س٫ آذر ۲۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

به یاد احمد رضا دالوند تصویرساز خلاق

1 دقیقه خوانده شده
به یاد احمد رضا دالوند تصویرساز خلاق

احمد رضا دالوند متولد ۱۳۳۷منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک و از اهالی رسانه بود. وی با پورتال جامع علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و روزنامه شرق نیز همکاری کرده؛ و یکی از چهره‌های سرشناس فرهنگی هنری داخل ایران که به تصویرساز، گرافیست، منتقد و مدیر هنری مطبوعات مشهور بود.

زندگی‌نامه

از قدیمی‌ترین تصویر سازان بعد از انقلاب است.

او از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص بوده‌است و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

نویسنده چندجلد کتاب برای انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نشر شهر و دانشگاه تهران است.

صدها مقاله و نقد از دالوند تاکنون منتشر شده‌است.

دالوند نخستین منتقد هنر تجسمی بعد از انقلاب محسوب می‌شود.

صدها اثر تصویر سازی او در سال‌های پس از انقلاب در مطبوعات مستقل و معتبر به چاپ رسیده‌است.

توکا نیستانی معمار، طراح و کاریکاتوریست پیشکسوت، دربارهٔ احمدرضا دالوند، در سایت ” توکای مقدس ” چنین اظهار عقیده می‌کند و می‌نویسد: دالوند طراح بی نظیری است و قلمی عالی در نوشتن دارد که به همراه دانشش از هنر منتقدی تیزبین از او ساخته‌است.

مسعود خیام، نویسنده نام آشنا دربارهٔ تصویر سازی‌های دالوند و همکاری در ماهنامه آدینه در دهه ۶۰ در بروشور گالری سیحون چنین می‌نویسد: ” اکنون ما هر دو از آدینه بیرون آمده‌ایم. مقالات تو، خوانده شد یا نشد، تاریخ مصرف خود را داشت و تمام شد. ایلوستراسیون‌های دالوند اما، با خلاصی از شر ” داستان”، مفاهیم هنری خود را یافته و زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌است “.

علی اصغر قره باغی نویسنده، مترجم و منتقد هنر، در ماهنامه گلستانه (شماره ۲۲–۲۳ آبان و آذر ۱۳۷۹) در مقاله‌ای تحت عنوان ” تک گفتاری‌های رندانه ” دربارهٔ احمدرضا دالوند می‌نویسد: “دالوند یک جا طراح و نقاش است و جای دیگر گرافیست و تصویر ساز. یک جا معمارصدا و گفتار است و جایی دیگرتصویرکننده بازتاب‌های فلسفی و باز… و در ادامه می‌افزاید: اکثر طرح‌های دالوند، به سبب ماهیت پرتوانی که دارند مستقل از ادبیات جلوه می‌کنند، در نهایت شکل قرائتی فردی از یک متن را دارند و آن قدر قائم به ذات هستند که بدون تاریخ مصرف در یک نگارخانه به عنوان آثارهنری مستقل به تماشا گذاشته شوند.”

فعالیت‌های بین‌المللی

سال ۱۹۹۲، طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا.

طراح ممتاز سمپوزیوم بین‌المللی طراحی ژاپن / ۱۹۸۹

طراح برگزیده روزنامه «یومییوری شیمبون / ژاپن» – ۱۹۹۰

همکاری با مجله «ویتی ورلد» آمریکا به عنوان طراح۱۹۸۸–۱۹۸۹

فعالیت‌های داخلی

دالوند سال‌ها در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و برخی دانشگاه‌های کشور تدریس کرده بود

در مراکز متعدد فرهنگی به برپایی دوره‌های آموزش پیشرفته زیبایی‌شناسی مانند سلسله درس‌های -چشم متفکر – در فرهنگستان هنر، و همچنین در سایر مراکزهنری و فرهنگی.

برپایی ورک شاپ‌های تخصصی: اقتصادهنر، برسی‌های تخصصی در موضوعات متنوع هنر، و …

آرم‌ها و لوگوها

آرم مؤسسه اعتباری توسعه – آرم نشرثالث – نشرنکته – نشربرتر، نشر شهریار، و آرم دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها…

لوگوها: فصلنامه علمی رسانه /ماهنامه گلستانه/ ماهنامه مدیریت ارتباطات / ماهنامه وب/ روزنامه وقایع اتفاقیه (دوره نخست) / روزنامه حیات نو/ روزنامه اقتصادپویا/ روزنامه شهروند/ هفته‌نامه آتیه/ هفته‌نامه جوان / و …

همچنین دیزاینر صفحات بی شماری در روزنامه‌ها و ماهنامه‌های متعدد در طی بیش از ۲۵ سال گذشته بوده‌است.

احمدرضا دالوند در سه دهه گذشته با نشریات متعددی به تناوب به عنوان تصویرگر، مدیر هنری، نویسنده، و گاه به عنوان سردبیر همکاری داشته‌است. نشریاتی همچون:

ماهنامه‌ها

ماهنامه آدینه (به سردبیری سیروس علی‌نژاد) به عنوان ایلوستراتور و نویسنده.

ماهنامه دنیای سخن (به سردبیری هوشنگ حسامی) به عنوان ایلوستراتور و نویسنده.

ماهنامه صنعت حمل و نقل (به سردبیری عمید نائینی) به عنوان مدیر هنری و ایلوستراتور.

ماهنامه ایران فردا (دوره نخست در زمان حیات عزت‌الله سحابی) به عنوان مدیر هنری و ایلوستراتور.

ماهنامه فیلم (به سردبیری هوشنگ گلمکانی) به عنوان ایلوستراتور و نویسنده.

ماهنامه گلستانه / به عنوان نویسنده، مدیرهنری و ایلوستراتور.

ماهنامه تدبیر (به سردبیری محمدمهدی فرقانی) به عنوان مدیر هنری و ایلوستراتور.

ماهنامه اقتصاد انرژی (به سردبیری علیرضا فرهمند) به عنوان مدیرهنری و طراح گرافیک.

و…

فصلنامه‌ها

فصلنامه تخصصی رسانه (به سردبیری محمدمهدی فرقانی – شعبانعلی بهرام پور- محمدسلطانی فر) به عنوان نویسنده و مدیر هنری.

فصلنامه هنرفردا / Art Tomorrow (علیرضا سمیع آذر/ کشمیر شکن) به عنوان نویسنده.

فصلنامه افتصاد کشاورزی (به سردبیری جمشید ارجمند) به عنوان ایلوستراتور.

جنگ نقاشی ایران : انتشارات گردون، گروه سردبیری : رویین پاکباز، احمدرضا دالوند، فریده لاشایی.

روزنامه‌ها

روزنامه جامعه (۱۳۷۶) به عنوان مدیرهنری که منجر به تغییرشکل و فرمت روزنامه‌های فارسی‌زبان شد. به سردبیری: ماشاا… شمس الواعظین.

روزنامه ایران به عنوان مدیر هنری و نویسنده (اواخر دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۸۰). به سردبیری: کسری نوری.

روزنامه شهروند شرکت در پروژه راه اندازی/ مدیرهنری و نویسنده (۱۳۹۲). به سردبیری کسری نوری.

روزنامه شرق (همکاری آزاد) به عنوان نویسنده و منتقد.

روزنامه اعتماد به عنوان نویسنده و منتقد.

نویسندگی آزاد

نویسندگی در شمار زیادی از روزنامه‌های کشور.

ستون نویسی

ستون‌نویس روزنامه تهران امروز. ستون‌نویس روزنامه آسیا. ستون‌نویس روزنامه شهروند. ستون‌نویس روزنامه شرق. ستون‌نویس روزنامه وقایع اتفاقیه.

سوابق حرفه‌ای در گرافیک و تبلیغات

طراح تبلیغاتی گروه بازاریابی ماهنامه صنعت حمل و نقل / طراح گرافیک در شرکت تبلیغاتی نقشینه (اواخر دهه ۶۰) / طراح و مدیرهنری شرکت بین‌المللی «یونیله ور» هلند در ایران.

طرح و مدیرهنری شرکت رایان سایپا / طراح و مدیر هنری شرکت تبلیغاتی کانون آگهی ایران.

همکاری آزاد با تعدادی شرکت‌های تبلیغاتی، به عنوان: طراح گرافیک، مدیر خلاقیت، عضو اتاق فکر.

نمایشگاه‌های انفرادی

تالار میرملاس ۱۳۵۶.

گالری سیحون (دو نوبت ۱۳۷۰. ۱۳۷۸).

نمایشگاه انفرادی / تالار دریای نور، هتل استقلال / همایش سراسری مدیران صنایع ۱۳۷۵.

نمایشگاه ایلوستراسیون در محل کتابخانه دفترمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

نمایشگاه‌های گروهی

نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر ایران در گالری سیحون ۱۳۷۲.

نمایشگاه بزرگ هنرمندان معاصر ایران درمحل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

نخستین بی ینال طراحان گرافیک ایران.

نمایشگاه گروهی طراحی (طرح دربرابرطرح) گالری هما.

نمایشگاه گروهی نقاشی گالری آبتین.

آتلیه شخصی:

دالوند در دو دهه گذشته در آتلیه شخصی آزادانه به نقاشی و طراحی و همچنین به نویسندگی و پژوهش مشغول بود.

درگذشت

احمدرضا دالوند روز دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷ درگذشت.

گردآوری از:الهه اردلانی

منبع: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

به یاد احمد رضا دالوند تصویرساز خلاق

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *