ش٫ آذر ۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

آشنایی با خبرنگار گردشگری

1 دقیقه خوانده شده
آشنایی با خبرنگار گردشگری

فردی که بخواهد خبرنگاری را به عنوان شغل خود انتخاب نماید باید از ویژگی های شخصی و ذاتی بهره مند باشد. مهمترین اجرا کننده ای که سبب میل افراد به شغل هیجان انگیز خبرنگاری می شود داشتن ذوق و استعداد در فعالیت های رسانه ای یا انتقال دهنده ای است.

اشخاص علاقه مند پس از گذراندن دوره های آموزش خبرنگار گردشگری و آشنایی با سرفصل های این شغل، می توانند ذوق و استعداد شخصی خود را در این زمینه به شکوفایی برسانند و در پایان مدرک معتبر از مرکز آموزش مجازی پارس دریافت نمایند. این مهارت و توانایی می تواند باعث پیشرفت و موفقیت اشخاص در شغل خبرنگاری شود. داشتن مهارت ارتباط با محیط اطراف از اولین ویژگی های شخصی برای خبرنگاری است. خبرنگار گردشگری باید فردی جستجو کننده و پیجوی با اراده ای موثر برای پیدا کردن دلایل و عوامل اتفاق پیشامدها باشد. کسی که به آسانی از کنار پیشامدها و اتفاقات عبور کند و ذوقی به دانستن علت حادثه نشان ندهد نمی تواند سوژه های جالب و جدیدی را پیدا کند. کنجکاوی و نکته سنجی از ویژگی های دیگر گزارشگر و خبرنگار خوب به شمار می رود. یک خبرنگار نمی تواند به آسانی از کنار آنچه می بیند و می شنود بگذرد. احتمالا یک سوژه به ظاهر معمولی ولی نکات مهمی در خود جای داده است. می توان گفت یک حرف ساده یا یک اتفاق معمولی هم سوژه هایی دارد که می تواند گزارشی جالب و خواندنی را ایجاد نماید. انتقال به سرعت از دیگر ویژگی های فردی است که داشتن آن برای خبرنگاران ضروری است. این ویژگی به پیدا نمودن و فهم موضوعات مهم انجام می گیرد و در جمع آوری اطلاعات ، طرح سوالات دقیق و عمیق در زمان مصاحبه اثر گذار است. داشتن صبر بالا هم از دیگر خصوصیت های است که یک خبرنگار لازم دارد. وظایف خبرنگار گردشگری : وظایف خبرنگار گردشگری شامل موارد زیر می باشد : – نقل و نوشتن حکایت های خبری برای نشر و منتشر و توضیح پیش زمینه ها و دلایل پیشامدهای آن ها. – دسته بندی مصاحبه با اشخاصی که درمورد ماجرای خاصی اطلاعات دارند. – نسخه برداری گزارش ها در هنگام مرور کردن و تصحیح اشتباهات به دلیل گرامر،نشانه گذاری ها و اصول راهنما در گزارش. – چیدن خبرها بر اساس اهمیت،قالب و طولانی یا کوتاه بودنشان و سازماندهی آنها به صورت صحیح. – تجزیه و تحلیل موضوع های دانسته موجود مرتبط به خبر و دلیل وسعت تمام و درست آن. – گردآوری موضوعات درباره اتفاقاتی همانند: مصاحبه ها،آموخته ها و … و حاضر شدن در مجالس سیاسی،ورزشی،هنری،اجتماعی و …. – تحقیق در مورد وقایعی مانند حوادث طبیعی، جرایم ها و خلاف ها در همه خبرهایی که تعدادی افراد دوست دارد از آن خبردار شوند. – نمایش دادن گزارش درباره اتفاقات ویژه ای شبیه داروسازی، دانش به طور گسترده، تکنولوژی، سیاست، نگرانی های خارجی، ورزش ها، هنرها، نگرانی های مصرف کنندگان کسب و کار، مذهب، جرم و آموزش و تحقیق درمورد آن ها. – محاسبه خبر به دلیل توسعه و گسترش آن. – گفتگو با تصحیح کننده های خبر درباره مسئله های حاضر به دلیل مشخص نمودن دسته درجات خبرها و جایگاه هر کدام از خبرنگاران ، به عنوان نمونه خبرنگار گردشگری. – تجزیه و تحلیل کتاب ها، اخبار و اماکن عمومی شامل کتابخانه ها و … به علت روشن شدن حقیقت های مربوطه. – عکس برداری یا فیلم برداری از اتفاقات و حوادث به وسیله خبرنگار یا یک عکاس دیگر – گسترش ایده های جدید برای گروه های موجود یا برای بیان کردن خبرها با توجه به بحث های روز و آموخته های شخصی. – یک خبرنگار باید بتواند از راه دور با تلفن های ماهواره ای،تلفن ها،فکس و یا مودم خبرها را انتقال دهد. – ارایه نمودن گزارش های زنده به وسیله رسانه های ضبط شده. – مصاحبه ها و رویدادها را ضبط نماید. – تهیه گزارش هایی در مواردی مانند ادبیات،موسیقی و به طور مجموع هنر آن هم بر اساس علم، قضاوت و تجربه باشد. خبرنگار گردشگری کیست ؟ فردی که به همراه گردشگران می باشد و حوادث و رویدادها و اتفاقات و حتی سوژه های جالب در گردش را ثبت و ضبط می نماید را خبرنگار گردشگری می نامند. روز خبرنگار ۱۷ (هفده) مرداد می باشد. آموزش خبرنگار گردشگری  اخلاق خبرنگاری : – درک وظیفه اجتماعی: درک مسئولیت اجتماعی، از تشریح وظایف اجتماعی خبرنگاران می باشد. – صداقت و حقیقت پندان: خبرنگار باید هر چیزی را که به آن صورت می باشد و آن می بیند، سعی نماید آن را همان‏طور که دیده است، تعریف کند. – خبر را در دید همگان قرار دهد: خبرنگار نباید اعضای جامعه را از داشتن گزارشاتی که  مفید و  موردنیاز آن ها است بی نصیب بگذارد یا این گزارشات را تنها در اختیار گروه ویژه ای از افراد قرار دهد. – انصاف و برابری را رعایت کند: جایگاه خبرنگار یا محل خبری در مورد خبر باید بر اساس واقعی باشد. – سودمندی و فایده‏ رسانی: خبر رسانی، توانایی آموزشی دارد و خبرنگار به ظاهر مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود باید ترویج دهنده نکات مثبت باشد و به انتقال خبرهای مفید بپردازد. انواع خبر در خبرگزاری : می توان انواع خبر در خبرگزاری را به دسته های زیر تقسیم می شود : اخبار منسوب شده : شامل اخباری است که برای اولین بار به وسیله یک خبرنگار تنظیم می شود و پیش از این که خبرنگاران دیگر به آن خبر دست پیدا کنند انتشار می یابد. خبرهای معمولی و رایج : خبرهای مهم که در طول روز گفته می شود را خبرهای معمولی و رایج می گویند که هر روز طبق عادت روزانه به وسیله خبرنگاران تنظیم و به چاپ می رسد تکرار این اخبار به دلیل این که بعضی از حوادث و رویدادهای مورد علاقه مخاطبان می باشد، مانند اخبار مربوط به سینما و تاتر – برنامه های رادیو و تلویزیون. خبرهای تازه: روزنامه ها اگر خبرهای جدید یا تازه تهیه نکنند بین آن ها هیچ برابری  وجود نخواهد داشت به همین دلیل خبرنگاران سعی می کنند در تنظیم خبرهای تازه، کار جدیدی به کار ببرند و با منتشر نمودن اخبار غیر قابل انتظار خوانندگان بیشتری را جذب نمایند، خبرهای جدید همیشه جنبه خاصی دارند و دست آورد سعی و تلاش خبرنگاران می باشد. مراحل خبرنویسی : تهیه و نوشتن اخبار، یکی از اصلی ترین بخش کار رسانه ‏های خبری است که به مهارت‏های خاصی مانند توانایی بر موضوع خبر، آگاهی با متن های خبر، تندنویسی، درست‏ نویسی، ساده ‏نویسی، روان‏ نویسی، خلاصه‏ نویسی، مرتب نمودن کلمات و عبارات، گزینش مناسب اطلاعات، تعیین حجم مناسب اطلاعات و نوشتن آمار و ارقام نیاز دارد. معمولی ترین روش نگارش خبر، هرم وارونه است که در آن، عبارت یا بند نخست، مهم‏ترین بخش خبر را تشکیل می‏ دهد. پس از آن نیز دیگر اطلاعات، به ترتیب تا کم‏ اهمیت‏ ترین بخش خبر به دست می ‏آید.
منبع:
https://elearnpars.org/article/introduction-to-tourism-reporter

آشنایی با خبرنگار گردشگری

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *