چ٫ فروردین ۲۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

۲۱ روزنامه نگار؛ قربانی قتل های تلافی جویانه شدند

1 دقیقه خوانده شده
۲۱ روزنامه نگار؛ قربانی قتل های تلافی جویانه شدند

براساس آمار، در سال جاری میلادی ۲۱ روزنامه‌نگار قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شدند که نشانگر دوبرابر شدن نسبت به سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال جاری میلادی دستکم ۲۱ روزنامه‌نگار قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شده‌اند. به نقل از این نهاد آمریکایی، در سال ۲۰۲۰، در مجموع ۳۰ روزنامه‌نگار در حین انجام وظیفه به قتل رسیده‌اند. تحقیقات درباره پرونده دستکم ۱۵ روزنامه‌نگار قربانی دیگر همچنان ادامه دارد تا تعیین شود که آیا خبرنگاری انگیزه اصلی قتل آنها بوده است یا نه.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مکزیک را با دستکم ۵ پرونده قتل به عنوان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاری معرفی کرد. جوئل سیمون مدیر اجرایی این کمیته گفت: این حقیقت که نرخ قتل و جنایت روبه‌افزایش بوده و شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است، به روشنی از تعرض بی‌سابقه به آزادی مطبوعات حکایت دارد آن هم در دوران شیوع کرونا که اطلاع‌رسانی ضروری است. وی افزود: این که نرخ قتل روزنامه‌نگاران در یک سال گذشته دو برابر شده، ترسناک است و از ناکامی جامعه بین‌الملل در مقابله با آفت معافیت از مجازات حکایت دارد.

به استناد این گزارش، امسال با توجه به محدودیت‌های سفر به دلیل همه‌گیری کرونا، تعداد روزنامه‌نگارانی که حین پوشش خبری جنگ و درگیری جان خود را از دست دادند، از سال ۲۰۰۰ تاکنون، به کمترین میزان خود رسید. امسال در مجموع تنها سه خبرنگار در مناطق جنگی جان باختند که همگی هم در سوریه بودند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اوایل ماه جاری میلادی از رکوردشکنی آمار روزنامه‌نگاران بازداشتی در سال ۲۰۲۰ خبر داد که با گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تطابق داشت.

۲۱ روزنامه نگار؛ قربانی قتل های تلافی جویانه شدند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *