ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

یاد «زیر خاکی‌های عزیز» در اشعار خبرنگار ایرنا

1 دقیقه خوانده شده
تو از اول جان فدای ایل خودت بودی و من از اول در ته چاه خودم، خلوت کرده بودم، کاش یک نفر صدای ما را بشنود!، برای عزیز شدن چند برادر حسود و یک کاروان نیاز داریم!؛ «زیر خاکی‌های عزیز درد استخوان گرفته اند» شاعرانه‌های یوسف هدایتی خبرنگار ایرنا در آستارا از پایداری و مقاومت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ یوسف هدایتی متولد سال ۶۶ و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، خبرنگار ایرنا در آستارا و مسئول سازمان مردم نهاد پویندگان آرمان شهر است.

مجموعه شعر «زیرخاکی های عزیز، درد استخوان گرفته اند» سروده هدایتی به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

سراینده این مجموعه شعر بیان می کند: شعر را از اوایل دهه ۸۰ آغاز کردم و حضور در انجمن شعر و ادب شهریار آستارا و محضر استاد اکبر اکسیر و زنده یاد منصور بنی مجیدی، دریچه تازه ای به دنیای شعر بر من گشوده شد.

هدایتی گفت: بیشتر اشعار من در دهه ۸۰ در سبک فرانو سروده و در نشریات ملی نظیر جوانان، آزما، گوهران، رودکی، عصر پنجشنبه و روزنامه های نسیم، اعتماد، اطلاعات و در چند گزیده شعر معاصر چاپ شد.

به گفته وی کتاب «زیرخاکی های عزیز درد استخوان گرفته اند» نیز حاصل شعرهای یک سال گذشته من و شامل ۵۰ قطعه شعر در ۹۷ صفحه است.

هدایتی که با توجه به سن و سالش حضور در جبهه را از نزدیک تجربه نکرده در پاسخ به این که چه ادراکی از آن فضا دارد می گوید: من دوران دفاع مقدس را درک نکرده ام اما همواره در طول سالیان گذشته با مطالعه مجموعه شعرهای مربوط به ادبیات پایداری، سفرهای مکرر به مناطق عملیاتی در قالب کاروان راهیان نور و شنیدن روایت های راویان جنگ به معنای واقعی رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان را حس کردم و ذوق شعری ام با آن حس و حال، هوای تازه ای خورد.

اکبر اکسیر شاعر نامی  گیلانی در معرفی این کتاب نوشته است: «مجموعه حاضر به‌گزینی از شعرهای دفاع مقدس یوسف هدایتی شاعر جوان آستارایی است. هدایتی از شاعران حلقه فرانو آستارا بود که به زبان مستقلی در شعر آزاد رسید و نمونه های برتری از شعر شاداب امروز ارائه داد. مجموعه حاضر شعرهای کوتاه دفاع مقدس این شاعر گردآوری شده تا ادای دینی باشد به عزیزانی که برای دفاع از مام میهن از جان و دل مایه گذاشتند.»

در مقدمه این کتاب به قلم فرامرز محمدی پور دبیر شورای تالیف، پژوهش و نشر آثار ادبی اداره کل حفظ آثار گیلان می خوانیم: ادبیات پایداری در شاهنامه فردوسی آیینه ای درخشان دارد و مانایی این گونه ادبی حرف امروز نیست و اگر بگوییم در ادبیات فارسی به ویژه شعر جایگاهی بی بدیل دارد گزافه نگفته ایم و بی تردید با فرایند پایداری و مقاومت، روز به روز ما را به لحظه هایی می برد که نمی توان از هشت سال دفاع مقدس و پایداری غافل بود و از گفته ها و ناگفته های این روزها، بهترین ها را قلمی نکرد و به عنوان یک شاعر اجتماعی دردمند و دلسوز از جنگ (هرچند واژه مهربانی نیست) به آفرینش شکوه شهید ننشست ، از چشم های خسته جانباز نگفت و اسارت ناجوانمردانه را به تصویر نکشید و این ها همه یعنی آفتاب غیرت!.

در بخشی از اشعار این کتاب می خوانیم:

مستِ شراب هشت ساله هستم

و در این دنیا به کدام حالم اشاره کنم

خوشه هایِ خُم پاره کارِ خودشان را کردند

تا من بعد از آن سال ها

هر وقت صدای خُم را می شنوم

بندِ احساسم پاره می شود…

این کتاب با تیراژ یکهزار نسخه توسط انتشارات «رج» (نشر تخصصی ادبیات معاصر) و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان چاپ شده است.

یاد «زیر خاکی‌های عزیز» در اشعار خبرنگار ایرنا

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *