چ٫ فروردین ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بیان دیدگاه‌های وکیلی که خبرنگار شد

1 دقیقه خوانده شده
بیان دیدگاه‌های وکیلی که خبرنگار شد

خسوس سیلوا خبرنگار پرس تی وی در ونزوئلا درباره دلایل حضورش در این شبکه و سختی های تهیه گزارش برای پوشش اعتراضات و درگیری ها در ونزوئلا سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری مهر؛ ورود وکلا به عرصه خبرنگاری شاید یکی از اتفاقات نادر دنیای رسانه باشد. خسوس سیلوا اما از جمله خبرنگارانی است که علاوه بر شغل وکالت و معلمی در کاراکاس، تصمیم گرفته تا در جنگی که توسط رسانه های جریان سلطه علیه این کشور به راه افتاده، آخرین تحولات و حقایق کشور خود را در دل تصاویر شبکه ای به نام پرس تی وی به جهانیان مخابره کند.

خسوس سیلوا از جمله خبرنگاران شبکه پرس تی وی است که سابقه ۱۵ سال فعالیت خبری برای انواع رسانه های تلویزیونی، رادیویی و مکتوب را در کارنامه دارد. او برای شبکه های مختلفی از چین، روسیه و حتی آمریکا کار کرده و اکنون در این برهه حساس که کشور ونزوئلا همانند کشورهایی چون ایران تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم ها قرار دارد، واقعیت های کشور خود را روی امواج پرس تی وی به گوش مردم جهان می رساند. به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس تی وی، گفتگویی داشتیم با این خبرنگار که در ادامه آمده است.

سیلوا به اقتضای فعالیت خبری خود، همواره رسانه های مختلف دنیا با گرایش های گوناگون را زیر نظر داشته و می گوید زمانی که اخبار پرس تی وی را از طریق وب‌سایت این شبکه دنبال می کرده، به کار در این رسانه علاقه‌مند شده است.

وی ادامه داد: رویکرد خبری و تحریریه این شبکه نظر من را به خود جلب کرد. می دانستم که پرس تی وی، شبکه ای است متفاوت که در سیاست های خبری خود به اصولی همچون استقلال کشورها و حق تعیین سرنوشت توسط مردم قویا معتقد است و تلاش می کند تا از حقوق کشورهایی که توسط قدرت های جهانی مورد ستم قرار می گیرند، دفاع کند. چنین رویکردی برای من بسیار قابل احترام است و از این رو، تصمیم گرفتم تا به این شبکه بپیوندم و از تمامی تجارت خود که در این سال ها کسب کردم، برای نشان دادن ظلمی که توسط آمریکا علیه مردم کشورم روا داشته می شود، استفاده کنم.

خبرنگار پرس تی وی در کاراکاس که گزارش های متعددی درباره اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا تولید کرده است، گفت: هرگز نمی توانم در شبکه ای فعالیت کنم که دیدگاه هایی مخالف با نگرش های من را دنبال می کند. به ویژه آنکه در این سال ها عمیقا به این موضوع پی برده ام که شباهت های بسیاری میان مردم ایران و ونزوئلا وجود دارد و هر ۲ در مقابل امپریالیسم ایستاده اند.

وی درباره نقش پرس تی وی در پرداخت و بازتاب رویدادهای جهانی عنوان کرد: به نظر من، پرس تی وی در این زمینه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را ایفا می کند. این شبکه به مخاطبان خود فرصت می دهد که بتوانند از زوایای متفاوتی به تحولات کشورهای مختلف بنگرند و آن را با آنچه توسط رسانه های جریان سلطه مخابره می شود، مقایسه کنند. به اعتقاد من، پرس تی وی توانست هژمونی آمریکا در حوزه رسانه و خبر را بشکند برای نمونه، اگر نگاهی به اخبار مرتبط با کشور خودم یعنی ونزوئلا بیندازید، قطعا متوجه خواهید شد که حقایق آن چیزی است که توسط پرس تی وی منعکس می شود، نه رسانه های غربی.

سیلوا در ادامه، مسدود کردن اکانت های متعلق به پرس تی وی در پلتفرم های مختلف را نقض آشکار آزادی بیان توصیف کرد و یادآور شد: به اعتقاد من، اقداماتی از این دست نشان دهنده ناتوانی آمریکا و دیگر متحدانش در بستن صدای رسانه های آزاد است. در طی سال های اخیر بارها شاهد بودیم رسانه های ایران و ونزوئلا به دلیل ارائه محتوایی مغایر با خواست و اهداف رسانه های جریان اصلی، مسدود شده اند و قطعا این رویه در آینده نیز ادامه خواهد داشت. امیدوارم راه حلی برای رفع همیشگی این مشکل اندیشیده شود و دیگر رسانه هایی مثل پرس تی وی، وابسته پلتفرم های متعلق به آمریکا نباشند.

خبرنگار پرس تی وی در کاراکاس در پایان یادآور شد: بارها بوده که برای پوشش اعتراضات و درگیری ها در ونزوئلا به همراه تیم خود به خیابان ها رفتیم و درگیری های شدیدی را شاهد بودیم. گروه های مخالف حکومت که از حمایت آمریکا برخوردار بودند از هیچ اقدامی برای بی‌ثباتی و سرنگونی دولت مادورو فروگذار نمی کردند و همین مساله شرایط را برای تهیه گزارش سخت می کرد به نحوی که حتی در مواقعی احساس می کردیم که هر لحظه ممکن است جان خود را از دست بدهیم. اما از اینکه توانستم در آن روزها، گزارش های خوبی را ثبت کنم و جان سالم به در ببرم، بسیار خوشحالم.

بیان دیدگاه‌های وکیلی که خبرنگار شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *