س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اجرای قانون “بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران” عزم جدی تأمین اجتماعی و وزارت ارشاد را می‌طلبد

1 دقیقه خوانده شده
سردبیر خبرگزاری آنا گفت: اجرای قانون "بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران" موضوع پیچیده‌ای نیست و تنها عزم جدی سازمان تأمین اجتماعی و مطالبه‌گری وزارت ارشاد را می‌طلبد.
اجرای قانون "بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران" عزم جدی تأمین اجتماعی و وزارت ارشاد را می‌طلبد

سردبیر خبرگزاری آنا گفت: اجرای قانون “بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران” موضوع پیچیده‌ای نیست و تنها عزم جدی سازمان تأمین اجتماعی و مطالبه‌گری وزارت ارشاد را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از تسنیم؛ محمد اصولی هلان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره دلایل اجرایی نشدن بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران اظهار کرد: ایراد کار اجرایی نشدن بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران، نبود عزم جدی متولیان امر است؛ ما در این خصوص قانون مشخص داریم و اجرای آن تنها به عزم جدی متولیان نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه بازنشستگی ۲۰ ساله قشر خبرنگار محقق شود، وزارت ارشاد باید این موضوع را از سازمان تأمین اجتماعی مطالبه کند و تأمین اجتماعی نیز باید کارفرمایان را ملزم به پرداخت سهم ۴ درصدی خود کند؛ اگر تأمین اجتماعی عزم جدی برای دریافت سهم کارفرما داشته باشد، کارفرما نمی‌تواند از پرداخت سهم خود سر باز کند و در نتیجه مشکلی در مسیر تحقق بازنشستگی خبرنگاران نخواهد بود.

سردبیر خبرگزاری آنا بیان کرد: چالش دیگری که در این مسیر وجود دارد این است که در مواردی در لیست بیمه کارفرما برای خبرنگاران عنوان “خبرنگار” ثبت نشده است که این مورد هم به راحتی می‌تواند با نظارت سازمان تأمین اجتماعی اصلاح شود؛ تأمین اجتماعی لیست بیمه خبرگزاری‌ها و مطبوعات را ماهانه چک می‌کند و می‌تواند بر آن نظارت داشته باشد.

اصولی تصریح کرد: اجرای قانون “بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران” موضوع پیچیده‌ای نیست و تنها عزم جدی سازمان تأمین اجتماعی و مطالبه‌گری وزارت ارشاد را می‌طلبد؛ در کشور ما موضوعات مالیاتی و حقوقی سنگین‌تر از این بدون مشکل انجام شده اما به این دلیل که خبرنگاران یکی از مظلوم‌ترین قشرها هستند حتی از اجرای بازنشستگی ۲۰ ساله که کمترین حق آن‌ها و قانون صریح کشور است، دریغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قشر خبرنگار همواره مظلوم واقع می‌شود، گفت: اگر قرار بود حقوق خبرنگاران به اندازه خدماتی که ارائه می‌دهند، باشد، دریافتی آن‌ها بسیار بیشتر از ۶ یا ۷ میلیون تومان بود؛ حرفه خبرنگاری امنیت شغلی ندارد، ساعت کاری مشخص ندارد و تعطیلی نیز برای خبرنگاران معنایی ندارد و این در حالی است که در بسیاری از موارد یک کارمند و یا نیروی خدماتی در سازمان‌های دولتی کمتر از ۱۲ میلیون نمی‌گیرد.

سردبیر خبرگزاری آنا تأکید کرد: برخی کارفرمایان به دنبال این هستند که کمترین حقوق را بدهند و کمترین مالیات را پرداخت کنند؛ دلیل این کار نیز چرخه معیوب اقتصاد رسانه در کشورمان است؛ کار رسانه در کشور ما صرفه اقتصادی ندارد، روزنامه‌های ما ورشکسته هستند و اکثر خبرگزاری‌های بزرگ ما نیز دولتی یا شبه‌دولتی هستند.

اصولی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، رسانه جزو پردرآمدترین‌ بخش‌های اصناف و خبرنگاری نیز حرفه درآمدزایی است اما در کشور ما برعکس این است؛ برای اینکه حقوق خبرنگاران از جمله بازنشستگی ۲۰ ساله محقق شود باید گاهی اجبار در کار باشد.

اجرای قانون “بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران” عزم جدی تأمین اجتماعی و وزارت ارشاد را می‌طلبد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *