پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

آئین نامه عضویت صندوق اعتباری هنر

1 دقیقه خوانده شده

در فرهنگ بیشتر جوامع وقتی سخن از هنر یه میان می آید بی توجهی به مادیات و زندگی دنیوی به ذهن متبادر می شود. سالیان متمادی هنرمندان ما از عدم امنیت شغلی و مشکلات ناشی از نبود جایگاه مشخص رنج برده اند. عدم برخورداری از مزایای یک فرد شاغل در جامعه خصوصا در سال های پایانی عمر بیش از هر زمان دیگری دامنگیر هنرمندان شده است. در این میان بعد از انقلاب اسلامی با رشد روزافزون مراکز آموزشی و فرهنگی سیل علاقمندان به عرصه فرهنگ، هنر و رسانه فزونی گرفت.

در این میان به دلیل تعطیلی پروژه های فرهنگی و هنری و یا نشریات موضوع امنیت شغلی و حمایت از کارکنان آن، مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به فکر انداخت تا در اندیشه تاسیس نهاد مشخصی جهت حمایت مستمر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران باشند. مساله ای که با اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و برخورداری از تسهیلات مالی می توانست تا حدی به رفع دغدغه های موجود بیانجامد.در نتیجه صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی های دولتی با تصویب هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱۲/۰۵ رسما تشکیل گردید.
صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان فعالیت خود را رسما از فروردین ماه ۱۳۸۳ در ساختمانی متعلق به موسسه فرهنگ و توسعه واقع در خیابان آرژانتین آغاز کرد. در نخستین سال فعالیت ۷۵۶ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند.
صندوق موسسه ای غیردولتی وغیرانتفاعی دارای شخصیت مستقل است که زیر نظر هیات امناء اداره می شود.

ارکان
هیات موسس
هیات امنا
هیات مدیره
مدیرعامل
بازرس

اهداف

هدف اصلی صندوق به اعتبار ماده یک اساسنامه آن صرفا حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده که در چارچوب سیاست های ذیل انجام می شود:
۱- ساماندهی و یکپارچگی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان و تبدیل حمایت های مقطعی متکی بر منابع مالی مردمی و غیر دولتی
۲- حمایت از خلاقیت ها و نوآوری ها در حوزه فرهنگ و هنر و شناسایی، جذب و هدایت استعدادها درحوزه فرهنگ و هنر
۳-  جذب سرمایه گذاری ها و تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت ها در حوزه فرهنگ و هنر
۴-  توسعه مرحله ای کمیت و کیفیت حمایت ها منطبق با اولویت بندی اعضا و نیازها و افزایش تدریجی تعداد افراد تحت پوشش

حمایت ها
منظور فراهم ساختن شرایط مساعد برای جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی می باشد.
حمایت هایی که صندوق از اعضا بر اساس اولویت انجام خواهد داد بترتیب عبارتند از:

 حمایت های توسعه ای
• ایجاد شرایط مساعد برای اعطاء تسهیلات اعتباری و وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی
• مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی با آنها
• کمک به اعضا برای دریافت وام و تسهیلات اعتباری به منظور ایجاد اشتغال و توسعه و اشاعه فرهنگ و رونق کسب و کار در زمینه فرهنگی و هنری ضمن دارا بودن توجیه اقتصادی کسب و کار
• مشارکت در تولید آثار فرهنگی و هنری، سینمایی و مطبوعاتی ثبت شده به منظور حمایت از پدیدآورندگان آنها ضمن در نظر گرفتن بعد اقتصادی

حمایت های بیمه ای
الف: بیمه تامین اجتماعی، نقص عضو و از کارافتادگی
ب: جبران خسارت غیرارادی، تسهیلات دریافتی جهت فعالیت های اقتصادی در عرصه های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی
ج: بیمه تکمیلی درمان، حوادث و عمر
حمایت های بیمه ای شامل اعضایی خواهد شد که هیچگونه ارتباط با بیمه نداشته باشند.

حمایت های معیشتی و تامین آتیه
• پرداخت مقرری یا کمک مستمری به افراد مشمول
• کمک مستمری از کارافتادگی
• کمک مستمری سالمندان
• کمک هزینه معالجه
• کمک های مالی اضطراری بصورت بلاعوض
• کمکها و وامهای ضروری ( خرید مسکن- جعاله- هزینه تحصیلات- ازدواج) و …

بعد از قریب به ۱۴ سال از تاسیس صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان، این سازمان قصد دارد تا با تجدید نظر در اهداف و سیاست های پیشین خود در جهت خدمات دهی هرچه بیشتر به خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور برنامه های نوینی را تمهید نماید.
اینک این سازمان در قالب صندوق اعتباری هنر عزم آن دارد تا با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف و آسیب شناسی تجارب گذشته با به اجرا گذاردن برنامه های متنوع در حوزه های فرهنگی و هنری زمینه های توانمند سازی دست اندرکاران بخش های مختلف فرهنگی و هنری جامعه را فراهم و زمینه  خلق آثار بیشترو متنوع را ایجاد نموده تا در نهایت علاوه بر تامین رفاه هرچه بیشتر دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر زمینه های رشد و تعالی روزافزون هنر فاخر ایرانی را در عرصه های جهانی فراهم آورد.
این موسسه باور دارد که با حرکت در جهت توانمند سازی هرچه بیشتر خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور با حفظ کرامت ایشان می توان گام های بلندی در راستای پیداش، رشد و تبلور هنر متعالی برداشت.

آئین نامه عضویت در صندوق اعتباری هنر . PDF

آئین نامه عضویت صندوق اعتباری هنر

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *