ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

گپ و گفت مجله زمستان سراب با مصطفی قهرمانی؛ خبرنگاری که عاشق روستای استیلی است

1 دقیقه خوانده شده
مجله زمستان سراب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج به شرح عملکردها و فعالیت های این خبرنگار در حوزه تلاش برای آبادانی روستاهای شهرستان سراب به ویژه روستای استیلی بعنوان زادگاه پدری اش پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری بسیج؛ مجله زمستان سراب با مدیر مسئولی جواد عباس زاده، در شماره ۵ خود به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، گفتگویی با مصطفی قهرمانی یکی از فعالان رسانه ای و خبرنگار پرداخت. شرح این گفتگو به شرح زیر است:

ما ۱۰ شهید داریم که اصالتا اهل روستای استیلی هستند و تصمیم گرفتیم یادواره شهدایی در روستای استیلی برگزار کنیم و از این طریق باعث ترویج فرهنگ شهدا شویم و از سوی دیگر، مسئولان شهرستان سراب را به روستایمان دعوت کنیم تا در محفل معنوی ما شرکت کنند. این اتفاق بعد از جلسات متعدد، رخ داد و یادواره شهدا را در روستای استیلی برگزار کردیم و این مراسم با حضور فرماندار وقت، دکتر داودی نماینده مردم سراب، بخشدار شهرستان سراب، مسئولان سپاه، بسیج، بنیاد شهید، نیروی انتظامی و سایر مسئولان محلی و مردم شهید پرور روستاهای استیلی، قزلقیه، دیزج سفید، گواشین و… برگزار شد. در این مراسم از حمید استیلی هم دعوت کرده بودیم که …

بیوگرافی شخصی و حرفه ای؟
مصطفی قهرمانی متولد ۱۳۶۶ از تهران هستم اما مفتخرم که اصالتا اهل روستای استیلی(اسطلو) شهرستان سراب هستم و زادگاه پدری ام در خطه آذربایجان است.

چه شد که حرفه خبرنگاری را برگزیدید؟
حرفه خبرنگاری را از کار در روزنامه همشهری در سال ۱۳۸۵ آغاز نمودم. در دوران تحصیل در دبیرستان، علاقه زیادی به داستان نویسی و نگارش متن ادبی داشتم و به همین دلیل، در اکثریت مسابقات فرهنگی و هنری آموزش و پرورش مثل مسابقات پرسش مهر شرکت نمودم و هر سال رتبه های اول تا دوم در رشته های داستان نویسی و متن ادبی در سطح تهران را از آن خودم می کردم. یکبار هم در رشته تحقیق و پژوهش حائز رتبه کشوری شدم. همین رتبه های برتر استانی در رشته های فرهنگی و ادبی باعث شد که خبرنگار روزنامه همشهری در سال ۸۵ گفتگویی با اینجانب داشته باشد که در روزنامه همشهری به چاپ رسید.
همین موضوع انگیزه ای برایم شد تا حرفه روزنامه نگاری را هم آغاز کنم. بعد از کنکور سراسری، وارد روزنامه همشهری محله ۱۶ تهران شدم و از سال ۸۶ روزنامه نگاری را به طور جدی آغاز نمودم. خبرنگاری در روزنامه جوان، خبرگزاریها و پایگاه های خبری زیادی را در طول این سال ها تجربه کرده ام و همیشه از انتخاب حرفه خبرنگاری رضایت داشته ام.

با وجود مشغله کاری زادگاه ابا و اجدادی خود را فراموش نکردید و احساستان چیست؟
تعصب به زادگاه پدری ام روستای استیلی باعث شد که کانالی با عنوان خاطره ها را در تلگرام و اینستاگرام ایجاد کنم و اخبار زادگاه پدری ام را در این کانال منتشر نمایم. هر چند مشغله کاری مانع از فعالیت زیاد ما می شود اما در طول ۴سال گذشته توانستیم از طریق این کانال کارهای ماندگاری انجام دهیم.

