ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

انتقاد معاون مطبوعاتی از تروریسم رسانه ای علیه مردم ایران

1 دقیقه خوانده شده
انتقاد معاون مطبوعاتی از تروریسم رسانه ای علیه مردم ایران
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه، که به صورت آنلاین در سالن نشست‌های معاونت مطبوعاتی برگزار شد، با انتقاد از گسترش تروریسم رسانه ای علیه مردم ایران گفت: جریان رسانه با پول کشوری،​در کشور دیگری علیه مردم آن کشور دیگر تلاش می کند تا آنها را تضعیف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، الکسی ولین، معاون وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه، پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران مسئول و فعالان رسانه‌ای داخلی و خارجی، به صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست توافقات دو طرف در نشست‌های قبلی کمیته و زمینه‌های همکاری‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست با اشاره به اشتراکات تاریخی دو کشور، با تاکید بر اینکه ایران و روسیه همواره بیشترین اشتراکات و کمترین اختلافات را با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: حتی نوع مواجهه با تهدیداتی چون افراطی‌گری، تحریم و رفتار دوگانه غرب به ویژه آمریکا درخصوص هر دو کشور، مشابه است.

به گفته معاون مطبوعاتی، نقش رسانه‌ها هر روز بیشتر از گذشته می‌شود و رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در شناخت مردم از جریان‌ها دارند. همچنین رسانه‌ها نقش موثری را در نزدیکی ملت‌ها با یکدیگر و حتی امنیت جمعی ایفا می‌کنند.

وی در همین رابطه افزود: متاسفانه رسانه‌های جریان سلطه بر طبل جنگ می کوبد، جریان افراطی گری را پوشش و حتی تقویت می کند و حقوق انسانی ملت‌ها را نادیده می گیرد.

خدادی همچنین افزود: متاسفانه امروز باید از واژه جدیدی به نام تروریسم رسانه ای علیه مردم ایران نام ببریم. جریان رسانه با پول کشوری، در کشور دیگری علیه مردم آن کشور دیگر تلاش می کند تا آنها را تضعیف کند. البته قدرت مردم، برتر از هر جریانی است و نمی توان آن را خاموش کرد چون حق همواره با مردم است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش از گسترش همکاری بیشتر بین ایران و روسیه در شرایطی که ایران تحت تحریم های ظالمانه قرار گرفته خبر داد و خطاب به خبرنگاران آزاد اندیش گفت: مردم ایران در حالی با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که تحت تحریم‌های ظالمانه هستند. امروز داروهای بیماران صعب‌العلاج گروگان امریکاست.

معاون مطبوعاتی ضمن اظهار امیدواری از تقویت همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور در آینده و ابراز خوشحالی از حضور کاظم جلالی به‌عنوان سفیر کشورمان در روسیه، از اهتمام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و سایر رسانه‌های کشور در توسعه همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی برای استقرار و تحکیم امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مقابله با هر آنچه که بر خلاف منافع عمومی کشورها است، قدردانی کرد.

وی در پایان نشست نیز ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، از پیگیری موارد طرح شده در این نشست تا حصول نتیجه خبر داد و با اشاره به اینکه هدف دو کشور از توسعه همکاری‌های رسانه‌ای مشترک است، گفت: واقعیت این است که هم‌اکنون، روزهای سختی بر مردم می‌گذرد و مردم دنیا با شرایط پیچیده‌ای روبرو هستند بنابراین لازم است برای کاهش نگرانی‌ها، بیش از هر زمان دیگری در کنار یکدیگر باشیم.

الکسی ولین، معاون وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه هم طی سخنانی با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی به ویژه در زمینه دارو گفت: ما مخالف این هستیم که تحریم بین‌المللی اجازه ندهد که دارو وارد ایران شود، به خصوص که کاهش آسیب‌های ویروس کرونا نیازمند داروهای جدید است.

معاون وزارت توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه همچنین با اشاره به تنش‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه در موضوع قره‌باغ گفت: رسانه‌های ما خیلی درباره جنگ قره‌باغ می‌نویسند اما طرف روسی و ایرانی دنبال هدف واحدی برای برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

ولین با اشاره به اینکه طبق آماری که بر اساس بررسی رسانه‌های روسی داشته و رسانه‌های جمعی این کشور صدها و هزاران مقاله درباره ایران می‌نویسند و منتشر می‌کنند، گفت: موضوع روابط ایران و روسیه برای رسانه‌های جمعی ما خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه در جایگاه سوم اهمیت، موضوع همکاری رسانه‌های جمعی دو کشور در زمینه دفاعی و امنیتی است، خبر داد: پروژه شبکه تلویزیونی «ستاره» در روسیه به زودی راه‌اندازی می‌شود که می‌خواهد یک رشته برنامه برای همکاری دفاعی و تکنولوژی ایران و روسیه تولید کند و این موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است.

ولین در ادامه به مشکلاتی در بخش رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: ما فهمیدیم از ماه مارس سال میلادی دسترسی به خبرگزاری اسپوتنیک در ایران مسدود شده است. در همین زمینه چندبار به ارگان‌های ذیربط ایران مراجعه شده اما جواب مستقیمی دریافت نکرده‌اند. خواهش می‌کنم در حل این مسأله همکاری کنید. تاکید کنم که سایت خبری اسپوتنیک درباره موضوعات خاورمیانه و ایران و مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی فعال است و از طرفی حمایت قاطع از ادامه همکاری با دوستان ایرانی دارد.

معاون وزیر مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه در ادامه؛ با اشاره به اینکه رسانه‌های ایرانی از اخبار راشاتودی و اسپوتنیک خیلی استفاده می‌کنند، گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که برنامه‌های روسیه امروز در ایران مورد ضرورت است و به کار طرف ایرانی می‌آید.

ولین در ادامه با اشاره به اینکه طرف روسی تا امروز پنجاه هزار یورو به ایران پرداخته اما تا الان این تعهد مالی از طرف ایرانی پرداخت نشده است، گفت: ما کاملاً می‌فهمیم که مشکلاتی در بخش حواله‌های نقدی برای ایران وجود دارد اما شما می‌توانید آن را به محصول و ارائه برنامه تبدیل کنید. ما اعتقاد داریم که با حسن‌نیت بین دو طرف، این مسأله به نفع هر دو می‌تواند حل شود.

وی در ادامه خبر داد: همچنان می‌خواهم بگویم روسیه می‌خواهد یک فیلم درباره ایران بسازد که تاثیر مثبت و خوبی در جهان برای ایران داشته باشد اما متاسفانه تا حالا مجوز لازم برای این کار از طرف ایران داده نشده است. ایران دوست و همکار خوب ما بوده و خواهد بود. به همین دلیل این همکاری دو جانبه رسانه‌ای برای هر دو طرف مهم به نظر می‌رسد.

ولین همچنین از وجود زمینه‌هایی برای همکاری رسانه‌ای دو کشور در چهارچوب برنامه‌های آموزشی اسپوتنیک و راشاتودی خبر داد و گفت: اواخر ماه اکتبر در آستراخان روسیه یک فروم با حضور کشورهای منطقه برگزار می‌شود که از ایران هم برای شرکت در آن دعوت می‌کنیم.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه،پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما،محمدحسن حبیب‌اله، معاون دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مسعود حیدری، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا و عظیم امیدی، مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از جمله سخنرانان ایرانی حاضر در نشست بودند.

اما به دلیل طولانی شدن زمان نشست، سخنرانی مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مدیرعامل خبرگزاری ایلنا و مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نشست‌های آتی موکول شد.

همچنین از طرف روسیه پتر فئودوروف (معاون رئیس و مدیر کل روابط بین‌الملل صدا و سیمای دولتی روسیه)، الکسی پوشکوف (مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی آژانس خبری روسیه)، الکسی نیکولوف (معاون اول سردبیر و مدیر شبکه راشاتودی)، النا چرتکووا (رئیس اداره ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی اداره کل ارتباطات بین‌الملل خبرگزاری تاس)، ایوان زاخاروف (معاون اداره زبان‌های خارجه آژانس خبری روسیه)، پاول نگوئیتسا (مدیرکل روزنامه راسیسکایا گازتا)، داریا خوبووا (نماینده نماینده شبکه اول تلویزیون روسیه) و آندری یاشلاوسکی (عضو هیئت مدیره تحریریه و رئیس بخش بین‌الملل روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس) از  مرکز مسکو به‌طور آنلاین سخنرانی کردند.

دومین نشست کمیته همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه آذرماه سال گذشته با حضور سفیر ایران در فدراسیون روسیه، معاونان وزیران فرهنگ و ارتباطات و تنی چند از نمایندگان برخی از رسانه‌های دو کشور در مسکو برگزار شد و در آن نشست مراحل توافقنامه همکاری رسانه‌ای در قالب کمیته رسانه‌ای ایران و روسیه میان «محمد خدادی» و «الکسی کنستانتینویچ ولین» معاونان وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و توسعه دیجیتالی، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

انتقاد معاون مطبوعاتی از تروریسم رسانه ای علیه مردم ایران

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *