چرا مرگ رسانه فرا رسیده؟
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مشرق؛ پیش ازاین روزنامههای عصر گوتنبرگی از سبد مصرف زندگی خارج شده بود و حالا با مجهز شدن تلفنهای همراه به دوربینهای قدرتمند و اینترنت خبرگزاریها با دو چالش بزرگ روبرو شدهاند. یکی ظهور رسانههای اجتماعی بود که تکثیر خبر و کانال خبری را معنای جدیدی داد و دوم بروز پدیدهی شهروند خبرنگار بود که با آن گوشیهای قدرتمند سریعتر از هر خبرنگاری امکان ثبت و ضبط اتفاق، انتشار و توزیع خبر را پیدا کرد.
هر جایی که اتفاقی میافتد قبل از هر خبرنگاری که بخواهد از محل کارش هماهنگ بشود که به منطقه حادثه و خبر برود یک شهروند دست به گوشی در حال همزمان ضبط و ارسال خبر است. کما اینکه پلتفرم هایی مانند نشان و بلد و آبوهوا، کوههای یخیِ خبریِ ترافیکی و هواشناسی را از بین بردهاند و سرویسهای خبری را دستخوش تغییر کردهاند.
حتی این وسط پدیدهی اینفلوئنسرها به مسیر تولید محتوا جهت جدیدی داده است و با اینترنتیشدن تلفنهای همراه مفهوم شبکه بهعنوان عنصر مهم دیگری در کنار محتوا قرار گرفته است. بهقول جوزف نای نویسنده کتاب قدرت نرم، برندهها در جنگهای جدید کسانی هستند که از ترکیب شبکه و محتوا بهرهمند باشند.
واقعیت این است که فناوری مبتنی بر اینترنت روزبهروز در حال خلق جهان جدیدی است. ظهور مفاهیم جدیدی مثل سواد دیجیتال، هوش دیجیتال، ظهور بازیگرانی مثل پلتفرمها، هوش مصنوعی، اهمیتیافتن چیزهای جدیدی مثل داده ها و دادههای بزرگ و… پازلهای سازندهی آن آیندهی پیشروی نزدیک هستند. آنچه که مسلم است اینست که دنیا در حال دیجیتالیزهشدن است و سازمانهای رسانهای که این تغییر فناوری را بهرسمیت نشناسند بهزودی با سرنوشت محتوم پیری و مرگ سازمان روبرو میشوند.