ج٫ دی ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

ساخت نخستین سریال “سواد رسانه ای” وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد

1 دقیقه خوانده شده
ساخت نخستین سریال "سواد رسانه ای" وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد

ساخت نخستین سریال سواد رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید نخستین سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانه ای و فضای مجازی به نام « چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما به تهیه کنندگی امیرحسین طالبی کاشانی و کارگردانی آرش تیمور نژاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ محمد صادق افراسیابی افزود: سریال چای نت یک سریال ۲۰ قسمتی است که عمده مباحث مطرح شده در این سریال با زبان طنز، مهارتهای مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش میدهد.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم همان طوری که  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش قدم شده و بحث سواد رسانه ای را مطرح کرده است، دیگر دستگاهها هم در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامه دار باشد و در قسمتهای بعدی به مهارتهای مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود، چرا که این ۲۰ قسمت بیشتر به موضوع مهارتهای تحلیل محتوای تبلیغات و پیام های رسانه ها در فضای مجازی توجه کرده‌است.

وی با بیان اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ موضوع مرتبط با سواد رسانه ای را که مخاطب در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارد را شناسایی کرده و در اختیار تیم برنامه ساز قرار داده است، خاطر نشان ساخت: مدیریت مصرف، رده بندی سنی، حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوه های تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیب های بازنشر مطالب ناامید کننده و شایعات و مهارتهای تحلیل و تولید محتوا از جمله موضوعات این ۲۰ قسمت است.

افراسیابی تاکید کرد: متاسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه کننده ای روبرو هستیم که سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در این زمینه راهنمایی کند و نمی شود صرفا به فیلتر و سانسور اکتفا کرد چون برخی از مخاطبان بالاخره دسترسی هایی به رسانه ها دارند و هر طور شده به رسانه ی مد نظر خود دسترسی پیدا میکنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، تهدید نیست به شرطی که هنر استفاده از آن را داشته باشیم، افزود: بهره گیری درست و آگاهانه  از فضای مجازی میتواند ثروت آفرین و کارآفرین باشد.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به سوابق تهیه کننده و کارگردان سریال چای نت اضافه کرد: آقای امیرحسین طالبی کاشانی کارنامه درخشانی در تلویزیون دارد و تهیه کننده برنامه های پرمخاطب زیر آسمان شهر و دستپخت بوده است. همچنین آرش تیمور نژاد در گذشته کارگردان سریال اینترنتی نفوذ، نخستین سریال اینترنتی کشور با موضوع فضای مجازی بوده‌است که توانست مخاطب زیادی کسب کند و در سال ۱۳۹۰ مورد تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

افراسیابی ادامه داد: خوشبختانه بازیگران این سریال از بهترین هنرمندان کشور انتخاب شدند که ویژگی خاص این هنرمندان، مبرا بودن آنان از آسیب های فضای مجازی است این درحالی است که متاسفانه برخی از سلیبرتی ها، گاهی اوقات تحت تاثیر احساسات زودگذر و یا برخی اخبار جعلی واکنش های نامناسبی از خود بروز داده اند که این موضوع به کشور ضربه هایی را وارد کرده‌است.

وی با اشاره به زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای قسمت های این سریال خاطرنشان کرد: زمان  کوتاه این سریال می تواند از  نقاط قوت آن محسوب شود چرا که بسیاری از برنامه ها و سریالهای تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به دلیل طولانی بودن زمان سریال ندارند اما سریال چای نت می تواند از طریق وی او دی ها مجددا پخش شود و حتی می توان  گزیده ای ازبخش های  این سریال را به صورت  ۵ دقیقه ای تدوین و از طریق صفحات اجتماعی بازنشر داد.

به گفته وی، سریال چای نت پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است که متناسب با ویژگی های کاربران فضای مجازی در حال تولید است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود.

افراسیابی در پایان از تشکیل کارگروهی به نام «کار گروه اقدام سواد رسانه ای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این کارگروه، هفت پروژه برای افزایش سواد رسانه ای طراحی شده است که یکی از این پروژه ها تولید محتوای سواد رسانه ای است. بر همین اساس در سال ۹۸ از محل بودجه بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صدا و سیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه ۲ سیما است و برنامه سوم، تولید ۳۵ تا ۵۰ موشن گرافی است که ۱۴ مورد در سال ۹۸ تولید شد و بقیه آن امسال تولید خواهد شد.

وی افزود: فارغ از همکاری های مشترک با سازمان صدا و سیما، در سال ۹۹ بنا داریم علاوه بر این موارد با همکاری موسسات فرهنگی و فعالان تولید محتوای شاغل در بخش خصوصی، ۳۰۰ محتوای سواد رسانه ای تولید کنیم و با همکاری پلت فرم‌های حوزه ی نشر آنها را در فضای مجازی منتشر نماییم.

یادآوری می شود که سریال چای نت به تهیه کنندگی امیر حسین طالبی کاشانی و طراحی و کارگردانی آرش تیمور نژاد با نگارش گروه نویسندگان می باشد که برخی از دست اندرکاران تولید این سریال عبارتند از:

تصویر برداران : حسن زارعی ، بابک نعمتی

طراح چهره پردازی : اشکان وثوقی

صدا بردار: علیرضا پاک نهاد

طراح صحنه و دکور : هومن اشکبوس

طراح لباس: کینوش ایزدی

مدیر تولید: بیژن محرمی

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: کتایون درخشان

مشاور رسانه ای : مجید بهره مند

مدیر تدارکات: ایرج رجب زاده

دستیار دوم کارگردان : مجید معافی – ارسلان تیمور نژاد، منشی صحنه : الناز کوتی ، دستیار صحنه : احمد لطفعلی زاده ، دستیار لباس : سارا سعادت – هدیه سواد زاده ، اجرای گریم : آزاده دانایی ، عکاس و تصویر بردار پشت صحنه : سارا پوست پرداز،  دستیار تدوین : اسرافیل قاسمی ، دستیار تصویر : رسول حیدری زارعی – بهزاد کاظمی ، دستیار صدا : اشکان مزین فر

بازیگران اصلی : غلامرضا نیکخواه ، عباس محبوب ، یوسف صیادی ، فاطمه هاشمی ان اشتیاق و بیتا خردمند

بازیگران مهمان: ساعد هدایتی ، سینا رازانی ، سامان گلریز، نسیم باقریان ، مرجان علیزاده نیا، یاسمن قلی زاده ، مجید معافی ، ژیار محمد زاده و …

ساخت نخستین سریال “سواد رسانه ای” وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *