پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بیانیه هیات داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری

1 دقیقه خوانده شده
بیانیه هیات داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری

معاون فرهنگی رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری استان البرز پس از بررسی ۲۶۹ اثر ، نفرات اول تا سوم در بخش اصلی و رسانه های برتر را در بخش موضوعی معرفی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز؛ مرادی نور با بیان اینکه ۴۵٧ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود گفت: این جشنواره در ٢ بخش موضوعی و اصلی برگزار شد. داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری استان البرز پس از بررسی ۲۶۹ اثر در بخش اصلی و ۱۸۸ اثر در بخش موضوعی تلاش کرده است تا وظیفه خطیر قضاوت را براساس اصول حرفه ­ای و دانش روزنامه نگاری انجام دهد.

 متن بیانیه از قرار زیر است :

     داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ­ها و پایگاه ­های خبری استان البرز پس از بررسی ۲۶۹ اثر در بخش اصلی و ۱۸۸ اثر در بخش موضوعی تلاش کرده است تا وظیفه خطیر قضاوت را براساس اصول حرفه ­ای و دانش روزنامه نگاری انجام دهد. هرچند امتیازها در مقایسه با آثار رسیده، داده شده؛ نه مطلق رعایت کامل اصول حرفه­ ای و دانش روزنامه نگاری.

از این­رو؛ هیات داوران ضمن تاکید بر لزوم آموزش مستمر حرفه ­ای برای اهالی رسانه استان البرز، نکاتی را صمیمانه اعلام می­کند:

۱-     جشنواره بیشتر مایل است آثاری از دلمشغولی­های استان را امتیاز بدهد. مطالب عمومی و سراسری، در جشنوارۀ سراسری مطبوعات بررسی خواهد شد.

۲-     هیات داوران توصیه می­کنند روزنامه ­نگاران استان، از کارهایی با مضمون تکراری و نخ­نما شده دوری کنند؛ به خصوص در زمینه­ ی انتخاب سوژه.

۳-     داوران این جشنواره توصیه می­کنند که خبرنگاران از ورود به عرصه ­های احساسی و بدون اصالت بپرهیزند. از یاد نبریم که روزنامه ­نگاری فقط انگیزش احساسات مخاطب نیست؛ مهمتر، دادن اطلاع­رسانی درست و مستند هم هست.

۴-     استان البرز با تنوع گستردۀ اقوام و قومیت­ها ظرفیت­های بالقوه بالایی در عرصۀ روزنامه­ نگاری دارد. انتظار داوران دریافت کارهای بهتری بود. به همکاران گرامی در البرز توصیه می­شود شخصیت روزنامه­ نگاری استان خود را پی­ریزی کنند. در این استان روزنامه ­نگاران توانا و حرفه­ای کم نداریم. آنان بهتر است به خود و به مجموعۀ مطبوعات استان کمک بیشتری ارائه دهند.

۵-     عادت به سیاه­گرایی، گرایش زیان­بار روزنامه­ نگاری کشور است. روزنامه­ نگار وظیفه دارد نارسایی­ها و ناسازی­های پیرامون را آگاهی­ رسانی کند. مهم این که این بازتاب دادن با امکان­ها و مقدورات جامعه هم خوانش داشته باشد.

۶-     مهم است که هر اثر در حوزۀ تعریف شده به رقابت گذاشته شود، ورود مقاله در بخش گزارش، یادداشت در بخش طنز یا متن طنز در بخش مصاحبه، حقوق شرکت کننده را ضایع میکند.

۷-     نه عزیزانی که در این رقابت امتیازی به دست آورده­اند در کار حرفه ­ای یگانه­ اند و نه آنان که به این امتیاز نرسیده ­اند. روزنامه ­نگاری حرفۀ غرور یا سرخوردگی نیست. این میدان فراخ­تر و ژرف­تر از یک رقابت است.

۸-     هیات ­داوران بر روی هم نزدیک به تجربه و دانش ده­ها سال تلاش روزنامه­ نگاری را به خدمت قضاوت در آثار گرفته­ اند. با این همه می پذیرند ممکن است در ابراز نظر غفلتی روی داده باشد. شرکت کنندگان، بهتر است نقطه ضعف­ ها را درک کنند و با نیرو، انگیزه و مهارت افزونتر در دوره­ های بعد وارد رقابت شوند.

هیات داوران

معصومه نصیری- بهروز بهزادی- حسن نمکدوست تهرانی- علی اکبر قاضی­ زاده.

بیانیه هیات داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *