ی٫ آذر ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

نشست تخصصی اعتماد به اخبار رسانه‌‌ها و اعتماد سازی رسانه‌

1 دقیقه خوانده شده
نشست تخصصی اعتماد به اخبار رسانه‌‌ها و اعتماد سازی رسانه‌

در ابتدای این نشست دکتر گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ضمن خوش آمد گویی به دوستانی که در این نشست حضور داشتند این سؤال را مطرح کرد که: آیا رسانه ها توانسته اند اعتماد مخاطبان را جلب کنند؟ 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها؛ غبیشاوی، معاون سردبیر پایگاه خبری عصر ایران در ابتدای نشست اظهار داشت: بحث بسیار ساده، ابتدایی و بدیهی و در عین حال بسیار سخت، پیچیده و مبهم است. یعنی جزو مباحث بحث‌برانگیز در کشورهای جهان سوم، به ویژه ایران است. چون این مباحث در کشورهای درحال توسعه برای روزنامه‌نگاران حل شده و بیشتر مناقشه بین روزنامه‌نگاران و غیرروزنامه‌نگاران است اما در ایران مناقشه بین خود روزنامه‌نگاران است چون به یک جمع‌بندی و نظر واحد نرسیدیم. موضوع اعتماد مخاطب به رسانه است و باید گفت اگر مخاطب به رسانه اعتماد نکند محتوایی که از رسانه دریافت می‌کند باور نخواهد کرد و از تاثیر محتوایش کاسته خواهد شد و در نتیجه کارکرد رسانه بی‌معنی می‌شود. عوامل اعتمادساز مثل دیگر مباحث علوم انسانی صفر یا صد نیست و نتیجه کم و زیاد است. حال در گام اول باید پرسید،که آیا مخاطب برای رسانه اهمیت دارد؟ در نظر بگیریم اگر مخاطب محتوای رسانه را باور نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ باید گفت مثل هر بنگاه اقتصادی دیگری اگر مراجعه‌کننده، درآمد و مشتری نداشته باشد محکوم به تعطیلی خواهد بود. رسانه اگر مخاطب نداشته باشد، و در بین مخاطبان تاثیرگذار و قابل اعتماد نباشد به مشکل برمی‌خورد و نابود می‌شود حال اگر در چنین شرایطی نابود نشد نشان دهنده مشکل بزرگتری خواهد بود و آن عدم ارتباط بین رسانه و مخاطب که در ایران بسیار وجود دارد یا ارتباط استراتژیک وجود ندارد. بسیاری از رسانه‌ها از لحاظ درآمد به دولت وابسته‌اند. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم هزینه رسانه‌ها را دولت می‌پردازد ولی به رابطه تابعیتی نمی‌انجامد. ما می‌خواهیم بگوییم در ایران هزینه مالی را حکومت یا بخش خصوصی می‌دهد و در نتیجه آن حکومت یا بخش خصوصی به‌دنبال تابعیت رسانه است. نکته بعدی وجود متغیرها و عواملی که باعث افزایش یا کاهش اعتماد مخاطب به رسانه می‌شود. این عوامل درون رسانه یا خارج از رسانه هستند. اول از عوامل درون رسانه شروع می‌کنیم. گام نخست این است که رسانه باید روشن کند آیا رسانه است یا ارگان و دستگاه تبلیغاتی؟

بسیاری از رسانه‌ها و افراد مشغول در آن علاقه دارند به عنوان دستگاه تبلیغاتی فعالیت کنند.

ادامه این گزارش تکمیلی را می توانید با کلیک روی این لینک بخوانید.

نشست تخصصی اعتماد به اخبار رسانه‌‌ها و اعتماد سازی رسانه‌

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *