تحولی مثبت در خبر تلویزیونی
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ این تغییر رویکرد نشان از تحولی مثبت در خبر تلویزیونی است. روال خبر صداوسیما در مواجهه با رویدادهایی از این دست، ندیده گرفتن بود، چیزی که باعث میشد به اعتبار خبر تلویزیونی ضربه بخورد. چرا که امروز با توجه به گسترش رسانههای اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی، ندیده گرفتن رویداد از سوی خبر تلویزیونی هیچ نتیجهای جز ضربه به خود خبر تلویزیونی ندارد و آب در هاون کوبیدن است.
واقعیت این است که دوران یکه تازی و حاکمیت بلامنازع خبر تلویزیونی به سر آمده است و دیگر تحریریههای خبر تلویزیونی تعیینکننده نیستند که خبر چیست. سر در برف کردن و ندیده گرفتن برای رسانه خبری نوعی خودکشی است.
امروز با گوشیهای تلفن همراه و در نرم افزارهای موبایلی و پلتفورمهای اجتماعی، خبر همه جا و هر لحظه همراه و در مشت مردم است. خبر، اجتماعی شده و به طور فزایندهای رویدادها با «کشف مشارکتی» شناخته میشوند. مردم از شیوههایی چون موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی و به اصطلاح جمعآوری کنندههای اخبار به آن دسترسی پیدا میکنند.
امروز رسانههای خبری در محیطی به شدت رقابتی، متحول و پیچیده کار میکنند. و خبرنگاری نبرد برای گرفتن توجه مردم و اقناع با روایتهای جامع و جذاب است. در واقع دوران تحلیل جامع و روایت خلاقانه و ارائه سریع اطلاعات تکمیلی است. دوران سیاست همیشگی محرمانه دانستن و ندیده گرفتن به بهانه تهدید و ملاحظات امنیتی گذشته است و برای بقا و رقابت باید از آن عبور کرد. تحول در خبر تلویزیون را حقیقتاً باید به فال نیک گرفت.