ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

کتاب «شهروندان در برابر خبرنگاران» منتشر شد

1 دقیقه خوانده شده
کتاب «شهروندان در برابر خبرنگاران؛ دروازه‌بانی خبر در عصر شبکه‌های اجتماعی»، نوشته روح‌الله انصاری و دکتر اکبر نصراللهی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.
کتاب «شهروندان در برابر خبرنگاران» منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ «شهروندان در برابر خبرنگاران؛ دروازه‌بانی خبر در عصر شبکه‌های اجتماعی» به دنبال کشف رابطه میان کاربران شبکه‌های اجتماعی باعمل ژورنالیستی در برابر رویه‌های ثابت دروازه‌بانی در رسانه‌های رسمی ایران است. در این کتاب ابتدا به مطالعه سیر پوست‌اندازی رسانه‌های جهان پس از ورود به دوران اینترنت از ۱۹۹۴ تا امروز و عصر شبکه‌های اجتماعی در اینترنت وب.۲ پرداخته شده، سپس مفهوم «شهروند‌خبرنگاران» و تأثیر آنها روی رویدادهای خبری از ۲۰۰۵ تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.

 در ادامه این بحث، مفهوم «اخبار ویروسی» و اخبار وایرال ایرانی و جهانی بررسی شده و تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم هشتک‌ها، رهبران افکار و اکانت‌های شخصی کاربران شبکه‌های اجتماعی روی جریان کلاسیک خبر در ایران مطالعه شده است.

در فصل پایانی کتاب نیز الگوی «دروازه‌بانی دینامیک» پیشنهاد شده که یک الگوی دروازه‌بانی خبر برای رسانه‌های رسمی ایران با توجه به حضور و فعالیت شهروند‌خبرنگاران در فضاهای افقی رسانه‌های اجتماعی است.

نویسنده در پایان اذعان می‌کند: مطالعات فضای مجازی و رسانه‌های نوین دیگر به هیچ عنوان مشابه روزگار گذشته نیست. زیرا هیچ فرض و ایده‌ای در این فضا عمر جاودان ندارد و حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیش از ۱۰ سال فرصت حیات نخواهدداشت. بنابر این باید امیدوار بود که با هم‌فکری فضای رسانه‌های ایران، نگاهی تازه به تئوری‌های کلاسیک روزنامه‌نگاری بیندازیم. و این تنها با همکاری مداوم محققان، دانشمندان و مخاطبان در تکمیل و گسترش مطالعات پیشین میسر است.

کتاب حاضر در ۱۰ فصل به شرح زیر تدوین شده است:

–   فصل اول: مطالعات جهانی

–   فصل دوم: خبر در دوران شبکه های اجتماعی

–   فصل سوم: اخبار ویروسی

–   فصل چهارم: خبر در رسانه‌های اجتماعی براساس نظریه اشاعه نوآوری‌ها

–   فصل پنجم: خبر در شبکه‌های اجتماعی و نظریه شکاف آگاهی

–   فصل ششم: دروازه‌بانی شبکه‌ای در فضای مجازی

–   فصل هفتم: مطالعات ایرانی

–   فصل هشتم: الگوهای چهارگانه دروازه‌بانی اخبار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی ایران

–   فصل نهم: دلایل و تأثیرات ورود رهبران افکار ایرانی (بازیگران سینما و تلویزیون) به جریان خبر

–   فصل دهم: دروازه‌بانی دینامیک

چاپاول کتاب ««شهروندان در برابر خبرنگاران؛ دروازه‌بانی خبر در عصر شبکه‌های اجتماعی»، نوشته روح‌الله انصاری و دکتر اکبر نصراللهی،در قطع وزیری با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۳۷۶ صفحه، تیرماه سال ۱۴۰۰ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر و به بازار عرضه شده است.

کتاب «شهروندان در برابر خبرنگاران» منتشر شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *