ج٫ مرداد ۲۴ام, ۱۴۰۴

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

روزآمدی رسانه در عصر هوش مصنوعی/ خبرنگار «داده محور» باشیم

1 دقیقه خوانده شده
فعالان موفق در عرصه دانش‌بنیان و هوش مصنوعی خراسان رضوی در نشستی صمیمی با خبرنگاران بر ضرورت روزآمدی رسانه در دوران گذر از شبکه‌های اجتماعی به هوش مصنوعی و تبدیل خبرنگار صرفا مخابره کننده خبر به خبرنگار داده محور تاکید کردند.
روزآمدی رسانه در عصر هوش مصنوعی/ خبرنگار «داده محور» باشیم

فعالان موفق در عرصه دانش‌بنیان و هوش مصنوعی خراسان رضوی در نشستی صمیمی با خبرنگاران بر ضرورت روزآمدی رسانه در دوران گذر از شبکه‌های اجتماعی به هوش مصنوعی و تبدیل خبرنگار صرفا مخابره کننده خبر به خبرنگار داده محور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ در این نشست تخصصی که روز چهارشنبه در جریان گردهمایی فعالان و صاحب نظران حوزه دانش بنیان، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال با خبرنگاران با عنوان «خراسان، سرزمین خرد و دانش» برگزار شد، به یکی از مهمترین دغدغه اهالی رسانه مبنی بر اینکه آیا هوش مصنوعی شغل خبرنگاری را از بین خواهد برد یا خیر؟ پاسخ داده شد.

حاضران در این نشست اذعان داشتند که خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو و ممتاز در عرصه آی.تی، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی است، اما ضعف ارتباط رسانه با این بخش باعث شده است که این ظرفیتها آن طور که باید به جامعه خراسانی بویژه جوانان نخبه و صاحب ایده معرفی نشود.

حذف برخی مشاغل با هوش مصنوعی / زنگ خطر برای رسانه

دکترا و محقق در هوش مصنوعی و نماینده و مشاور استاندار و رییس کارگروه فناوری دیجیتال خراسان رضوی در این نشست گفت: خراسان رضوی اولین استانی هست که استاندار آن یک مشاور در عرصه تحول دیجیتال دارد، این نشان می‌دهد که استاندار به فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی و داده محور اعتقاد راسخی دارد و عزمش بر این است که صفت داده محوری و دیجیتال را در کنار خود داشته باشد.

مسعود مظلوم اظهار کرد: به طور قطع ما در دوره اقتصاد دیجیتال بسر می‌بریم، در جایی که صاحبان صنایع و سازمانها در یک دوره تحولی جدید قرار دارند و آن تحول چیزی نیست جز عصر دیجیتال.

به گفته وی، لذا بخشهای امنیت، آموزش و پرورش، سلامت، صنعت و گردشگری استان تحت شعاع این تحول دیجیتال است و اگر بخواهیم کلمه داده محوری را در کنار همه اینها بگذاریم، این تحول از مسیر هوش مصنوعی می گذرد.

وی ادامه داد: ذات فناوری این است که وقتی رشد می‌کند، انسانها به این درک می‌رسند که جهان در حال تغییر است، به زعم آنان با آمدن فناوریهای جدید یک سری شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید بوجود می‌آیند.

این پژوهشگر در حوزه هوش مصنوعی ادامه داد: در مورد هوش مصنوعی باید بپذیریم که نتیجه تحول در فناوری است، با توسعه هوش مصنوعی یک سری شغلها از بین می روند و قاعدتا یک سری شغل‌های دیگر بوجود می‌آید، ذات هوش مصنوعی نیاز به یک سری داده دارد که از این داده‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مظلوم اظهار امیدواری کرد با رویکردی که استانداری خراسان رضوی داشته است و خردمندی که در این استان وجود دارد؛ بتوان شعار داده محوری و خلق ارزش را از مسیر استفاده از هوش مصنوعی در استان جاری کرد و در این عرصه رسانه‌ها متاثر خواهند شد.

روزآمدی رسانه در عصر هوش مصنوعی/ خبرنگار «داده محور» باشیم

مهاجرت رسانه به عصر هوش مصنوعی با کمک دانش‌بنیانها

مدیر عامل شرکت دانش بنیان «گرین وب» نیز در این نشست با بیان اینکه «روایت حقیقت، رسالت دلیران است» گفت: به واقع خبرنگاران مصداق این شعار هستند، صدای حقیقت داشتن، رسالت دشواری است، این موضوع یک شجاعت بی پایان نیز نیاز دارد که شما خبرنگاران داشتن آن را ثابت کرده‌اید.

مهدی محمدی اظهار کرد: رسانه چهار نسل را تاکنون تجربه کرده است، دوره نخست چاپ نوشته‌های مکتوب بود، دوره دوم عصر دیجیتال و سایت، دوره سوم عصر شبکه‌های اجتماعی و دوره کنونی عصر هوش مصنوعی است، اما برای خبرنگاران در این دوره چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که هیچ وقت نباید نگران بود که آیا هوش مصنوعی شغل خبرنگاری را تحت تاثیر قرار می دهد یا نه. جواب کوتاهش «خیر» است، زیرا خبرنگاری یک جنبه انسانی و یک ظرافت‌های انسانی دارد که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن را داشته باشد، لذا توجه به جنبه انسانی این کار نگرانی مزبور را از بین می‌برد.

به گفته محمدی، استفاده خبرنگاران از هوش مصنوعی محدود به استفاده از چت جی پی تی و سایر چت‌باتها شده است، اینکه اغلاط املایی خبر را تصحیح کند، خبر را تنظیم کند یا تیتر بدهد، اما هوش مصنوعی بیشتر از اینکه اجازه دهد شما به عنوان خبرنگار از او استفاده کنید، او از شما استفاده می کند.

وی افزود: هوش مصنوعی با محتوایی که شما تولید می کنید در حال ترند شدن است، روی محتواهایی که شما تولید می کنید آموزش می بیند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان «گرین وب» اظهار کرد: اگر خبرنگاری پیش از این خبری تولید می‌کرد و و چند هزار نفر آن را می‌دیدند، اکنون و در عصر هوش مصنوعی خبر خبرنگار را همه چت باتها و هوش مصنوعی ها می‌بینند و می‌خوانند و می‌آموزند و آن را به همه کاربرها ارایه می‌دهند، یعنی تاثیر خبر خبرنگار بر کل مخاطبان هوش مصنوعی و چت باتهای هوش مصنوعی گذاشته می‌شود.

وی بقای خبرنگاری را منوط به تبدیل وی به خبرنگاری «داده محور» دانست و گفت: خبرنگار عصر هوش مصنوعی باید بتواند از دل داده هایی که وجود دارد داستان حقیقی را دربیاورد، خبرنگار عصر هوش مصنوعی خواهد توانست تحلیلی از یک رویداد بدهد که آن را از روایت صرف به مطالبه‌ای از دستگاه‌های اجرایی متولی تبدیل کند.

محمدی تنها عامل افزایش نرخ تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی را توسعه شرکتهای دانش بنیان ذکر و بیان کرد: تاکنون بخش صنعت هر چه در توان داشته، انجام داده و تکمیل است، باید به دنبال مسیرهایی باشیم که شرکتهای دانش بنیان قرار دارند، یک مسئولیت متقابل بین اکوسیستم و دیتای خبرنگاران و رسانه‌ها وجود دارد، رسانه ها باید کمک کنند اکوسیستم خراسان بهتر و بیشتر دیده شود.

وی رسالت دیگر خبرنگاران در عصر هوش مصنوعی را کمک به دیده شدن بیشتر دانش‌ بنیانها دانست و گفت: از سوی دیگر ما به عنوان شرکتهای دانش بنیان در قبال رسانه‌ها و خبرنگاران وظیفه داریم بستر مهاجرت آنان از عصر دیجیتال به عصو هوش مصنوعی را فراهم کنیم.

به گفته وی، در این راستا شرکت گرین وب با کمک اتاق بازرگانی و کمیسیون دانش بنیان آن برنامه‌ریزی کرده است تا آموزش در خصوص هوش مصنوعی و خبرنگار داده محور شدن را با راه‌اندازی مرکز نوآوری گرین وب در دانشگاه فردوسی آغاز کند.

روزآمدی رسانه در عصر هوش مصنوعی/ خبرنگار «داده محور» باشیم

رسانه، آرامش روانی برای فعالان عرصه دیجیتال

مدیر عامل شرکت دانش بنیان «باد صبا» نیز در این نشست یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی را توسعه اقتصاد دیجیتال ذکر کرد و گفت: خراسان رضوی یکی از پرظرفیت ترین استانهای کشور در عرصه رسانه و دیجیتال است که امروز تلاش می کند ظرفیت های خود را بشناسد آن هم به واسطه شما خبرنگاران.

محمدعلی طهرانچی خاطر نشان کرد: جنگ ۱۲ روزه اسراییل مقابل ایران، جنگ فناوری بود لذا حرکت به سمت فناوری بسیار ارزشمند است، خراسان رضوی بزرگترین قطب کشور در عرصه رسانه های دیجیتال با ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر است که در عرصه ملی جایگاه ویژه دارند و اثرگذار هستند.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ نوآوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: باید در حوزه فرهنگی برای اقتصاد دیجیتال در استان تلاش بیشتری صورت گیرد، بخش خصوصی متولی و پرچم دار حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال است و در جایی رشد می‌کند که جریان فناوری و اقتصاد دیجیتال وجود داشته باشد.

به گفته وی، بی تردید یکی از دلایل رفتن شرکتهای دانش بنیان از مشهد به تهران آن بوده که جریان فناوری و اقتصاد دیجیتال هنوز در خراسان رضوی شکل نگرفته و این یکی از چالشهای استان بزرگ ما است.

طهرانچی با بیان اینکه سلامت روانی را مولفه‌های نوآوری، تاب آوری، واقع گرایی می‌سازند، افزود: خراسان رضوی دچار چالشها و آسیب‌های زیادی است، سرمایه روانی آرامشی است که موفقیت شرکتهای دانش بنیان را رقم می زند.

وی ادامه داد: بوروکراسی اداری و فرآیند پیچیده اخذ تسهیلات و … آرامش روانی شرکتهای فعال در این عرصه را برهم می‌زند، متاسفانه نقش رسانه در این بخش کمرنگ دیده شده است.

لزوم تبدیل خبرنگار از صرف مخابره خبر به خبرنگار داده محور

رییس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان یکی از قدیمی ترین مناطق در حوزه رسانه است، حوزه فناوری با رسانه در این منطقه ممزوج شده و نباید مستقل دیده شود، امروزه فناوری در همه حوزه ها تسری یافته است، با زندگی ما عجین شده به طوری که بدون فناوری امکان حیات در برخی حوزه ها نیست.

محسن سمیع اظهار کرد: هوش مصنوعی یک اتفاق ریز و رونده‌ای که دارد در تمام شئون زندگی انسان جای خود را می‌یابد، خراسان رضوی بیش از ۶۰۰ رسانه رسمی و هزاران هزار رسانه غیررسمی دارد و امروز می‌تواند در عرصه فناوری نقش آفرینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در عرصه رسانه در ابتدای کار قرار دارد، گفت: لازم است بدنه خبرنگاری و مدیران رسانه به سمتی سوق یابند که بتوانند مدیریت داده داشته باشند، اینکه صرفا مخابره خبر نباشد بلکه تحلیلی در کنار مخابره خبر ارایه شود.

به گفته وی، در شرایط کنونی فعالان رسانه صرفا در حوزه مخابره کردن اخبار فعالیت دارند و سوق دادن خبرنگاران به هوش مصنوعی می تواند خبرنگاران را به خبرنگاران تحلیل مدار و داده محور تبدیل کند.

نقش خبرنگاران در معرفی شرکت های دانش بنیان

در ابتدای این نشست عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی و سرپرست پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این نشست تخصصی به تشریح وضعیت پارک پرداخت و گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ شرکت در این پارک فعال هستند که به ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ۳۰۰ شرکت فناور تقسیم می شوند.

جواد صفایی گردش مالی شرکتهای پارک علم و فناوری خراسان رضوی در سال گذشته را ۱۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: این شرکتها ۲ هزار و ۵۰۰ محصول نوآورانه و فناورانه در اختیار دارند این محصولات هر کدام به نوبه خود مشکلاتی را در سطح ملی حل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند که افرادی نخبه و جوان به شمار می‌روند، افزود: از این تعداد ۶۰۰ نفر دارای مدرک دکتری و هزار و ۶۰۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، پارک ساختمان‌هایی در داخل و خارج از شهر مشهد و پردیس هایی نیز در شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، کاشمر و سنگان خواف در اختیار دارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد به نقش شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه مدیریت مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: به همت یکی از این شرکتها، کل شبکه گاز مشهد روی یک پنل بزرگ به صورت آنلاین مدیریت و از طریق آن و به کمک هوش مصنوعی مصرف گاز شهروندان رصد می‌ شود.

وی اضافه کرد: شرکت مزبور برای رفع مشکل ناترازی آب در کیش و قشم طرحی را اجرا کرده که در آن در طول ۲۴ ساعت اول از حدود ۳۰ درصد هدررفت آب جلوگیری می‌شود، افزون بر این از ۱۰ هزار مگاوات انرژی برقی که در کشور تولید می‌شود ، بخش اعظمی از آن توسط شرکتهای دانش بنیان مشهدی کنترل نیروگاهی می شود.

سرپرست پارک علم و فناوری خراسان رضوی از خبرنگاران برای معرفی ظرفیت های شرکتهای دانش بنیان، ظرفیتهای داخل پارک برای ارایه به جوانان صاحب ایده و نخبه، امیدآفرینی در جامعه به سبب برخورداری استان از چنین سیستم پیشرو و مدرن استمداد طلبید.

در پایان این نشست خبرنگاران حاضر به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *