ش٫ مرداد ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

حسین قاسمی اذعان داشت: ارتقاء معیشت مرزنشینان از اولویت‌های وزارت کشور

1 دقیقه خوانده شده
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در تشریح اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء توان اقتصادی ساکنان روستاهای مرزی در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز، گزارشی از تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده های نفتی به مرزنشینان ارائه داد.
حسین قاسمی اذعان داشت: ارتقاء معیشت مرزنشینان از اولویت‌های وزارت کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرزنیوز؛ حسین قاسمی با تشریح فعالیت اداره کل امور مرزی وزارت کشور در برقراری مجدد واریز سهم مرزنشینان از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مصوبه خاصی در هیات وزیران به شماره ۳۷۷۰۷/۵۷۷۷۶ ت و به تاریخ ۱۱/۴/۹۹ در خصوص واریز سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی به حساب مرزنشینان ساکن در  شعاع ۲۰ کیلومتری مرز در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان‎ غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان‎ رضوی و خراسان‎ جنوبی به تصویب شد.

وی افزود: آنچه که بر عهده وزارت کشور است در ابتدا احصای اطلاعات هویتی مرزنشینان واجد شرایط (سرپرستان خانوار ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز) و سپس ارسال فهرست مشمولان  به سازمان هدفمندسازی یارانه‏ ها جهت واریز عواید طرح به حساب نامبردگان بود.

قاسمی با اشاره به اجرای این طرح از نظر آماری اذعان داشت: اگر بخواهیم آماری از اجرای این طرح ارایه دهیم باید گفت که مجموع تعداد مشمولان شناسایی شده از سال ۹۹ تا آبان سال جاری قریب به ۳۲۰ هزار نفر بوده و تعداد مشمولان دریافت کننده عواید نیز تا کنون تقریباً ۲۸۶ هزار نفر بوده که به ترتیب اولویت زمانی ثبت نام عواید به نامبردگان پرداخت شده است.

این مقام مسئول در حوزه مرز تصریح کرد: این نکته را هم باید متذکر شوم که هزینه کرد ۲۰ درصد از منابع حاصله از اجرای این طرح در جهت پیشبرد طرح‌های اشتغالزایی پایدار در مناطق مرزی و ایجاد زیرساخت‏ های مرزی بوده است که تاکنون از محل این مصوبه جمعاً مبلغ بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان بوده و مابقی آن نیز در دست نیازسنجی می‌باشد.

وی با اشاره به تاریخچه آن گفت:  طرح فروش سوخت به ساکنین روستاهای مرزی شعاع ۲۰ کیلومتری مرز، مطابق با ماده ۲ تصویب‎نامه شماره ۱۱۶۶۸۹/ت۴۵۰۵۹ تاریخ  ۱۳۹۰/۶/۸هیات محترم وزیران در برخی استان‎های مرزی با هدف بهبود و تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان، کاهش صرفه قاچاق سوخت، شکست زنجیره آن در نواحی مرزی، تامین نیازمندی‌های ساکنین مناطق مرزی کشورهای همسایه و هم‎چنین ارتقاء سطح امنیت پایدار مصوب شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خاطر نشان کرد: البته طرح موصوف تا سال ۹۸، در استان ‎های هدف به صورت نامنظم اجرا و در چند مرحله نیز سود و عوائد حاصله به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول طرح در شعاع ۲۰ کیلومتری واریز شد.

وی ادامه داد: در اجرای مصوبه جدید طرح فروش سوخت مرزی وزارت کشور مکلف شد تعداد (اطلاعات هویتی) و شماره حساب خانوارهای تحت پوشش این تصویب‏نامه را به سازمان هدفمندسازی یارانه‏ ها اعلام کند.

قاسمی بیان داشت: هرگونه تغییر در اطلاعات خانوارهای تحت پوشش، منوط به تایید کارگروهی با محوریت وزارت کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه‏های نفت و امور اقتصادی و دارایی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان برنامه و بودجه شد.

وی متذکر شد: وزارت نفت (شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی) مکلف است طبق مصوبه هم به نمایندگی از سوی تمامی خانوارهای مشمول سهمیه نفت گاز آنها را از مرزهای زمینی صادر کرده و بیست درصد از ارزش ریالی صادرات را در سقف مقرر به صورت ماهیانه به حساب تعیین شده سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها  به عنوان سهمیه مرزنشینان واریز کند .

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اظهار داشت: از سوی دیگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز مکلف شد تا نسبت به واریز ۸۰ درصد مبلغ از اجرای طرح فوق به حساب خانوارهای تحت پوشش اقدام کرده و ۲۰ درصد منابع را به حساب تعیین شده وزارت کشور نزد خزانه‎‏داری کل کشور واریز نماید و گزارش آن را نیز به وزارت کشور ارائه کند.

قاسمی بیان داشت: همچنین وزارت کشور هم مکلف شد تا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین با استفاده از منابع یاد شده در جهت پیشبرد ایجاد زیرساخت ‏های مرزی و اشتغال پایدار در مناطق مرزی کشور اقدام نماید. تامین معیشت مرزنشینان، مسئله مهم برای حاکمیت است.

وی اضافه کرد: آنچه که مربوط به تکالیف وزارت کشور از سال ۹۹ پیرامون تخصیص عواید مرزنشینان بود به طور کامل انجام شده است. در اولین قدم اطلاعات هویتی مرزنشینان حائز شرایط (سرپرستان خانوار ساکن در روستاهای شعاع ۲۰ کیلومتری مرز) با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری ‏های ذیربط به صورت سیستمی و از طریق سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان، با هدف کاهش ضریب خطای شناسایی مشمولین احصاء شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در پایان سخنان خود تصریح کرد: اقدامات انجام شده در خصوص سهم بیست درصد برای ایجاد زیرساخت و اشتغال طرح نیز مبلغ بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان واریز شده است و مابقی نیز با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز در دست پیگیری و اقدام می‌باشد.

خبرنگار: فرهاد قنبری

حسین قاسمی اذعان داشت: ارتقاء معیشت مرزنشینان از اولویت‌های وزارت کشور

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *