۲۵ نکته مهم در واکنش به حوادث خبری
1 دقیقه خوانده شده۱- در واکنشهای خبری هیجان زده نشویم
۲- به سرعت وارد فاز قضاوت نشویم
۳- از هر خبر و واکنش خبری پازل و معما نسازیم
۴- هر محتوای نوشتاری و تصویری را نشر و بازنشر ندهیم
۵- در دام بازیهای خبری نیفتیم
۶- در تله جذب کنندگان فالوور یا رسانه های زرد گرفتار نشویم
۷- هر محتوایی را لایک نکنیم و هر کامنتی از خود در فضای مجازی به جای نگذاریم
۸- اسیر شایعات و اخبار جعلی نشویم
۹-منابع مختلف را مرتبط با خبر مربوطه چک کنیم و از منابع معتبر و موثق کسب خبر کنیم (با دقت به نام نویسند یا خبرنگار، تاریخ تولید و انتشار و…)
۱۰- هر خبر، تصویر، نظر، یادداشت، قضاوت، مقایسه و… را درست ندانیم
۱۱- هر فرد مورد قضاوتی اعم از زنده و یا مرده خانواده دارد و این هجمه ها و قضاوتها و شایعات موجبات رنجش شان را فراهم می کند
۱۲- با مشارکتهای نسنجیده و غیردقیق در چرخه نشر و بازنشر ها، بر ابهامات و حواشی دامن نزنیم
۱۳- تا مطمئن نشده ایم مطلبی را نشر و بازنشر ندهیم
۱۴- در خصوص اخبار و تصاویر خبری که احساسات یا تعصبات را تحریک می کنند حساستر باشیم و محتاط تر عمل کنیم
۱۵- در شرایط خاص یا بحرانی مراقب هشتگ هایمان باشیم هوشیارانه تر انتخاب داشته باشیم
۱۶- در هر کمپین خبری یا واکنش خبری در جو و فضای روانی و احساسی مشارکت نکنیم
۱۷- اجازه موج سواری خبری به صاحبان منافع در زمینهای بازی خود مانند رسانه های اجتماعی مان و… ندهیم
۱۸ – در هر نظرسنجی در جوی روانی احساسی یا تعصبی شرکت نکنیم.
۱۹- خود و واکنشهای رسانه ایمان پس از هر واقعه خبری که افکار عمومی را درگیر کرده را ارزیابی کنیم.
۲۰- در جمع آوری امضا در واکنش خبری در جوی روانی احساسی شرکت نکنیم
۲۱- شهروندروزنامه نگار مسئولی باشیم (در صورت ایفای نقش)
۲۲سوادهای رسانه ای، خبری، بصری، اطلاعاتی و دیجیتالی خود را بالا ببریم
۲۳- آموزه ها، تجارب و سوادهای مرتبط با حوزه رسانه مان را به خانواده و اطرافیان نیز منتقل کنیم
۲۴- در صورت نیاز از افراد متخصص معتمد یاری بگیریم
۲۵- اگر در جایگاه متخصص به ویژه رسانه ای و ارتباطی هستید مراقب ارزیابی ها، قضاوتها، تجویزها، نسخه ها و پیشنهادهای خود باشید.
گردآوری خبر: الهه اردلانی
بر گرفته از : سایت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها