاب منفی برای کارکنان AP خواهد داشت. فرض را بر این بگیرید که توییت شما توسط کسی که در موردش کامنت گذاشته‌اید دیده خواهد شد. شخص یا سازمانی که شما مورد تمسخر قرار داده‌اید، ممکن است آن­‌هایی باشند که یکی از همکاران AP در تلاش است تا به یک منبع خبر تبدیل کند.

ــ دوم؛ اگر شما یا گروه شما موضوعی را پوشش می‌دهد- یا شما فردی را که این کار را انجام می‌دهد راهنمایی می‌کنید – موانع خاصی در حفظ بی‌طرفی در آنچه که توییت می‌کنید در پیش دارید.

ــ هرکجا که امکان داشت به کپی AP لینک دهید، جایی که ما فضای کافی برای ارایه همه دیدگاه‌ها در اختیار داریم.

ــ پُست‌ها و توییت‌هایی که هدف‌شان گردآوری عقاید مربوط به یک داستان و رویداد است باید روشن کنند که ما در جست‌وجویی انعکاس همه صداهای درگیر در یک موضوع هستیم.

حریم خصوصی (Privacy)

درست است که کارکنان صفحه شخصی خود را تنها در دسترس دوستان‌شان قرار می‌دهند اما باید مراقب باشند که هر عقیده یا اطلاعات شخصی که در مورد خودشان یا همکاران‌شان افشا کنند به AP ربط پیدا می‌کند.

پیشنهاد ما این است که تنظیمات خصوصی‌تان (Privacy ُSetting) را در فیس‌بوک بر حسب نیاز تغییر دهید تا مشخص شود که چه چیزی را با چه کسی به اشتراک می‌گذارید.

با این حال، از آنجایی که تعداد زیادی از مردم همه‌چیز را به خوبی یاد گرفته‌اند، حقیقت این است که در اینترنت هیچ‌چیز خصوصی نیست. امروزه گرفتن رونوشت اطلاعات از صفحات بسته‌شده (Restricted) و ارسال آن‌ها به جاهای دیگر جهت مشاهده بیشتر بسیار آسان است.

دوستیابی/ فالو شدن

جذب دوستان فیس‌بوکی بیشتر و قبول درخواست آن‌­ها از میان منابع، سیاستمداران و خبرسازان (Newsmakers) برای تهیه گزارش ضروری است و فالو کردن آن‌ها در توییتر نیز قابل قبول است. با این حال، ممکن است ایجاد دوستی و لایک عوامل یا نامزدهای سیاسی این تصور را در میان بسیاری از مردمی که با پروتکل‌های رسانه‌های اجتماعی آشنایی ندارند ایجاد کند که AP از فرد یا جناحی جانبداری می‌کند.

بنابراین، کارکنان باید چنین تماس‌هایی را با هر دو طرف درگیر در یک موضوع مناقشه‌برانگیز برقرار کنند. ما باید از ایجاد تعامل با خبرسازان در صفحه‌های عمومی آن‌ها پرهیز کنیم – برای مثال کامنت گذاشتن روی مطالب آن‌ها.

مدیران AP نباید درخواست دوستی به زیردستان خود بدهند. مشکلی نیست اگر کارمندان بخواهند فرایند دوستی را با رییس خود و دیگر مدیران آغاز کنند.

انتشار

کارمندان AP تشویق می‌شوند به اینکه به محتواهای AP در همه اشکال لینک بدهند. آن‌ها همچنین، به محتواهای سایر رسانه‌ها، به غیر از اطلاعاتی که نامناسب باشند یا منجر به شایعه‌پراکنی شوند لینک می‌دهند. کارکنان AP از پخش شایعه در اینترنت خودداری می‌کنند. حتی اگر دیگر خبرنگاران یا سایر خروجی‌های خبری این گزارش‌ها را به اشتراک گذاشته باشند، به‌خاطر وابستگی کارکنان به AP چنین عملی می‌تواند به گزارش‌هایی که ممکن است کاملاً نادرست باشند اعتبار بدهد.

وقتی مطلبی در شبکه‌­های اجتماعی می‌گذارید نسبت به مسایل همکاری و رقابت آگاه باشید. هنگامی که با دیگر سازمان‌های خبری آشکارا در رقابت هستیم، باید قبل از مطلب یا توییت هر چیزی که آن‌­ها را تحقیر می‌کند خوب فکر کنید، این امر ممکن است تصور از بی‌طرفی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

کارکنان باید بیشتر به محتواهایی که آنلاین منتشر شده است لینک بدهند، تا اینکه به‌طور مستقیم اطلاعات را بارگذاری یا کپی کنند.

خبرنگاران AP با موفقیت در چندین موقعیت رویدادها را به‌صورت زنده توییت کرده‌اند. در اینجا چند خط مشی در باره توییت زنده ارائه می‌شود:

رویدادهای خبری (کنفرانس‌ مطبوعاتی، رویدادهای ورزشی و غیره) که به صورت زنده پخش می‌شوند: کارکنان AP اجازه دارند چنین رویدادهایی را به‌صورت زنده توییت کنند.

اطللاعات انحصاری: سرویس‌های خبری AP باید فرصت انتشار انحصاری متن، عکس و ویدیو را قبل از ظاهرشدن در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. بعد از انتشار اطلاعات کارکنان مجاز هستند آن‌ها را توییت کنند.

سرنخ‌های گزارشی حساس (Incremental reporting threads): کارکنان AP نباید هرگز در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که اگر با دقت حفظ شود می­‌توانند به یک محتوای انحصاری بدل شوند.

دیگر محتواها: می‌­توانید سایر داده‌هایی که خودتان گردآوری کرده‌اید را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این شامل داده‌هایی است که ما معمولاً به آن‌ها محتواهای «کف اتاق تدوین» (Cutting room floor content) می‌گوییم و به کار یک محصول خاص AP نمی‌آید.

نکته‌ای درباره امنیت کارمندان AP

کارکنان نباید در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که امنیت کارکنان AP را به خطر بیندازد؛ برای مثال موقعیت دقیق خبرنگارانی که در مکانی مشغول تهیه گزارش هستند که احتمال آدم‌ربایی یا حمله به آن‌ها در آن مکان وجود دارد.

ریتوییت (Retweetring)

ریتوییت همانند توییت‌ها نباید طوری به نظر برسد که انگار شما عقاید شخصی خود را درباره یک موضوع روز بیان می‌کنید. یک ریتوییت بدون اینکه کامنتی از خودتان به آن اضافه کرده باشید، ممکن است به‌سادگی نشانه و تأیید آنچه بازگو می‌کنید در نظر گرفته شود.

وقتی یک آدم خبرساز خبرهای مهمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، کارکنانی که این خبرها را می‌بینند باید آن را به یکی از میزهای خبری مناسب AP گزارش دهند و هر گزارش مرتبطی را که از آن­‌ها خواسته می‌شود انجام دهند. در صورتی که حساب کاربری فرد خبرساز معتبر بود، کارکنان می‌توانند پست یا توییت اصلی را ریتوییت کنند یا به اشتراک بگذارند.

به نمایش گذاشتن آثار AP در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی شخصی

شاید کارکنان AP علاقمند باشند کارهایشان را در وبلاگ‌ها و تارنماهای شخصی خود به اشتراک بگذارند، کارکنان می‌­توانند نمونه‌هایی از متن‌ها، عکس‌ها و ویدیوها یا تعاملات خود را که توسط AP منتشر شده است به اشتراک بگذارند. باید به‌روشنی مشخص شود که داده‌ها و اطلاعات به AP تعلق دارد.

کارکنان باید هنگام برجسته کردن آثار خود در شبکه­‌های اجتماعی یا در سایت­‌ها و در سرویس‌هایی که بر اشتراک گذاشتن محتواها در بین کاربران متمرکز هستند، به‌جای کپی محتوا به آن‌ها لینک دهند.

محتواهایی که توسط AP تولید نشده‌اند، مانند عکس‌ها، ویدیوها و نوشته‌های شخصی قابل اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های شخصی هستند.

همه مطالبی که گذاشته می‌شود باید با قوانین موجود و اصول و ارزش‌های AP و دستورالعمل‌های رسانه‌های اجتماعی سازگار باشد، از جمله مطالبی که عقاید مرتبط با موضوعات عمومی بحث‌برانگیز و مورد اختلاف را بیان می‌کنند.

منبع دهی (Sourcing)

تأیید و مشخص‌کردن منابعی که در شبکه‌­های اجتماعی یافت می‌شوند امری دشوار است. صلاحیت منابعی که در این فضا کشف می‌شوند باید همانند منابعی که به دیگر شیوه‌ها یافت می‌شوند مورد بررسی قرار گیرد. اگر منبعی که در شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌رو شدید مدعی بود که منبعی رسمی از یک شرکت، سازمان یا یک آژانس دولتی است با آن مکان برای تأیید هویت منبع تماس بگیرید.

نباید هرگونه نقل‌قول، عکس یا ویدیویی را به‌آسانی از شبکه‌­های اجتماعی بردارید و آن را به نامی نسبت دهید که در پروفایل آن شبکه‌ها وجود دارد یا اینکه هر داده‌ای را هرجایی که پیدا کردید از آن استفاده کنید. بیشتر رسانه‌های اجتماعی راهی برای ارسال پیام به آن‌ها تعیین می‌کنند. تلاش کنید که با استفاده از آن‌­ها تماسی مستقیم از طریق تلفن یا ایمیل برقرار کنید و از این طریق جزئیات بیشتری درباره منبع مورد نظر به دست آورید.

اگر یک حساب کاربری پیدا کردید که به نظر می‌رسد به فردی تعلق دارد که در یک خبر کلیدی و اصلی است، به‌ویژه اگر نمی‌توانید  از آن فرد تأیید بگیرید، احتیاطی ویژه به خرج دهید. حساب‌های کاربری جعلی در دنیای رسانه‌های اجتماعی فراوان است و به‌محض اینکهنام جدیدی در اخبار ظاهر می‌شود آن­‌ها نیز سر بر می‌آورند.

بسیاری از ورزشکاران، سلبریتی‌ها و سیاستمداران دارای حساب‌های توییتری تأیید شده هستند که توسط یک نشان سفید ــ آبی در صفحه پروفایل مشخص شده است. یعنی توییتر تأیید کرده است که این پروفایل واقعا به آن فرد یا افراد خاص تعلق دارد. با این حال، فرایند تأیید توییتر می‌تواند گول‌زننده باشد، به این معنا که ما هنوز باید خودمان با فرد خبرساز هماهنگ کنیم. این امر در مورد فرایند تأیید گوگل پلاس نیز که دارای نشان تایید است صادق است – لازم است خودمان از طریق یک گزارش شخصی، صفحه مورد نظر را تأیید کنیم.

قبل از نقل‌قول عکس‌ها و توییت‌های فرد خبرساز مشخص کنید چه کسی آن حساب کاربری را مدیریت می‌کند. آیا شخص مشهوری آن را مدیریت می‌کند یا کسانی از طرف او این کار را می‌کنند؟ دانستن منبع اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که توییت یا مطلبی که گذاشته‌اند چقدر ارزش خبری دارد و چگونه باید اعتبار آن را تشخیص داد. برای اضافه‌کردن عکس، ویدیو و یا سایر محتواهای چندرسانه‌ای در گزارش‌هایمان باید مشخص کنیم که حق کپی‌رایت به چه کسی یا چه سازمانی تعلق دارد تا از او اجازه بگیریم. هر استثنایی باید با بخش حقوقی AP به بحث گذاشته شود. اعتبار محتواها نیز باید با استانداردهای AP انطباق داشته باشد.

کارکنان باید در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای جستجوی اطلاعات یا محتواهای تولیدی کاربران از مردم در موقعیت‌های خطرناک یا از آن­‌هایی که از یک مصیبت شخصی رنج می‌برند رویکردی حساس و متفکرانه در پیش بگیرند. کارکنان نباید هرگز از مردم بخواهند که خود را در معرض خطر قرار دهند، بلکه باید به آن‌­ها یادآور شوند که وقتی شرایط خطرناک است امنیت خود را حفظ کنند. کارکنان باید از غریزه خبرنگارانه خود برای تعیین اینکه آیا با وجود شرایط سخت منبع خبر، سؤال پرسیدن از طریق رسانه‌های اجتماعی در کل مناسب است استفاده و با مدیر خود در مورد این تصمیم مشورت کنند.

منبع: ایرنا

راهنمای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای کارکنان آسوشیتد پرس

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *