ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

برگزاری اولین نشست تخصصی آنلاین با عنوان “توانمندی حرفه‌ای و مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های خبرگزاریها”

1 دقیقه خوانده شده
برگزاری اولین نشست تخصصی آنلاین با عنوان "توانمندی حرفه‌ای و مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های خبرگزاریها"

اولین نشست تخصصی باعنوان “توانمندی حرفه‌ای و مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های خبرگزاریها”در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها؛ در این نشست که با حضور دکتر گیتا علی آبادی ؛مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و عباس خشندیش؛معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری ایسنا در این دفتربصورت آنلاین و مجازی برگزار شد، توانمندی حرفه‌ای و مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های خبرگزاریها” مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست دکتر علی آبادی به تاریخچه تاسیس خبرگزاریها اشاره کرد و گفت :خبرگزاریها از قدیمی ترین رسانه ها هستند و در دهه ۶۰-۷۰ میلادی جزء قدرتهای بزرگ خبری محسوب می شدند و بیشتر کشورها به علت عدم وجود زیر ساختهای لازم ،اخبار خود را از خبرگزاریهای بزرگ دریافت می کردند . در ابتدا خبرگزاریها از روزنامه ها مشترک می گرفتند تا اخبار ،عکس و گزارشها را در ازای حق اشتراک در اختیار آنها قرار دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تغییرات رخ داده در حوزه اطلاع رسانی و بوجود آمدن شبکه های اجتماعی ،پایگاههای خبری ،موجب شد این سؤال پیش  بیآید ؛که آیا خبرگزاریها توانسته اند مرجعیت خبری خود را حفظ کنند؟آیا خبرگزاریها همچنان منبع خبر هستند؟خبرگزاریها چه نقشی می توانند در دوره کرونا و پسا کرونا بازی کنند؟

در ادامه این نشست عباس خشندیش ؛معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس خبرگزاری ایسنا اظهار داشت:همانطور که می دانیم در متون آموزشی ،اصطلاحی به نام وسایل ارتباط جمعی داشتیم و در این ۲۰ سال اخیر یک اتفاقی در دنیا افتاده است که مفهوم وسایل ارتباط جمعی معطوف به Device یا وسیله صرف نیست بلکه به مفهوم رسانه نزدیکتر شده ایم ،الان رویه ها هستند که معنا دارند و هویت رسانه ،تحریریه آن است . الان بیشتر خبرگزاریهای دنیا دارای تلویزیون،سایت و شبکه های مجازی هستند .اگر در مورد خبرگزاری صحبت می کنیم پس داریم در مورد رسانه حرف می زنیم.

 وی در ادامه اظهار داشت:پس این سؤال پیش می آید که اساسا مرجعیت خبری یعنی چه؟

این واژه از کلمه انگلیسی Refrence  گرفته شده است ما در مورد محل رجوع داریم صحبت می کنیم و وقتی می گوییم ،آیا یک رسانه مرجعیت خبر دارد یا نه ،یعنی چه؟آیا مخاطبان برای رفع نیازهای خود به این رسانه رجوع می کنند یا خیر؟و این مخاطبان چه نیازی به رسانه دارند؟و چرا مرجعیت رسانه ای باید وجود داشته باشد؟

خشندیش در ادامه گفت:پاسخ دادن به این سؤال نیاز به چند نوع آگاهی دارد .آگاهی اول ؛این است که بپرسیم اساسا نیازهای مخاطبان چه چیزی است ،آگاهی بعدی این است که آیا این نیازها مداوم در حال آپدیت شدن هستند یا خیر.و همچنین آیا رسانه ها هم در حال آپدیت کردن خودشان می باشند؟

پس همانطور که گفتم رسانه قرار است به نیازهای مخاطبانش پاسخ بدهد و گام اول در مورد این است که رسانه باید در همه رویدادها حضور داشته باشد و اگر حضور نداشته باشد دیگر مرجعیت موضوعیت ندارد .گام دوم این است که حضورش منتهی به رفع نیازهای مخاطبان باشد و درگام سوم؛این  رفع نیازها ،باید موجب اعتماد سازی و بازگشت مخاطب به این رسانه شود در این صورت هر رسانه ای ،اولا باید در رویدادها حضور داشته باشد،دوما این حضور باید جامع و فراگیر باشد و در نهایت این حضور و مداومت باید متناسب با افکار عمومی و ارزشهای خبری باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی ایسنا در ادامه گفت :برای تامین نیاز مخاطبان ۳ اصل عمده وجود دارد که عبارتند از :۱-صحت ۲- دقت و ۳- سرعت .هرجا این ۳ اصل زیر سؤال برود ما مخاطبمان را از دست داده ایم  این ۳ اصل ،سه عامل اصلی اعتماد به رسانه ها است

لازم به ذکر است که گزارش تکمیلی این نشست بزودی روی سایت دفتر قرار خواهد گرفت.

برگزاری اولین نشست تخصصی آنلاین با عنوان “توانمندی حرفه‌ای و مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های خبرگزاریها”

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *