جشنواره رسانهای مجلس شورای اسلامی تمدید شد
1 دقیقه خوانده شده
دومین جشنواره رسانهای مجلس شورای اسلامی به نام بهارستان که مهلت ارسال آثار آن تا ۲۵ مهر بود به مدت یک هفته دیگر تا ۲ آبان ماه تمدید شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا؛ دومین جشنواره رسانهای بهارستان با هدف ارتقای سطح کیفی و خلاقیت در تولیدات رسانهای، ترویج نقد منصفانه و شناسایی آثار برتر قانونگذاری و نظارت در قالب تولیدات مکتوب (گزارش، گفتوگو، یادداشت، خبر و تیتر) و تولیدات تصویری، فضای مجازی(توییت، ریلز، پست و استوری)، گرافیک(اینفوگرافیک و موشن گرافیک) و عکس برگزار میشود.
موضوعات جشنواره طبق اعلام مرکز ارتباطات رسانه و امور فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ عملکرد مجلس دوازدهم، تنقیح قوانین، مجلس و حفظ اتحاد مقدس، تحلیل و تفسیر مصوبات مجلس، تبیین مصوبات مجلس به زبان ساده، نقد سازنده و کمک به آسیب شناسی دقیق و تکمیل قوانین مجلس، مجلس و دیپلماسی پارلمانی، قانون خوب؛ قانون بد/نظارت خوب؛ نظارت بد، مجلس و زنان، مجلس و جوانان، نظارت میدانی نمایندگان و نقش مجلس در حل مسائل معیشتی و اجتماع و در بخش ویژه هم رسانه و گروه خبری پارلمانی برتر، بهترین نقد سازنده پارلمانی و ایده نو در تولیدات رسانهای پارلمانی است.
مجلس میتواند سنگ بنای هر تحول مثبت یا منفی در کشور باشد
ایمان شمسایی رئیس مرکز ارتباطات، رسانه و امور فرهنگی مجلس شورای اسلامی در توضیح دومین جشنواره رسانهای بهارستان، گفت: همانگونه که در حوزههای مختلف مانند محیط زیست یا شهری جشنوارههایی برگزار میشود، پرداختن به حوزه پارلمانی و مجلس نیز ضروری است. این حوزه همواره در ذهنها با سیاست گره خورده چون مجلس در رأس امور است و به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر، میتواند سنگ بنای هر تحول مثبت یا منفی در کشور باشد.
وی افزود: مجلس قوانین را وضع میکند و در عین حال وظیفه نظارت را نیز برعهده دارد و ارتباط دوسویه بین مردم و پارلمان ضروری است. نمایندگان با مردم ارتباط دارند، سخن آنان را میشنوند و در تصمیمگیریها دخیل هستند، اما رسانهها و افکار عمومی نیز میتوانند در این مسیر، نقش مؤثری ایفا کنند.
رئیس مرکز ارتباطات، رسانه و امور فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رسانهها، نمایندگان افکار عمومی هستند و میتوانند ارتباط میان مردم و مجلس را به صورت دوسویه برقرار کنند. قرار نیست فقط مجلس گوینده باشد و دیگران شنونده، بلکه باید یک گفتوگوی مؤثر شکل گیرد.
شمسایی با اشاره به نقش پررنگ خبرنگاران پارلمانی در پوشش فعالیتهای مجلس، گفت: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ خبرنگار پارلمانی به صورت مستقیم یا موردی در طول سال به مجلس مراجعه میکنند. برخی از آنها جز خبرنگاران حرفهای و باسابقه هستند و برخی نیز از رسانههای مختلف کشور برای پوشش اتفاقات و گزارشهای پارلمانی حضور مییابند.
مجلس متعلق به همه سرویسها و گروههای رسانهای است
وی با بیان اینکه جشنواره رسانهای بهارستان ویژه خبرنگاران خاصی نیست و قید خاصی ندارد، توضیح داد: تمام اصحاب رسانه در سراسر کشور چه از رسانههای محلی و چه سراسری میتوانند در آن شرکت کنند. حوزه پارلمان صرفا سیاسی نیست و مجلس متعلق به همه سرویسها و گروههای رسانهای است. یکی از اهداف ما این است که مجلس را از قالب صرفاً حوزههای سیاسی خارج کرده و به عموم مردم و گروههای رسانهای تبدیل کنیم.
شمسایی با تأکید بر اینکه در جشنواره امسال به رقابت حرفهای میان رسانهها توجه شده، اظهار کرد: رقابت جزو ذات رسانهها و فعالیت حرفهای آنان است. بر همین اساس، تلاش کردهایم ساختار جشنواره بهگونهای باشد که زمینه بروز توانمندیها و خلاقیت خبرنگاران در حوزه پارلمان فراهم شود.
وی در ادامه با اشاره به دلایل انتخاب زمان برگزاری جشنواره، گفت: در طول سال، دو نقطه عطف مهم برای مجلس داریم که یکی هشتم خردادماه زمان آغاز اجلاسیه و دیگری ۱۰ آذرماه روز مجلس است از این رو، تصمیم گرفتیم رویداد جشنواره امسال را در روز مجلس برگزار کنیم.
رئیس مرکز ارتباطات مجلس اضافه کرد: از ۱۵ مهرماه تا ۲۵ مهرماه فرصت ۱۰ روزهای برای بارگذاری آثار در نظر گرفته شده بود که این زمان تا ۲ آبان ماه تمدید شد و داوری آثار به صورت حرفهای و بدون نگاه حزبی انجام میشود. همچنین هدف دیگر ما این است که از کسانی که بیشترین حضور و تلاش را در مجلس دارند، به درستی تقدیر شود.
یکی از اهداف جشنواره، به رسمیت شناختن فعالان فضای مجازی است
همچنین امیرحسین یزدانپناه دبیر دومین جشنواره رسانه بهارستان در تشریح بخشهای مختلف این جشنواره گفت: در این جشنواره تلاش داریم تا فعالان فضای مجازی را نیز به رسمیت بشناسیم. به این معنا که اگر کسی در فضای مجازی، مثلاً در شبکه ایکس، محتوایی تولید میکند، اعم از استوری، توئیت یا پست و فردی که به طور مؤثر در فضای مجازی حضور دارد و تولید محتوا میکند، در این جشنواره دیده میشود و مورد توجه قرار میگیرد.
وی درباره ساختار آثار ارسالی گفت: جشنواره در پنج بخش برگزار میشود و هر شرکتکننده میتواند حداکثر سه اثر ارائه کند. بخشهای جشنواره شامل تولیدات فضای مجازی شامل تمامی ابعاد تولید محتوا در فضای مجازی، تولیدات گرافیکی شامل اینفوگرافی، موشنگرافیک، پوستر و موارد مشابه، تولیدات مکتوب شامل خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و سایر قالبهای نوشتاری، تولیدات تصویری شامل گزارشهای ویدئویی، مصاحبهها، گزارشهای میدانی و ویدیوهای بلندتر و بخش عکس شامل عکس خبری و عکس هنری مرتبط با مجلس شورای اسلامی میشود.
رئیس اداره اخبار مجلس شورای اسلامی توضیح داد: خبرنگاران و عکاسان میتوانند آثار خود را در قالبهای مذکور در سامانه جشنواره بارگذاری کنند و پس از داوری، نفرات اول تا سوم در هر بخش معرفی و تقدیر خواهند شد.
یزدانپناه بیان کرد: علاوه بر جوایز نقدی، سعی داریم تا تمهیدات و حمایتهای غیرنقدی نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شود. تلاش ما این است که علاوه بر تقدیر از تلاش خبرنگاران، به توسعه و تخصصیتر شدن بخش پارلمانی در رسانههای مختلف کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نگاه ما در این جشنواره صرفاً به تولیدات مثبت نیست و حتی نقدهای حرفهای و سازنده را نیز بررسی و تجلیل خواهیم کرد. هدف اصلی داشتن نگاه جامع و کامل به بخش پارلمانی رسانههاست.
به گزارش ایرنا، علاقه مندان میتوانند به زبانه اختصاصی جشنواره در پورتال رسمی مجلس شورای اسلامی (https://bmfe.parliran.ir/) نام نویسی کرده و آثار خود را بارگزاری کنند.
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21965