درمورد ایده حضور آقای استیلی دریاداوره شهدا و آن روز برایمان بگویید؟

یکی از این کارهای ماندگار، ارتباط گیری با حمید استیلی اسطوره فوتبال کشورمان است. حمید استیلی اصالتا اهل روستای استیلی شهرستان سراب است و این روستا زادگاه پدر و پدربزرگش محسوب می شود اما به دلیل فوت پدرش در سال هایی که حمید استیلی کودک بوده )دهه ۵۰ (، ارتباط این خانواده با روستای استیلی قطع شد و به همین دلیل اکثریت مردم کشورمان حمید استیلی را به عنوان بچه نازی آباد تهران می شناسند اما اصالت این فوتبالیست کشورمان اهل روستای استیلی است.
روحیه خبرنگاری ما باعث شد که برای اولین قدم برای روستای استیلی، به سراغ این اسطوره فوتبال کشورمان برویم و از او بپرسیم که آیا نسبت به زادگاه پدری ام تعصب دارد و یا خیر. پاییز سال ۹۶ بود که به دفتر کار این فوتبالیست کشورمان رفتیم و مصاحبه ای با او با موضوع روستای استیلی انجام دادیم و این فوتبالیست کشورمان مدام در حرفهایش تکرار می کرد که مفتخر است که اهل شهرستان سراب و روستای استیلی است و تنها دلیل قطع ارتباطش با زادگاه پدرش اش، مرگ پدرش بوده است چون بستگان زیادی در روستای استیلی نداشتند و اکثریت آنان ساکن تهران شدند، باعث شد که آنان از زادگاه پدری شان به دور باشند.

بعد از پایان گفتگو با حمید استیلی، از وی قول گرفتیم که او را در ماه محرم ۹۷ در جمع همشهریان استیلی مقیم تهران ببینیم و این اتفاق هم برای نخستین بار افتاد و حمید استیلی و برادرش سعید، برای دو بار پیاپی در جمع همشهریان استیلی حاضر شدند. در همان روزها، ما تلاش داشتیم که باعث تبلیغات گسترده روستای استیلی شویم و برای همین دلیل، آبادانی و عزت روستای استیلی را جزو یکی از اهداف اصلی کانال خاطره ها قرار دادیم. ما ۱۰ شهید داریم که اصالتا اهل روستای استیلی هستند و تصمیم گرفتیم یادواره شهدایی در روستای استیلی برگزار کنیم و از این طریق باعث ترویج فرهنگ شهدا شویم و از سوی دیگر، مسئولان شهرستان سراب را به روستایمان دعوت کنیم تا در محفل معنوی ما شرکت کنند. این اتفاق بعد از جلسات متعدد، رخ داد و یادواره شهدا را در روستای استیلی برگزار کردیم و این مراسم با حضور فرماندار وقت، دکتر داودی نماینده مردم سراب، بخشدار شهرستان سراب، مسئولان سپاه، بسیج، بنیاد شهید، نیروی انتظامی و سایر مسئولان محلی و مردم شهید پرور روستاهای استیلی، قزلقیه، دیزج سفید، گواشین و…برگزار شد.

درخواست یک خبرنگار تهرانی از مسئولان شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی

در این مراسم از حمید استیلی هم دعوت کرده بودیم که برای نخستین بار به زادگاه پدری ام سفر کند و در یادواره شهدای استیلی شرکت کند که این اتفاق افتاد و بزرگترین رخداد در تاریخ روستای استیلی به وقوع پیوست و حمید استیلی بعد از ۴ دهه، زادگاه پدری اش را از نزدیک دید و وقتی پشت تریبون قرار گرفت، آنقدر دچار احساسات شده بود که می گفت من مفتخرم
که اهل استیلی ام و خوشحالم که بعد از ۴۰ سال زادگاه پدری ام را از نزدیک مشاهده می کنم. بعد از مراسم یادواره شهدا و حضور حمید استیلی در روستای استیلی، آبادانی روستای استیلی را به طور جدی آغاز کردیم وپویش مردمی جمع آوری کمکهای مردمی برای احداث دیوار ساحلی روستای استیلی، یکی از این اقدامات بود. تقریبا ۲۰ میلیون پول از طریق کمک های مردمی در مرحله اول جمع آوری کردیم تا دیوار ساحلی را در روستای استیلی بنا کنیم. با همکاری مهندس سلطانی نسب بخشدار مرکزی سراب و همکارانشان این اتفاق افتاد و فاز اول این دیوار ساحلی از سال ۹۷ آغاز شد. سال ۹۸ مجددا پویش مردمی کمک های مردمی را آغاز کردیم برای جمع آوری هزینه برای احداث فاز دوم دیوار ساحلی روستای استیلی که این اتفاق هم افتاد و با همکاری همشهریان استیلی، ۳۰ میلیون تومان جمع آوری شد که ۱۰ میلیون تومان از این مبلغ را حمید استیلی به ما واریز کرده بود. از سال ۹۷ ، پیگیری کار نصب دکل مخابراتی در روستای استیلی را آغاز کردیم و بعد از دو سال پیگیری مداوم و گرفتن دستور از اقای جهرمی وزیر ارتباطات، این اتفاق در بهار ۹۹ رخ داد و شاهد نصب دکل مخابراتی و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه اول در روستاهایاستیلی و قزلقیه بودیم.

در حال حاضر پویش مردمی جمع آوری کمک های مردمی برای ترمیم و ساخت مدرسه روستای استیلی را آغاز کردیم که از آلمان هم، افرادی بودند که پول به ما واریز کردند و تاش ها برای آبادانی روستای استیلی ادامه دارد. ازآنجایی که مادربزرگ مرحومم اهل روستای دیزج سفید شهرستان سراب بود، از طریق کانال خاطره ها دو سال پیگیری کردیم تا لوله کشی گاز این روستا هم انجام شود که این اتفاق در تیرماه رخ داد و این روستا بعد از سالها از لوله کشی گاز بهره مند است و شایسته است تشکری داشته باشم از مهندس داداش زاده رییس اداره گاز شهرستان سراب. انشالله آغاز فاز دوم دیوار ساحلی روستای استیلی و همچنین ساخت آبخیزداری این روستا برای حل مشکل آب کشاورزی این روستا، جزو اهداف آینده مان است و انشالله خداوند و مسئولان کمک کنند.

پیام شمابه سرابی هایی که دل درگرو توسعه زادگاه خوددارند؟
بنده با اینکه در تهران ساکن هستم، اما نسبت به شهرستان سراب تعصب خاصی دارم چرا که اصل و ریشه خودم را جزو این شهرستان می دانم و مهمترین دغدغه ام به عنوان یک خبرنگار، آبادانی روستاهای شهرستان سراب است و آرزو دارم که پیشرفت و ترقی همچنان در این شهرستان ادامه داشته باشد و یقینا همت مسئولان و همکاری مردم، این امر را سهولت خواهد بخشید. در سفرهای اخیرم به برخی از روستاهای شهرستان سراب، دریافتم که واقعا مردم خونگرم و با محبتی در این روستاها زندگی می کنند که مهمان نوازی و پشتکار، جزو شاخصه های بارز آنهاست اما هر یک از روستاهای این شهرستان، مشکلاتی دارند که امیدوارم با همت مسئولان برطرف شود وظیفه ما خبرنگاران، انتقال پیام ها و دل درد مردم به مسئولان است و در این راه تاش می کنیم که رسالت خود یعنی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را به عنوان نمایندگان افکار عمومی ایفا کنیم و از کانال های شهرستان سراب که در این حوزه گام های موثری برداشته اند، تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم مسئولان شهرستان سراب، درد دل های ما خبرنگاران را بشنوند و همچنان برای آبادانی روستاهای این شهرستان،
ثابت قدم باشند.

و اما کلام آخر درمورد هفته نامه زمستان سراب.
هفته نامه زمستان، گامی جدیدی در معرفی فرهنگ و اصالت شهرستان سراب است و می تواند الگویی خوبی از نظر فرهنگی در سطح آذربایجان شرقی معرفی نماید. شهرستان سراب مظلوم است و وظیفه خبرنگاران و هنر هفته نامه زمستان است که بتواند فرهنگ اصیل شهرستان سراب و حوزه گردشگری این شهرستان را به کشور معرفی کند و باعث غنی آن شود.

خبرنگاری که عاشق روستای استیلی است

گپ و گفت مجله زمستان سراب با مصطفی قهرمانی؛ خبرنگاری که عاشق روستای استیلی است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *